• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 11 آبان 1399
کد مطلب : 114520
+
-

احداث پروژه ساخت فاز اول تقاطع غیرهمسطح در انتهای جنوبی خیابان نواب آغاز شد

نجات میدان بهمن از ترافیک

پیروز حناچی: ۱۰۰دستگاه اتوبوس، فردا به ناوگان حمل‌ونقل شهری تهران اضافه می‌شود

گزارش
نجات میدان بهمن از ترافیک


محمد سرابی ـ خبر‌نگار



 اگر نزدیک میدان بهمن باشید و بخواهید به هر سمتی حرکت کنید، باید این میدان را دور بزنید و مسافتی در خیابان‌های اطراف حرکت کنید تا در جهت صحیح قرار بگیرید. حتی جریان‌های ترافیک که از این میدان دور هستند، مانند خودرو‌هایی که در خیابان نواب یا بزرگراه تندگویان حرکت می‌کنند هم باید از این میدان عبور کنند. در این راستا و برای کاستن از خودرو‌های این مسیر یک تقاطع غیرهمسطح در انتهای خیابان نواب ساخته می‌‌شود تا خودرو‌ها بتوانند بدون توقف، در زیرگذر، همسطح و پل به راه خود ادامه دهند. فاز اول این پروژه زیرگذری است که تا بهار1400 به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.
شهردار تهران در مراسم آغاز عملیات ساخت تقاطع غیرهمسطح شهید نواب - شهید تندگویان گفت: «طی مسافت طولانی در ساعات پیک ترافیک موجب مصرف سوخت و هدر‌رفتن ساعات زیادی می‌شود که می‌توان آن را با ایجاد مسیر‌های جایگزین کاهش داد.»
پیروز حناچی افزود: «این تقاطع در 3 سطح خودرو‌ها را هدایت می‌کند که پس از زیرگذر در فاز دوم حرکت به نواب شمال در همسطح و در فاز سوم مسیر نواب به بهمن از روی پل ایجاد می‌شود.»
او با اشاره به شرایط اقتصادی کشور تصریح کرد: «در شرایط سخت کنونی اجرای این پروژه‌ها کار راحتی نیست. از یک‌سو در اوج تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده قرار داریم و از سوی دیگر شرایط خاص کرونایی کشور را دربرگرفته است که همین دو عامل برای ایجاد اوضاع فلج‌کننده کافی است، اما همکاران من با امید و پشتیبانی اعضای شورای اسلامی شهر، اجرای این پروژه‌ها را در دستور کار دارند.»
حناچی در این مراسم که در مجموعه فرهنگی ورزشی شهر‌بانوی منطقه 14 برگزار شد، با تشکر از همکاری پلیس راهور در اجرای پروژه‌های ترافیکی، گفت: «به میمنت‌ ماه ربیع‌الاول و هفته وحدت، برنامه‌های خوبی برای مردم تهران داریم که یکی از آنها افتتاح پروژه نجفی رستگار و همچنین اضافه‌شدن 100دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل شهری است.»

علت ترافیک مناطق 16 و 19
رئیس پلیس راهور تهران نیز درباره ترافیک محدوده نواب، تندگویان و میدان بهمن، گفت: «در این منطقه با تخلفات حادثه‌ساز روبه‌رو هستیم که در سال‌98 منجر به ‌کشته‌شدن 4نفر شد.»
سردار محمد‌حسین حمیدی اضافه  کرد: «مشکلات ترافیکی این منطقه بخشی از توان راهور منطقه‌16 را به‌خود اختصاص می‌دهد که درصورت ایجاد تقاطع غیرهمسطح می‌توان از توان این نیرو‌ها در بخش دیگری استفاده کرد. امیدواریم ساخت زیرگذر در مدت زمان اعلام‌شده به پایان برسد و بعد از آن وارد فاز روگذر شویم.»
شهردار منطقه‌16 نیز در این مراسم با اشاره به راهبندان در محور نواب به سمت بهشت زهرا، گفت: «این مسیر در اوقاتی مانند ایام پایان سال یا ساعات پیک ترافیک شاهد ترافیک شدید است و به همین دلیل از سنوات گذشته مطالعه درباره ایجاد تقاطع غیرهمسطح در محل اتصال به بزرگراه تندگویان شروع شده بود.» پیمان پورنصر افزود: «اعتبار تخصیص‌یافته به کل پروژه معادل 57میلیارد تومان است که 16.5میلیارد تومان آن برای ساخت زیرگذر صرف خواهد شد. اجرای آن نیز با بخش خصوصی و نظارت شهرداری خواهد بود.»
او با تأکید بر اینکه اصلاح شرایط ترافیکی میدان بهمن از درخواست‌های همیشگی شورایاران و معتمدان محلی این منطقه بود، گفت: «در فاز اول مسیر جنوب به شمال تندگویان به‌صورت مستقیم خواهد شد و خودرو‌ها دیگر وارد منطقه‌16 و میدان بهمن نمی‌شوند. در این زمینه باید از همکاری شهرداری منطقه‌19 و همینطور معاونان شهرداری تهران که در اخذ مصوبات و تامین امکانات لازم برای شروع کار پیگیری‌های لازم را انجام دادند، تشکر کرد.»
عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه پروژه‌ها در دو سطح منطقه و فرامنطقه‌ای اجرا می‌شود، گفت: «پروژه‌های کوچک‌مقیاس و با مقیاس متوسط در محلات اجرا می‌شوند و معاونت فنی عمرانی نیز اجرای پروژه‌های فرامنطقه‌‌ای را برعهده دارد.»
افشین حبیب‌زاده افزود: «پروژه‌هایی از این دست که تأثیر و ابعاد گسترده دارد، باید بیشتر اجرا شوند و حتی اگر در این دوره هم به پایان نرسند، باید افتتاح و تجهیز کارگاه شوند تا در دوره‌های بعد ادامه پیدا کنند.»
این زیرگذر 29متر و هر محور آن 13.5متر عرض دارد. پروژه در شکل نهایی خود بر جریان ترافیک جنوب تهران تا پایانه جنوب، نازی‌آباد، خانی‌آباد و دیگر مناطق اطراف تأثیر خواهد داشت. 



   میدان بهمن نیازمند ساماندهی است

جلوی یکی از مغازه‌های اطراف میدان بهمن، وسط پیاده‌رو میز فلزی کوچکی گذاشته‌اند و کسی با دستگاه شعله‌افکن، کله‌پاچه‌ها را «کز» می‌دهد. شعله‌ گاز به اندازه‌ گرم‌کردن قیر برای عایق‌بندی پشت بام قوی است. زنی در کنار منتظر ایستاده تا مراحل پاک‌کردن تمام شود. حالا که خانه‌ها کوچک و آپارتمانی شده‌اند، دیگر نمی‌توان کله‌پاچه را درون خانه تمیز کرد برای همین مغازه‌ها این کار را برای مشتریان انجام می‌دهند و بقیه مراحل در آشپزخانه‌ها انجام می‌شود. زمانی که کشتارگاه تهران مشغول کار بود، شمال و غرب میدان بهمن کنونی پر از مغازه‌هایی شد که مواداولیه خود را از همانجا تامین می‌کردند. دل و جگر و کله‌پاچه از جنوب میدان به سمت شمال آن منتقل و در این مغازه‌ها کباب شده و به مشتری‌‌ها داده می‌شد. از سال‌1370 که کشتارگاه تبدیل به فرهنگسرا شد، دیگر تولید‌کننده گوشت و جگر و دنبه نبود اما مغازه‌های کبابی به‌کار خود ادامه دادند. امروزه که قیمت گوشت مانند روغن و مرغ، به‌شدت زیادشده، تامین مواداولیه از کشتارگاه‌های داخلی یا گران است و یا کافی نیست. به همین دلیل بخشی از کله‌پاچه‌ مورد نیاز از آن‌سوی دنیا، از استرالیا به ایران وارد می‌شود. ظاهرا این قسمت گوسفند در آن کشور مصرف نمی‌شود بنابراین هزینه خرید نزدیک به صفر است و فقط هزینه منجمد‌کردن و حمل با کشتی باقی‌ می‌ماند که باعث می‌شود این تجارت به‌صرفه باشد. شهرداری تا‌به‌حال چندین‌بار تلاش کرده که شرایط بهداشت میدان بهمن را اصلاح کند. پیاده‌رو سنگفرش ‌و شیر آب برای شست‌وشوی آن نصب شده است. پاکسازی روزانه انجام می‌شود اما همچنان مشکل آلودگی در این منطقه ادامه دارد. با قیمت‌های گران فعلی هنوز هم مشتری‌هایی‌ هستند که کله‌پاچه، دل‌و‌جگر و قلوه و خوش‌گوشت می‌خورند و کسب‌و‌کار در میدان بهمن برقرار است. بنابراین میدان بهمن با قدمتی طولانی نیاز به یک ساماندهی اساسی دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید