• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 6 آبان 1399
کد مطلب : 114087
+
-

نقش حقوقی‌ها در نزول بورس؛ از افسانه تا واقعیت

به غیر از چند مجموعه حقوقی دولتی، بقیه سهامداران حقوقی بزرگ در زمان نزول از بازار سهام حمایت کرده‌اند

آمار‌ها نشان می‌دهد برخلاف عقیده رایج و شایعاتی که در فضای مجازی در مورد نقش سهامداران حقوقی در نزول بورس مطرح می‌شود، سهامداران حقوقی عامل نزول بازار سهام نبوده‌اند و به غیر از چند سهامدار‌ حقوقی دولتی، اتفاقا بقیه سهامداران حقوقی در طول ماه‌های شهریور و مهر با خرید سهام از بورس حمایت کرده‌اند.
به گزارش همشهری، این روزها یک عقیده غلط به تفکر رایج بازارسرمایه تبدیل شده و بسیاری از سهامداران خرد به یقین رسیده‌اند که سهامداران حقوقی عامل نزول بازار سهام بوده‌اند. این ادعایی است که آمار و ارقام آن را تأیید نمی‌کند و نشان می‌دهد به غیر از چند سهامدار حقوقی دولتی، بقیه سهامداران حقوقی اتفاقا در زمان نزول به‌ویژه در ماه‌های شهریور و مهر از بازار سرمایه حمایت کرده‌اند.

آمار‌ها چه می‌گویند
اطلاعات آماری نشان می‌دهد سهامداران حقوقی بزرگ در مرداد‌ماه امسال که بازار سهام با هجوم سهامداران حقیقی مواجه شده ‌و ارزش روزانه معاملات حتی در برخی روزها به 30هزار میلیارد تومان رسیده بود، مجموع سهامی که فروخته‌اند، بیشتر از میزان خریدهایشان بوده است. در این ‌ماه میزان فروش سهامداران حقوقی 26هزارو‌768میلیارد تومان بیشتر از خریدهایشان بوده است، با این حال، فروش این میزان سهام با توجه به تقاضای بالای سهامداران حقیقی برای خرید سهام توجیه اقتصادی دارد، زیرا شاخص بورس به شکل افراطی در حال رشد بود و به محدوده 2میلیون و100هزار واحد رسیده بود و مقامات بازار سرمایه از طریق سیاست افزایش عرضه در تلاش بودند بازار سهام را به تعادل برسانند. اما ماجرا در شهریور و مهر‌ماه با آغاز نزول بازار سهام تغییر می‌کند، به‌طوری که مطابق اطلاعات موجود سهامداران حقوقی در شهریور‌ماه 16هزارو 35میلیارد تومان پول جدید به بازار تزریق کردند تا جلوی نزول بازار سهام گرفته شود. همین روند در مهر‌ماه هم ادامه یافت و سهامداران حقوقی در مهر‌ماه با تزریق 6هزارو 408میلیارد تومان نقدینگی از سهامداران حقیقی حمایت کردند.

عرضه برخی از حقوقی‌ها
با وجود آنکه مطابق آمار موجود بخش عمده سهامداران حقوقی از طریق سیاست‌های حمایتی از بازار سهام حمایت کرده‌اند، اما در این میان برخی سهامداران حقوقی که عمدتا سهامداران نهادی و دولتی بوده‌اند، از طریق عرضه بیش از حد سهام، دنباله‌رو سیاست‌های حمایتی نبوده‌اند. داده‌های آماری نشان می‌دهد صندوق‌ها و مجموعه‌های وابسته به وزارت رفاه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده سهام در زمان اوج نزول بازار سهام بوده‌اند به‌طوری که خالص خرید سهام یک صندوق سرمایه‌گذاری وابسته به این نهاد دولتی در شهریور‌ماه نسبت به فروش منفی 282میلیارد تومان بوده است. به‌معنای اینکه این صندوق در شهریور‌ماه امسال به جای حمایت و خرید سهام دست‌کم 282میلیارد تومان سهام فروخته و به جو نزولی بازار سهام دامن زده است. همین رویداد در مورد یک صندوق سرمایه‌گذاری وابسته به بزرگ‌ترین کارگزاری بازار سرمایه نیز اتفاق افتاده و این صندوق نیز فقط در شهریور امسال بیش از 204میلیارد تومان سهام فروخته است. با این حال، جمع کل این ارقام تأیید می‌کند فقط چند سهامدار‌ حقوقی بزرگ با عرضه‌های سنگین خلاف جهت سیاست‌های حمایتی از بازار سهام حرکت کرده‌اند و اغلب سهامداران حقوقی بزرگ با خرید سهام، از سهامداران حقیقی حمایت کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید