• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 15 آبان 1399
کد مطلب : 114840
+
-

پیروز حناچی در گفت‌وگو با همشهری از امضای قرارداد با شرکت چینی برای تامین 630 واگن جدید خبر داد

شهرداری در تأمین اعتبار مترو، تنهاست

دیروز دستگاه حفار مکانیزه به ایستگاه میدان اصلی شهرری وارد شد؛ این یعنی اتصال خط6 مترو به شرق حرم عبدالعظیم حسنی ع

گزارش
شهرداری در تأمین اعتبار مترو، تنهاست

زینب زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

(تی‌بی‌ام) به میدان اصلی شهرری، عملیات حفاری آخرین بخش پروژه توسعه جنوبی خط 6مترو آغاز شد. ورود این ماشین غول‌پیکر حفار به شرق حرم عبدالعظیم حسنی(ع) یعنی اتصال تونل‌های حفر شده در خط6‌مترو به شرق حرم؛ اتفاقی که شهردار تهران را به سال‌های دفاع‌مقدس ‌برد و در مراسم ورود تی‌بی‌ام گفت: «امروز خاطره اتصال پل خیبر به جزیره مجنون برایم تداعی شد. درست مانند آن روز از افتخارآفرینی مهندسان ایرانی احساس شعف و غرور کردم.»
پیروز حناچی در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری خبری هم درباره ورود واگن‌های جدید به خطوط مترو داشت. او در پاسخ به این سؤال که آیا 24ایستگاه‌ جدیدی که نیمی از آنها تا پایان سال و نیمی دیگر در 6ماه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، نیازمند قطارها و واگن‌های جدید نیستند، گفت: «حق با شماست. اصلی‌ترین مشکل ما تعداد واگن در خطوط متروست و شهرداری در تأمین اعتبار برای این پروژه عظیم حاکمیتی تنهاست، اما برای حل این مشکل و افزایش واگن‌های مترو، قراردادی با شرکت چینی برای تأمین 630واگن و قرارداد دیگری هم برای تأمین 210واگن با شرکت داخلی بسته شده است.»
حناچی، ورود 77واگن به خطوط مترو در تیر‌ماه امسال را عمل به تعهدات شهرداری در این‌باره عنوان کرد و سپس درباره زمان ورود واگن‌های جدید گفت: «کارهای مربوط به قرارداد شرکت چینی در مراحل نهایی قرار دارد و انتظار داریم به‌زودی واگن‌ها وارد خطوط متروی تهران شوند، اما به‌دلیل شرایط موجود، زمان دقیقی نمی‌توان برای آن تعیین کرد.»

6کیلومتر توسعه در خط6
با ورود دستگاه حفر مکانیزه به ایستگاه شهرری، خط6 مترو به طول 6کیلومتر توسعه می‌یابد و با اتمام عملیات 4ایستگاه چشمه‌علی، شهیدغیوری، میدان شهرری و درنهایت ایستگاه حرم به بهره‌برداری می‌رسد. خط 6مترو حدود 32کیلومتر طول دارد که با اتمام پروژه در بخش جنوبی به 36کیلومتر می‌رسد. این خط از ایستگاه دولت‌آباد در شهرری آغاز و درنهایت به سولقان و کوهسار در منطقه5 می‌رسد؛ خطی که 31ایستگاه دارد و یکی از طولانی‌ترین خطوط متروی تهران و خاورمیانه به‌حساب می‌آید.
از دیگر ویژگی‌های خط6 مترو این است که در میدان راه‌آهن با خط3، اتصال تقاطعی دارد و با تکمیل و بهره‌برداری از ایستگاه‌های این خط، دسترسی مردم به راه‌آهن جمهوری اسلامی آسان‌تر می‌شود.
در این بین به گفته شهردار تهران، ساخت تونل در بخش جنوبی خط6 مترو تا پایان سال به اتمام می‌رسد و مقدمات کار برای اتصال و تجهیز ایستگاه‌ها شروع می‌شود.
حناچی در مراسم ورود دستگاه حفار مکانیزه به ایستگاه حرم شاه‌عبدالعظیم، درباره بهره‌برداری از 12ایستگاه مترو در خطوط مختلف نیز توضیحاتی را ارائه کرد. او گفت: «طبق برنامه‌ریزی انجام شده، این تعداد ایستگاه در خطوط 6، 7 و 3 تا پایان سال به ‌بهره‌برداری خواهد رسید که بیشترین بهره‌برداری‌ها در بهمن‌ماه خواهد بود.»
شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه ناوگان حمل‌ونقل عمومی روزانه با 4میلیون مخاطب مواجه است، افزود: «توسعه حمل‌ونقل عمومی یک موضوع حاکمیتی است و قطعا انتظار حمایت داریم. اوراق مشارکت سال98 آماده شده است که البته مشکلات در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد و امیدواریم به‌زودی توسط همکاران در وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی همه مشکلات حل شود.»

فعالیت 3دستگاه تی‌بی‌ام در خطوط مختلف

سیدمناف هاشمی، مــــعـــاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران هم در این مراسم با اشاره به تلاش مهندسان و کارگران به بحث استفاده از دستگاه‌های حفاری مکانیزه اشاره کرد و گفت: «اکنون 3دستگاه تی‌بی‌ام در خطوط متروی تهران مشغول فعالیت هستند. یک دستگاه در خط تبادلی 7 و 10، دیگری در خط 3 به‌سمت اسلامشهر و سومین دستگاه هم در ایستگاه میدان عبدالعظیم‌حسنی(ع). البته یک دستگاه دیگر هم وجود دارد که سال‌هاست بلااستفاده رها شده که امیدواریم با حمایت شهردار تهران و براساس روال قانونی بتوانیم آن را وارد خطوط مترو کنیم.»

کاهش ترافیک در محور جنوب‌شرق به شمال‌غرب


خط6 مترو، جنوب‌شرق تهران را به شمال‌غرب متصل می‌کند. به گفته علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران، تکمیل و بهره‌برداری از این خط در مدیریت ترافیک شهر تهران به‌ویژه محورهای اتصال تأثیرگذار خواهد بود. او با اشاره به اینکه ایستگاه امیرکبیر، نخستین ایستگاه خط6 به‌زودی افتتاح می‌شود، گفت: «در دوره مدیریت شهری 5 ایستگاه در خط6 مترو حد فاصل دولت‌آباد تا میدان امام حسین(ع) بهره‌برداری شده است و 7ایستگاه دیگر در دستور کار قرار دارد که امیرکبیر نخستین ایستگاهی خواهد بود که دی‌ماه در خط6 بهره‌برداری می‌شود.» به‌گفته او، آبان‌ماه ایستگاه برج میلاد در خط7 مترو بهره‌برداری خواهد شد. 


اعتبار 200هزار میلیاردی برای توسعه مترو


محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران

20میلیون سفر در شهر تهران روزانه انجام می‌شود که طبق برنامه باید 15میلیون با حمل‌ونقل عمومی انجام شود؛ یعنی 10میلیون با مترو و 5میلیون هم با اتوبوس، اما با استناد به اعداد و ارقام باید بگویم که با عددهای گفته شده فاصله زیادی داریم. قبل از کرونا حدود 3میلیون سفر در روز با اتوبوس و 2میلیون هم با مترو انجام می‌شد که با شیوع کووید-19 این اعداد افت شدیدی داشته‌اند. دلیل عمده این فاصله و دور ماندن از برنامه‌ها، کمبود تجهیزات به‌خصوص در ناوگان مترو است. برای تکمیل و توسعه خطوط مترو حدود 200هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. با همه این کمبودها و مشکلات، امروز شاهد اتصال تونل خط6 مترو به شرق حرم عبدالعظیم حسنی(ع) هستیم و با بهره‌برداری از ایستگاه‌های این خط در بخش جنوبی قطعا شاهد کاهش ترافیک از یک‌سو و اتصال شمال و جنوب از سوی دیگر خواهیم بود. همچنین از طریق بهره‌برداری از این خط، سفرهای حمل‌ونقل عمومی افزایش می‌یابد؛ البته اگر تجهیزات هم به‌موقع فراهم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید