• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 6 آبان 1399
کد مطلب : 114098
+
-

آماده‌باش در برابر بارش‌ها

شهر
آماده‌باش در برابر بارش‌ها

محمود مولایی ـ خبرنگار



  اگرچه بارش برف و باران یک نعمت است، اما گاهی می‌تواند به بحران تبدیل ‌شود؛ هنگامی که در کلانشهر تهران بارش باران ایجاد سیلاب کرده یا بارش برف مسیرهای تردد را مسدود و زندگی شهروندان را مختل می‌کند.
 آبان سال گذشته برف سنگین در تهران همه را غافلگیر کرد؛ حتی شهرداری تهران اعلام کرد که برف ناگهانی سبب غافلگیری آنها شده است. اکنون در آبان به سر می‌بریم و به غیر از چند بارش پراکنده باران، هنوز خبری از برف نیست. 
اما شهرداری تهران برنامه‌ریزی‌های لازم را برای شرایط خاص آب‌وهوایی انجام داده است. 
به‌تازگی برخی از مدیران ارشد شهرداری تهران از 185دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات در شکل‌های مختلف بازدید کردند. مصطفی کاظمی، مشاور شهردار تهران در این رابطه می‌گوید: «برخی خودروها به‌تازگی طراحی و ساخته شده‌اند. ویژگی خوب‌شان، این است که تیغه‌های این ماشین‌آلات در تماس با آسفالت کارایی و دوام بیشتری دارد.  همچنین طول عمر تیغه‌ها بیشتر است و ارتفاع بیشتری در مقایسه با تیغه‌های قبلی دارد؛ به‌طوری که می‌تواند در معابر از موانع مختلف عبور ‌کند. درواقع کارهای خلاقانه‌ای در این زمینه صورت گرفته و بسیار ارزشمند است.» 
تمهیدات اندیشیده شده در مواجهه با بارش برف و باران سنگین در شهر تهران به‌نظر مناسب است؛ چنانکه تمامی مناطق 22گانه پایتخت کم‌کم به آمادگی کامل می‌رسند. البته مناطق یک‌تا 6جزو مناطق پربارش در بین مناطق 22گانه محسوب می‌شوند و از این‌رو خدمات‌رسانی در این مناطق به شکل ویژه‌ای انجام خواهد شد.

اقدامات لازم برای برف‌روبی شهر 
اصغر عطایی، مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران 

با توجه به تأکیدات شهردار محترم تهران درخصوص نحوه اقدام در زمان بارش‌ها جلسات مستمری برگزار شد و دستورالعمل‌هایی در 2بخش قبل از بارش و حین و پس از بارش به مناطق 22گانه شهر تهران ابلاغ شد. عملیات برف‌روبی با استفاده از نیروی انسانی و ماشین‌آلات لازم صورت خواهد گرفت. نیروها و تجهیزات با توجه به اولویت‌ها و موقعیت مکانی و منطقه‌ای در نقاط تعیین شده مستقر می‌شوند تا در کمترین زمان ممکن به خدمات‌رسانی بپردازند. ستادهای بحران منطقه‌ای با محوریت شهرداران مناطق 22گانه تشکیل می‌شود و طبق سناریوها و برنامه‌های ابلاغی تمامی امکانات و نیروهای کارگری و ماشین‌آلات در نقاط حادثه‌خیز استقرار خواهند یافت. هماهنگی بین‌بخشی با تمامی ارگان‌های خارج از شهرداری و همراهی و همکاری مطلوب با تمامی واحدهای ستادی و اجرایی شرکت آب منطقه‌ای، استانداری، وزارت کشور، راهور، هواشناسی و مدیریت بحران در مواجهه با بارش‌های پیش‌رو و مجهز شدن مناطق به تجهیزات، ادوات کارگری، پمپ‌های کف‌کش و روبین و ماشین‌آلات و سایر ادوات مورد نیاز با همکاری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی ازجمله این اقدامات است. اجرای مصوبات ابلاغی ستاد بحران و اعلام آماده‌باش به تمامی مناطق 22گانه و حضور فعال تمامی مدیران و کارشناسان و اکیپ‌های عملیات لایروبی و فوریت‌های خدمات شهری 137، پایش و کنترل مستمر تمامی دره‌ها و میزان جریان عبوری سیلاب و کنترل نقاط حادثه‌خیز با انجام بازدیدها و گشت‌های نظارتی حین بارش، کنترل تمامی وقایع و نظارت مستمر بر آخرین وضعیت موجود معابر توسط دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک و همکاری خوب معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و کنترل و رفع نقاط آبگرفتگی نقطه‌ای و موردی در سطح معابر و بازرسی و کنترل سلامت و عملکرد اجزا و تجهیزات شبکه و عبور جریان سیلاب، پایش و بازبینی پایه‌های پل‌های بزرگراهی در مسیر رودخانه‌های شهری و... ازجمله این اقدامات در این خصوص است.

آمادگی ما بیشتر از سال‌های قبل است
صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران 

سازمان مدیریت پسماند یکسری وظایف مانند رُفت و روب، برف‌روبی و آواربرداری در شرایط بحران مانند زلزله و سیل دارد. برای همین، از زمان شروع به‌کار در این سازمان، یکی از کارهای ما تقویت ناوگان موتوری و ماشین‌آلات اساسی است که در شرایط بحران و براساس نوع ماموریت بتوانیم انجام وظیفه کنیم؛ به همین دلیل، اقداماتی که در این مدت انجام دادیم، خیلی زودتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم، بود. سعی کردیم از ماشین‌آلات جدید با تبدیل بموقع خودروهای فرسوده به‌ خودروهای جدید برف‌روب و نمک‌پاش، رونمایی کنیم. تعدادی از خودروها را نیز اورهال کردیم و تجهیزات جدیدتری روی خودروها نصب نشد. این ماشین‌آلات را آماده کردیم و مدیران ارشد شهرداری طی مراسمی  از آنها بازدید کردند. درواقع برای نخستین‌بار در حجم بالایی ماشین‌آلات نو به نمایش گذاشته شد. گرچه بارش برف و باران در فصل پاییز و زمستان از طریق هواشناسی پیش‌بینی می‌شود، اما پیش‌بینی دقیقی صورت نمی‌گیرد؛ حالا چه در ایران و چه در سایر کشورها. شما می‌بینید که در کشورهایی مانند کانادا بارش برف سبب می‌شود یک شهر 2، 3روز تعطیل شود. حالا بارش برف بعضا در پیک ترافیک اتفاق می‌افتد و فعالیت‌ها را کُند می‌کند. نکته دیگر این است که شهروندان در برخی کشورها مسئولیت برف‌روبی جلوی مغازه یا جلوی درِ خانه‌شان را خودشان بر‌عهده دارند و شهرداری هم در برف‌روبی معابر به آنها کمک می‌کند. در مناطق 22گانه ایستگاه برف‌روبی ما تکمیل شده و قسمت عمده ماشین‌آلات در مناطق آنالیز شده است. برای همین، آمادگی برای بارش برف و باران وجود دارد. نمک‌پاش و این چیزها بر‌عهده سازمان پسماند است که نمک‌پاش هم آماده کرده‌ایم و  از هفته آینده در اختیار مناطق قرار خواهد گرفت؛ بنابراین، تلاش همواره این است که فعالیت‌های برف‌روبی به بهترین نحو انجام شود، اما گاهی شرایطی مانند زمان بارش و میزان بارش پیش ‌می‌آید که برخی اتفاقات و تأخیرها چیز عجیبی نیست. به هرحال، گاهی بارش باران و برف به چالش تبدیل می‌شود، اما امسال بیشتر از هر سال هم توان ماشین تخصصی افزایش یافته و هم همراهی و همکاری با مناطق 22گانه داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید