• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 30 مهر 1399
کد مطلب : 113787
+
-

و اینک فاجعه

نقد و نظر
و اینک فاجعه

سعید مروتی- روزنامه‌نگار

تعداد کشته‌های روزانه کرونا از ۳۰۰نفر عبور کرد. اگر به گفته‌های معاون وزیر بهداشت استناد کنیم باید آمار رسمی را ضربدر2 کنیم تا به رقم واقعی فاجعه انسانی‌ای برسیم که هر روز دارد رخ می‌دهد. تازه این از نتایج سحر است و با این روند باید منتظر روزهای وحشتناک‌تری هم باشیم. چیزی شبیه قتل‌عام که در کمال خونسردی کنارمان در حال رخ دادن است تا ملتی که هزار و یک مشکل و مسئله اقتصادی دارد، خطر جانی را هم با تمام وجود حس کند. گزارش‌هایی که این روزها رسانه‌ها درباره وضعیت کرونا در کشور منتشر کرده‌اند وحشتناکند. بیمارستان‌ها پر شده، تخت خالی وجود ندارد، کادر درمان فرسوده است و تعداد مبتلایان لحظه به لحظه بیشتر می‌شود. کرونا قربانی می‌گیرد و هنوز پاساژها پر از مردم سرگردانی است که خیلی‌هایشان هم پول چندانی برای خرید ندارند، ولی به سنت معمولشان آمده‌اند پاساژگردی کنند. هنوز هر تعطیلی که از راه می‌رسد باید تنمان بلرزد از همشهریانی که ولع سفر رفتنشان تمامی ندارد. لطفا از قرنطینه آخرین تعطیلی این ایام نگویید که دیرهنگام و پر ایراد انجام شد. جوری که انگار قصد رفع تکلیف بوده نه جلوگیری از سفرهای غیرضروری. سفر‌های غیرضروری هم فقط شامل خروج از شهر نمی‌شود. بسیاری از سفر‌های درون شهری هم غیرضروری‌اند. انبوه کارمندان و کارکنان نهادها و شرکت‌های دولتی که بی‌دلیل و بدون اینکه خروجی مشخصی داشته باشند، سر کار می‌روند. سوار مترو و اتوبوس می‌شوند و شهر را شلوغ می‌کنند. همه ما با ساختار فربه بوروکراسی اداری این سرزمین آشناییم و خوب می‌دانیم بسیاری از کارکنان و کارمندان پر شمار نهادهای دولتی و حکومتی اگر سر کار نروند نه‌تنها  مشکلی پیش‌نمی‌آید که کلی صرفه جویی در مصرف برق و تلفن و انرژی و اینترنت هم صورت می‌گیرد. کرونا داس مرگ در دست گرفته و جان‌های عزیزی را تسلیم خاک می‌کند. همه هموطنان ما، همشهریان، دوستان، آشنایان، خواهران، برادران، پدران و مادران ما هستند. چطور می‌توانیم با خونسردی نظاره گر این فاجعه باشیم و جای عمل فقط توصیه کنیم. مسئولی که از مردم می‌خواهد فاصله اجتماعی را رعایت کنند آخرین‌بار کی سوار تاکسی و اتوبوس و مترو شده؟
اگر دولت به دلایل روشن و واضح اقتصادی نمی‌تواند کسب و کارها را تعطیل کند، کارکنان خودش را که می‌تواند به خانه بفرستد و تدبیری برای برخورد جدی با سهل انگارانی که ماسک نمی‌زنند و تمهیدی برای گرفتارانی که توان مالی خرید ماسک ندارند که می‌تواند بیندیشد.
 کرونا در حال تاخت و تاز است و متأسفانه اراده‌ای برای کنترلش مشاهده نمی‌شود. فاجعه‌ای که گرفتارش شده‌ایم و چشم‌انداز هولناکی که انتظارمان را می‌کشد تهدید‌کننده جان شهروندان و در نتیجه تهدید‌کننده امنیت ملی است. نجات جان شهروندان از ویروس کرونا را به چشم مسئله امنیت ملی نگاه کنیم. مسئله امنیت ملی هم فقط مصادیق آشنا و مرسوم و متداولی نیست که بسیاری‌شان به لحاظ فراگیری قابل قیاس با کرونا نیستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید