• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11444
+
-

مقایسه غلظت آلاینده‌های تهران

مقایسه میانگین غلظت 3 آلاینده تهران طی 14روز نخست سال‌جاری و سال گذشته نشان می‌دهد که آلاینده ذرات معلق طی سال 1397نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.   کاهش نسبی آلاینده مونواکسیدکربن و افزایش فزاینده آلاینده ذرات معلق در 14روز نخست سال‌جاری نسبت به سال گذشته، نشانگر آن است که افزایش آلایندگی امسال، به‌دلیل وقوع پدیده گرد‌وغبار و هجوم ریزگردها به شهر تهران خواهد بود و این مسئله، تأثیر گردوغبار و ریزگردها در افزایش بی‌سابقه آمار تعداد روزهای آلوده شهر تهران را در بازه 10سال گذشته تایید می‌کند؛ به‌طوری که 5 روز از بازه مورد مطالعه، در شرایط فراتر از حد مجاز قرار داشته که طی 10سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

میانگین غلظت PM2/5 در 14روز نخست 2سال اخیر

میانگین غلظت روزانه آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2میکرون (PM2/5) در ایستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوا به‌طور متوسط در 14روز نخست سال 2برابر سال گذشته بوده و در روز 4فروردین‌ماه به بیشترین میزان خود، معادل 4برابر سال گذشته رسیده است. بررسی وضعیت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2میکرون در مقایسه با حد استاندارد روزانه نیز بیانگر آن است که در برخی از روزهای این دوره، غلظت این آلاینده فراتر از حد مجاز سلامت قرار داشته است. 



میانگین غلظت PM10 طی 14روز نخست 2سال اخیر

میانگین غلظت روزانه آلاینده PM10 در ایستگاه‌های متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا نیز نتایج مشابه 5/2 PM را نشان می‌دهد، به‌گونه ای که در تمامی روزهای این بازه زمانی، غلظت روزانه این آلاینده فراتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و در روز 5 فروردین ماه، به‌دلیل افزایش سرعت باد و وقوع پدیده گردوغبار، شاهد افزایش ریزگردها و به‌دنبال آن افزایش غلظت این آلاینده به میزان بیش از 6برابر غلظت آن در سال گذشته بوده ایم.



غلظت ساعتی آلاینده CO در 14روز نخست 2سال اخیر

درخصوص بررسی غلظت آلاینده مونواکسید کربن در شهر تهران طی 14روز نخست سال‌جاری و سال گذشته، این آلاینده کاملا با حجم ترافیک در ارتباط مستقیم است. تغییر در الگوی ترافیکی شهر تهران در بررسی روند تغییرات غلظت آلاینده مونواکسید‌کربن کاملا نمایان است؛ به‌گونه‌ای که تعطیل بودن ادارات و مدارس، به‌ویژه در هفته نخست، باعث کاهش غلظت در ساعات ابتدایی روز و افزایش حجم ترددهای شهری در ساعات پایانی روز، عامل افزایش غلظت این آلاینده شده است. در عین حال مقایسه روند تغییرات میانگین غلظت ساعتی آلاینده مونواکسید‌کربن در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا (متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا) نشان می‌دهد هرچند غلظت این آلاینده در برخی از ساعات پیک ترافیکی شبانه در سال‌جاری فراتر از سال گذشته بوده است، با این‌حال غلظت این آلاینده در بسیاری از ساعات شبانه‌روز کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده که نشانگر کاهش نسبی سهم وسایل نقلیه در آلودگی هوای سال‌جاری نسبت به سال گذشته است

این خبر را به اشتراک بگذارید