• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 5 آبان 1399
کد مطلب : 113960
+
-

مقاومت دلار در برابر نزول بیشتر


هفته قبل مقاومت دلار در برابر سقوط به زیر مرز 30هزار تومان شکست. حتی تحت‌تأثیر عرضه‌های جدید بانک مرکزی قیمت دلار تا محدوده 27هزار تومان هم افت کرد، اما این نزول چندان پایدار نبود و قیمت دلار دوباره تا محدوده 29هزار تومان پیشروی کرد. باید دید بحث‌های مربوط به افزایش شدت تحریم‌ها در هفته جاری چه تأثیری بر قیمت دلار خواهد داشت.
به گزارش همشهری، بازارارز هفته قبل را هم مثل 2‌ماه گذشته پرتلاطم سپری کرد با این تفاوت که در مبادلات هفته قبل بانک مرکزی حجم عرضه را افزایش داد و این موضوع موجب شد مقاومت دلار در برابر سد 30هزار تومان شکسته شود و قیمت هر دلار آمریکا به زیر این مرز نزول کند. از اواخر مهر‌ماه تا هفته قبل قیمت هر دلار آمریکا به‌شدت در این ناحیه مقاومت کرده و حتی به محدوده 32هزار تومان هم رسیده بود؛ بنابراین نزول هفته قبل امیدواری را نسبت به تداوم روند نزولی قیمت دلار بیشتر کرد. با این حال این نزول خیلی هم پایدار نبود و با وجود آنکه قیمت هر دلار دراواسط هفته به 27هزار تومان هم رسید اما در آخر هفته دوباره به محدوده 29هزارو 200تومان بازگشت. بانک مرکزی می‌گوید: میزان عرضه ارز در 10روز گذشته دست‌کم تا چند برابر افزایش یافته؛ حتی چند روز قبل از سفر رئیس‌کل بانک مرکزی به بغداد برای آزاد‌سازی‌ منابع ارزی بلوکه شده ایران، بانک مرکزی اعلام کرد: روزانه 50میلیون دلار ارز ازطریق بازار متشکل ارزی به بازار تزریق می‌کند. 
هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست در طول هفته قبل بانک مرکزی چه میزان ارز به بازار تزریق کرده است و آیا این عرضه‌ها در روز‌های آینده هم ادامه خواهد یافت یا خیر. با این حال آنچه روشن است احتمالا در هفته جاری مهم‌ترین خبر پیش روی بازار ارز، اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران است. به‌نظر می‌رسد اثر روانی این تحریم‌ها دست‌کم می‌تواند برای چند روز بازار ارز را تحت‌تأثیر قرار دهد به‌ویژه آنکه برخی خبر‌ها حاکی از آن است که منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشور‌ها هم قرار نیست به‌صورت اسکناس وارد کشور شود و احتمالا بخش عمده در قالب تهاتر صرف واردات کالاهای اساسی خواهد شد.
چنان‌که سیدحمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه طلب ایران از عراق در حوزه صادرات گاز و برق ۵ میلیارد دلار است گفت:عراقی‌ها قبول کرده‌اند که این پول را بپردازند و قرار است شرکت‌های ایرانی، از شرکت‌های بین‌المللی خرید کرده و فاکتور خرید را بانک مرکزی عراق از همان حساب پرداخت کند. از آنجا که در شرایط فعلی تامین کالاهای اساسی و دارو در اولویت است، به‌نظر می‌رسد بیشترین خرید از محل پول صادرات برق و گاز به عراق صرف واردات این محصولات شود.
اغلب کارشناسان بر این باورند، آنچه این روزها بیش از سایر عوامل، بازار ارز را تحت‌تأثیر قرار داده کاهش جریان ورود ارز به کشور و سخت‌تر شدن نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است و علت اصلی مقاومت دلار در برابر نزول بیشتر نیز همین عامل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید