• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 30 مهر 1399
کد مطلب : 113715
+
-

لوکس‌ترین شاسی‌بلند دنیا در تهران

شباهت‌های کار‌آفرینی و بندبازی

روانکاوی معاصر
لوکس‌ترین شاسی‌بلند دنیا در تهران



 جمال رهنمایی 

سال‌های دهه40 در ایران، سال‌های پراتفاقی در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری بود و کمپانی‌های رده اول جهان برای حضور در بازار دست‌نخورده و تشنه ایران با هم رقابت می‌کردند. در صنعت اتومبیل‌سازی‌ «شرکت ایران جیپ» سرآمد واردات و مونتاژ اتومبیل‌های لوکس و طرازاول دنیا به ایران بود. نام این شرکت بعد‌ها به پارس‌خودرو تغییر پیدا کرد و با گروه خودرو‌سازی‌ سایپا ادغام شد.
ایران جیپ، بهترین و لوکس‌ترین اتومبیل‌های روز دنیا را ابتدا وارد و سپس در داخل کشور مونتاژ می‌کرد. کادیلاک، شورولت، انواع جیپ، بیوک و کرایسلر ازجمله اتومبیل‌هایی بودند که توسط این شرکت وارد ایران شدند و سپس خط مونتاژ آنها راه‌اندازی شد.
جیپ واگنیر که در ایران به نام جیپ آهو شناخته می‌شود، نخستین خودروی شاسی بلند دنیا بود که 30سال جزو پرفروش‌ترین اتومبیل‌های جهان باقی ماند. این برند معتبر و روزآمد صنعت اتومبیل‌سازی‌ درجه یک دنیا در سال1345 توسط شرکت ایران جیپ و جعفر اخوان وارد ایران شد، روی خط مونتاژ رفت و تا سال1364 در ایران تولید شد. محبوبیت این خودرو به اندازه‌ای زیاد بود که بقیه شرکت‌های اتومبیل‌سازی‌ دنیا هم چندی بعد به ساخت خودرو‌های شاسی‌بلند روی آوردند. در این سال‌ها صنعت ایران ده‌ها نمونه از این افراد در اتومبیل‌سازی‌، لوازم خانگی، پوشاک، صنایع نساجی، صنایع غذایی و کشاورزی به‌خود دید. آنان پیشگامان ورود صنعت و کارآفرینی در ایران جدید محسوب می‌شدند.
روانشناسی اجتماعی تحقیقات زیادی درباره ساختار شخصیتی، ساختارشناختی و فکری و نحوه عملکرد و رفتار کارآفرینان انجام داده است. آنها نقش کلیدی در اقتصاد کشور دارند و نه‌تنها برای خود ثروت تولید می‌کنند بلکه شغل و رونق اقتصادی برای تعداد زیادی از افراد دیگر فراهم می‌آورند. این افراد فرصت مناسب برای هر تجارتی را تشخیص داده و عملا آن را راه‌اندازی می‌کنند.
از لحاظ تیپ شخصیتی این افراد با «الگوگیری مشاهده‌ای» از اطرافیان از آنچه در واقع وجود نداشته یک شغل یا یک تجارت جدید خلق می‌کنند. آنان در محدوده خطر بی‌محابا عمل می‌کنند و اگر موفق به تشخیص حرکت درست در زمان درست بشوند، برنده این ماجراجویی هستند. این افراد دارای مهارت‌هایی مانند تعامل مؤثر با دیگران، ترغیب‌کنندگی، ادراک بالا و توانایی سازگاری با شرایط هستند.
از لحاظ شناختی این افراد از فعالیت‌های جدید و نوآورانه لذت می‌برند، دوست دارند از یک فعالیت به یک فعالیت دیگر بپرند، داشتن تمرکز عمیق را برای خود لازم نمی‌دانند و دارای تمرکز تنظیمی به جای تمرکز ترفیعی (اجتنابی) هستند. کار آفرینان عموما برونگرا هستند و تحقیقات نشان داده در مسیر انجام کار کمتر دچار خطاهای شناختی و تفکر خلاف واقع هستند. دنیای کارآفرینی شبیه دنیای بند‌بازی است؛ حرکت مصمم، دقیق و مطمئن روی یک مسیر لغزنده و نامطمئن.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید