• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 5 آبان 1399
کد مطلب : 113954
+
-

رئیس اتحادیه تالارداران تهران در گفت‌وگو با همشهری توضیح داد

دلایل اعتراض مشاغل مرتبط با تالارها به تعطیلی


9ماه از زمانی که تالارها و سالن‌های پذیرایی سراسر کشور به‌‌منظور جلوگیری از گسترش کرونا تعطیل شدند، می‌گذرد. اجرای طرح‌های پیشگیرانه و قرنطینه، در ابتدا همه مشاغل را به‌جز فعالیت‌های مرتبط با معیشت و سلامت مردم در بر گرفت و دوماه به تعطیلی کشاند، اما بعد از دوماه و از ابتدای اردیبهشت‌، کم‌کم با تصمیم ستاد مقابله با کرونا اصناف، مشروط به اجرای پروتکل‌های بهداشتی اجازه فعالیت یافتند و یکی‌یکی به فعالیت عادی خود بازگشتند. اما تأکید وزارت بهداشت بر پیشگیری از تجمعات به هر شکل و مناسبتی باعث شد یک صنف تا همین امروز نتواند اجازه فعالیت کسب کند و موج تازه شیوع کرونا هم مزید بر علت شد. تالارداران تهران و کرج روز دوشنبه در اعتراض به بیش از 9‌ماه تعطیلی اجباری مقابل اتاق اصناف تهران تجمع کردند. با خسرو ابراهیمی‌نیا، نایب‌رئیس دوم اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه تالارداران تهران گفت‌و‌گو کرده‌ایم.



تجمع‌کنندگان مقابل اتاق چه کسانی بودند و درخواست آنها چه بود؟
تجمع‌کنندگان مقابل اتاق اصناف، عده‌ای از پرسنل واحدهای صنفی بودند که به‌دلیل تعطیلی ناشی از کرونا فعالیت صنفی آنها مدت‌ها تعطیل شده است. مثل فیلمبرداران، قنادها، برگزارکنندگان مجالس، افرادی که سفره عقد می‌چینند و همچنین پرسنل تالارها که از کرج، اسلامشهر، شمیرانات و خود شهر تهران به‌صورت خودجوش مقابل اتاق اصناف جمع شدند و اعتراضشان به این بود که به چه دلیل تمام رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها، دفاتر اسناد رسمی که در اتاق‌های کوچک و با امکانات محدود مراسم برگزار می‌کنند، اجازه فعالیت دارند اما این مجوز به برگزارکنندگان قانونی مراسم داده نمی‌شود. هم‌اکنون در دفاتر ثبت ازدواج به راحتی مراسم عقد با حضور خانواده‌ها و تعداد زیادی از افراد برگزار می‌شود درحالی‌که فضا بسیار محدود است. رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها هم ماه‌هاست دایرند و به‌رغم پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی با بیش‌از ظرفیت مجاز خدمات‌دهی می‌کنند. برگزاری مراسم در این شرایط باعث شیوع بیشتر کرونا شده درحالی‌که کسانی که متخصص برگزاری این  مراسم‌اند 9‌ماه است که از فعالیت منع شده‌اند. تالارها می‌توانند با استفاده از سالن‌های تجمع بزرگ‌ و با به‌کارگیری 30درصد از ظرفیت‌ خود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم را در شرایط بسیار ایمن‌تری برگزار کنند. این تعطیلی طولانی باعث بیکاری هزاران‌نفر از پرسنل این مراکز و مشاغل وابسته به مراسم شده است. در 9‌ماه گذشته هرچه دراین زمینه نامه‌نگاری شده هیچ مقام مسئولی پاسخی به این صنف نداده که دلیل این تناقض در تصمیم‌ها چیست؟
نتایج این تجمع صنفی چه بود؟
تجمع این افراد بسیار محترمانه بود و در سالن اجتماعات اتاق اصناف تهران، رئیس اتاق با آنها گفت‌وگو کرد. مسئولان ذی‌صلاح هم در جمع معترضان حضور یافتند و صحبت‌های آنها را شنیدند. قرار بر این بود که تالارها بتوانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نظارت نیروی انتظامی و با استفاده از ظرفیت 30تا 40درصدی سالن‌ها فعالیت خود را آغاز کنند اما با موج تازه کرونا و تعطیلی‌ها مواجه شدیم.
بدون مجوز ستاد مقابله با کرونا امکان بازگشایی تالارها نیست. چرا این تجمع مقابل اتاق اصناف برگزار شد؟
به‌نظر من هم اتاق اصناف هیچ کاری در این زمینه نمی‌تواند انجام دهد. بهتر بود این درخواست از ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت می‌شد. حرف معترضان این بود که هر شب در تلویزیون اعلام می‌کنند تالارها همچنان تعطیل است. مگر در این 9‌ماه که شرایط همه‌گیری همچنان ادامه دارد تالارها فعالیتی داشتند؟ من به‌عنوان رئیس اتحادیه تالارداران تهران ضمن احترام به دکتر حریرچی از ایشان نهایت گله‌مندی را دارم که به چه دلیل درحالی‌که تالارهای تحت پوشش اتحادیه هیچ فعالیتی نداشتند صفت قتلگاه را برای آنها به‌کار می‌برند؟
تصور نمی‌کنید بازگشایی تالارها همزمان با موج سوم کرونا تأثیر روانی نامطلوبی داشته باشد؟
این صحبت درست ‌است، اما این را هم باید درنظر گرفت که مراسم در جاهایی غیراز تالارها در حال برگزاری است و در چنین شرایطی بهتر است متخصصان این کار وارد عمل شوند نه کسانی که در این زمینه تجربه و امکانات محدودی دارند. گذشته از این، تالارهای پذیرایی جایی نیست که به محض اینکه امروز باز شد فردا مهمان پذیرش کند، باید برنامه‌ریزی و امکانات کار را فراهم کند، شرایط را برای رعایت مسائل بهداشتی مهیا کند و مردم قرارداد ببندند تا کار تالار آغاز شود. این کارها حداقل دو هفته تا یک‌ماه زمان‌ می‌برد. شاهد هستیم که مردم از ناچاری در دفترخانه‌ها، چلوکبابی‌ها، سفره‌خانه‌ها، برج‌باغ‌ها و بعضی اماکن زیرزمینی مراسم‌شان را برگزار می‌کنند، پس بهتر است این مسئله در چارچوب عقلانی حل و فصل شود نه اینکه به این شکل نابسامان به حال خود رها شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :