• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11424
+
-

شهری که همه اتوبوس‌هایش برقی است

شهری که همه اتوبوس‌هایش برقی است

شهر «شن‌ژن» چین الگویی مناسب برای دیگر شهرهای دنیاست تا ببینند چگونه می‌توان تمامی ناوگان حمل‌ونقل اتوبوسی و بیشتر تاکسی‌های یک شهر را برقی کرد. هم‌اکنون همه اتوبوس‌های موجود در شن‌ژن از نوع تمام برقی هستند و این در حالی است که تعداد اتوبوس‌های این شهر به ۱۶،۳۵۹ دستگاه می‌رسد. انتظار می‌رود در سال‌های پیش‌رو تمام تاکسی‌های این شهر هم برقی شوند. هم‌اکنون ۱۲ ۵۱۸ دستگاه یا 5/62درصد آنها برقی هستند. برای پاسخگویی به این همه اتوبوس برقی شهر شن‌ژن بیش از ۵۰۰ ایستگاه شارژ احداث کرده که مجموعا ۸۰۰۰ پلاگ شارژ را در اختیار ناوگان برقی این شهر قرار می‌دهند.

همچنین نشریه «تریی هاگر» گزارش داد که هم‌اکنون 20درصد از اتوبوس‌های جدید چین برقی هستند.
مبارزه با آلودگی هوا در شهرهای بزرگ این کشور نظیر پکن و شانگهای با سری جدید اتوبوس‌های برقی شروع شده و دولت چین برای رفع آلودگی هوای پکن به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا در حال هزینه‌کرد میلیاردها دلار است. پکن 23میلیون نفر جمعیت دارد و حمل‌ونقل عمومی در آن تا حدی اهمیت دارد که مقامات دولتی را به برقی‌کردن ناوگان واداشته است. در سال‌جاری میلادی به‌تدریج بر شمار این خودروهای عمومی افزوده خواهد شد تا در مسیر مبارزه با آلودگی هوا یک گام ابتکاری دیگر در این شهر برداشته شود.

پکن به‌ویژه در فصل زمستان که هوای خشک و کمی بارش را تجربه می‌کند با بیشترین میزان‌ آلودگی مواجه می‌شود و درصد آلودگی گاهی بین 20تا 30برابر حدمجاز است. اتوبوس‌های برقی این شهر دارای 18متر طول هستند و فیلترهای مخصوص تصفیه هوا روی آنها نصب شده. این نخستین بار است که اتوبوس‌های چینی با این تجهیزات جدید در خیابان‌ها تردد می‌کنند. اتوبوس‌های یادشده شبیه دلفین است و صنعت‌کاران، طوری آنها را ساخته‌اند که مسافران در داخل آنها آزادی بیشتری برای رفت‌وآمد و مشکلات کمتری برای سوار و پیاده‌شدن داشته باشند. برای این اتوبوس‌ها، بیش از 100ایستگاه شارژ ساخته شده است و انتظار می‌رود شمار این اتوبوس‌های الکتریکی در شهرهای مختلف چین تا پایان امسال به بیش از 4هزار و 560دستگاه برسد. پیش‌تر مقام‌های چینی گفته بودند که در سال‌های پیش رو، میلیاردها دلار برای کاهش آلودگی در پکن و شهرهای اطراف آن هزینه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید