• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 10 آبان 1399
کد مطلب : 114396
+
-

توطئه حساب‌شده

یادداشت
توطئه حساب‌شده

رامین مهمان‌پرست‌-سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه

اتفاقات خشونت‌بار اخیر فرانسه در حمله به یک معلم و یک کلیسا، تبعات و عوارض بازی‌های پیچیده دستگاه‌های امنیتی کشورهای غربی طی چند سال گذشته با نام مذاهب بوده است. اسلام و اسلامگرایان در نقطه کانونی این تخریب‌ها بوده‌اند و در خطرناک‌ترین و جدیدترین این اتفاقات نمایش و نمادی از مواجهه این مذهب با کلیسا را به تصویر کشیدند.
اول- طی یک دهه بروز پدیده‌ای به‌نام داعش و جولان آنها در خاورمیانه چهره اسلام را هدف قرار داد و اکنون از طریق تحریک مذاهب با نام آزادی بیان همان سیاست دنبال می‌شود. متأسفانه دولت فرانسه و آقای امانوئل مکرون رئیس‌جمهور این کشور رفتارهای متناقض و دوگانه‌ای را در ارتباط با این سنگ بنای تفکر غربی بروز می‌دهند. از یک طرف به ادیان و شخصیت‌های الهی مورد توجه و احترام میلیاردها انسان تحت عنوان آزادی بیان اهانت می‌کنند و از طرف دیگر به برخی از وقایع تاریخی که می‌تواند یک مسئله علمی باشد، اجازه تحقیق و تفحص داده نمی‌شود و مرتکبان آن با دادگاه و زندان روبه‌رو می‌شوند.
دوم- نشان دادن رفتار افراطی از طرف جریانات مذهبی یک توطئه حساب شده است که از یک طرف کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی با ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی به‌نام اسلام سعی کردند چهره این دین را تغییر دهند و تصویر بسیار خشنی از مسلمان‌ها را به نمایش بگذارند. روی دیگر این سکه سناریونویسی برای اعمال خشونت و تشویق افرادی است که گرایش به تندروی دارند؛ این جریان به‌دنبال نمایش ویترینی از دین و مذهب از سوی افراطیون و ایجاد گروه‌های افراطی است که دست به هر کار و تروری می‌زنند.
سوم- بحث‌های اسلام‌هراسی از زمانی شدت گرفت که جریان استقلال‌طلبی در منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه با تشکیل جبهه مقاومت تقویت شد. دنیای غرب از اینکه چنین امواج قدرتمندی ذیل چتر اسلام به روشن شدن افکار عمومی و مسلمان‌ها و پایان دادن به جریان استعماری و استکباری در منطقه بینجامد احساس خطر کرد. بر همین اساس نیز حیله و تدبیر را در این دیدند که جریاناتی را ایجاد کنند که چهره اسلام را مخدوش می‌کنند. بهترین موردی که به ذهن آنها رسید، ایجاد گروه‌هایی مثل القاعده، داعش، طالبان و گروه‌های دیگری بود که از همکاری‌های امنیتی چند کشور شکل گرفت. بهترین نیروی حمایتی غربی‌ها در این مسیر نیز از وهابیون و سلفیون رسید و عربستان سعودی لجستیک و منشا این طرز تفکر افراطی در بین افرادی شد که شاید اطلاع زیادی از دین نداشتند.
چهارم- 2فردی که اخیرا در فرانسه مرتکب جنایت شدند، سن‌های بسیار کمی داشتند. این بدان معناست که سربازانی که در طراحی‌های امنیتی به جریانات تروریستی پیوستند از کشورهایی بودند که به‌ویژه از نظر مالی در سطح پایینی بودند و به‌راحتی با پول‌هایی که خرج این افراد می‌شد و مدارسی که برای اینها تشکیل شد، جذب این جریان انحرافی شدند؛ و سرویس‌های اطلاعاتی هم که از طرف کشورهای غربی در اختیار آنها بود، جریانات تروریستی را شکل داد. دنیای غرب از ایجاد گروه‌های تروریستی و مخدوش کردن یکی از ادیان الهی به اسم اسلام می‌خواهد بهره سیاسی ببرد و از طریق ادعای مقابله با این جریانات تند سیاسی می‌خواهد حضورش در منطقه را تقویت کند. سؤال اینجاست که چرا فرانسه به این مسئله دامن می‌زند؟ احتمالا آقای مکرون رئیس‌جمهور فرانسه رؤیای بازگشت به خاورمیانه را در ذهن دارد. بعد از اینکه داستان انفجار بندر بیروت اتفاق افتاد -که آن هم حادثه مشکوکی بود - فرانسوی‌ها به این بهانه به آن منطقه‌ای که از قدیم تحت تسلط آنها بود برگشتند و سعی کردند در مسائل داخلی کشور لبنان دخالت کنند. قبل از آن هم وقتی آقای سعد حریری نخست‌وزیر لبنان بود و داستان‌هایی که به‌واسطه حضور آقای بن سلمان در عربستان و نوع برخوردش با آقای سعد حریری شکل گرفت، فرانسوی‌ها سعی در دخالت در امور لبنان کردند.
در مسیر اجرای این طرح جبهه مقاومت را مانع حضور خودشان می‌دانند. برای اینکه این مانع را برطرف کنند تلاش می‌کنند یک چهره افراطی و تداعی‌کننده تروریسم را از جریان اسلامی به نمایش بگذارند.
پنجم- همزمانی  اتفاقات اخیر با عادی‌سازی‌ روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای وابسته منطقه نمی‌تواند بدون ارتباط باشد. معلوم است که در این طراحی آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی ، برخی کشورهای عربی منطقه‌ و برخی کشورهای اروپایی مثل فرانسه هر کدام نقش خودشان را ایفا می‌کنند. وارد شدن به وادی خطرناک اهانت به شخصیت‌های الهی در دنیای امروزه مسئله جدیدی است که چند سالی است در دستور کار کشورهای غربی قرار گرفته است. به‌نظر می‌آید اگر این جریانی که خودشان طراحی کرده‌اند را مدیریت نکنند و آن را متوقف نکنند، تداعی‌کننده درگیری‌های قدیمی، جنگ‌های صلیبی و برخورد تمدن‌ها باشد که خود به این برخورد تمدن‌ها اعتقاد داشتند. تئوریسین‌های چنین تفکری شاید تصور می‌کنند از طریق ایجاد درگیری و ایجاد برخوردهای سنگین نظامی بین تفکرات الهی و جنگ تمدن‌ها منافع‌شان بیشتر تامین می‌شود. از این منظر توطئه بزرگی در حال شکل گرفتن است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید