• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11367
+
-

تاکسیرانی در همدان متحول می‌شود

کتابچه راهنمای گردشگری به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، عربی و فرانسوی در تاکسی‌ها عرضه می‌شود

شهری
تاکسیرانی در همدان متحول می‌شود




حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار


شهر همدان بیش از 4 هزار دستگاه تاکسی دارد که رانندگان آنها به دلیل تردد مستمر شهر را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند راهنمایان مناسبی برای گردشگران باشند. شهرداری همدان برای توسعه ناوگان تاکسیرانی برنامه‌های مختلفی دارد.


آموزش تاکسیرانان

معاون تاکسیرانی و مدیریت حمل بار و کالای مدیر‌عامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان در این‌ باره که تاکسیرانی برای رویداد 2018 چه برنامه‌ای دارد، به همشهری می‌گوید: شهر همدان 4600 تاکسی دارد که هر یک از رانندگان آنها هر روز با مردم به خصوص گردشگران ارتباط مستقیم دارند. خدماتی که راننده تاکسی ارائه می‌دهد، می‌تواند به منزله راهنمای گردشگری هم باشد. تلاش کردیم کلاس‌های آموزش زبان را با هماهنگی جهاد دانشگاهی و چند مرکز خصوصی آموزش زبان مورد تایید برای رانندگان برگزار و آنها را برای راهنمایی و استقبال از گردشگران خارجی آماده کنیم.

مهران حاجیان با اشاره به اینکه بین رانندگان تاکسی در شهر همدان افرادی با مدرک دیپلم، کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد داریم و برقراری ارتباط راننده با گردشگران خارجی امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، ادامه می‌دهد: افزون بر برگزاری کلاس‌های آموزش زبان، برای توسعه گردشگری و معرفی هرچه بهتر شهر توسط رانندگان تاکسی به گردشگران خارجی، برای نخستین بار در کشور کتابچه‌ای به صورت عکس‌نوشته از مکان‌های عمومی مورد نیاز گردشگران به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، عربی و فرانسوی تدوین و چاپ و بین رانندگان تاکسی توزیع خواهیم کرد تا رانندگان تاکسی بتوانند با نشان دادن فهرست مکان‌ها به مسافران خارجی به راحتی آنها را به مقصد برسانند. در این صورت اگر رانندگان به زبان خارجی تسلط کافی نداشته باشند یا تلفظ آنها مناسب نباشد هم به راحتی خدمات خود را به گردشگران ارائه می‌‌دهند. فقط گردشگر باید مقصد خود را از بین تصاویر نوشته‌های مکان‌ها (هتل، آثار تاریخی و گردشگری، مراکز درمانی، پلیس، رستوران و مانند آن) تعیین کند تا راننده به سهولت او را به مکان مورد نظر برساند.


بازدید فنی

وی با اشاره به مشکلات بازدید فنی تاکسی برای رانندگان می‌گوید: بخش عمده‌ای از تاکسی‌های شهر همدان به سامانه سوخت‌رسانی سی‌ان‌جی‌ مجهز هستند و باید هر چند وقت یک بار به صورت دوره‌ای این سامانه بازدید فنی شود تا راننده تاکسی موفق به تمدید کارت شهری خود شود. زمان طولانی در صف ماندن برای بازدید فنی این سامانه و هزینه‌ها بالای آن رغبت رانندگان تاکسی را کم کرده بود. برای کاهش هزینه‌های بازدید فنی تاکسی و زمان در صف ماندن رانندگان با مراکز معاینه فنی شهر قرار‌داد امضا کردیم که به جای دریافت هزینه 140 تا 150 هزار ‌تومانی 25 درصد این هزینه را بگیرند و رانندگان هم در صف نایستند که با استقبال مناسب رانندگان مواجه شد.

حاجیان می‌افزاید: سال گذشته بخش عمده‌ای از تاکسی‌های فرسوده شهر با حمایت تاکسیرانی نوسازی شد و در حال حاضر فقط 240 دستگاه تاکسی پیکان و تعدادی هم تاکسی روآ و پراید در شهر فعال هستند که برای نوسازی این خودرو‌ها هم اقدام کرده‌ایم. با باز شدن سایت نوسازی ناوگان تاکسی کشور در روز‌های آینده، رانندگان این تاکسی‌ها هم برای نوسازی خودرو‌های خود با تاکسی‌های جدید جایگزین (برلیانس، آریو، پژو و سمند) اقدام می‌کنند. قیمت برلیانس 38 میلیو‌ن تومان، آریو 48 میلیو‌ن تومان و پژو و سمند هم حدود 32 میلیون ‌تومان است که وام بانکی با سود 14 درصد به رانندگان تاکسی برای خرید آنها تعلق می‌گیرد. قیمت خرید تاکسی فرسوده هم 5 میلیو‌ن تومان است و به تناسب ارزش هر تاکسی جدید وام‌ها تعیین می‌شود. اگر راننده‌ای هم به لحاظ تامین ضامن مشکل داشته باشد، تاکسیرانی به رانندگان تاکسی کمک می‌کند و خود سازمان ضامن رانندگان خواهد شد.


تسهیل خرید و فروش تاکسی 

معاون تاکسیرانی و مدیریت حمل بار و کالای مدیر‌عامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان از تسهیل خرید و فروش تاکسی خبر داد.
حاجیان افزود: برای خرید و فروش تاکسی‌‌ مشکلاتی در شهر داشتیم که موجب می‌شد رانندگان در فروش تاکسی خود متضرر شوند. بنابراین نرم‌افزاری مناسب این کار در تاکسیرانی طراحی و اکنون اجرایی شده است که بر مبنای آن همه رانندگان می‌توانند خدمات خرید و فروش تاکسی خود را از نرم‌افزار دریافت کنند. احتمال هر نوع کاهش قیمت صوری در فروش یا افزایش قیمت دیگر وجود ندارد و این قشر متضرر نخواهد شد.


کارت‌های جدید شناسایی  

معاون تاکسیرانی و مدیریت حمل بار و کالای مدیر‌عامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان می‌افزاید: در روز‌های آینده از کارت‌های هوشمند سامانه بار شهری برای بخش‌های مختلف با رنگ‌های زرد (تاکسی)، آبی (حوزه بار و کالا) قرمز (پیک ‌موتوری) و سبز (اتوبوس) رونمایی می‌شود. اکنون هزار کارت هوشمند به صورت آزمونه بین رانندگان توزیع شده است که با پایان دوره 2 ماهه آزمونه به صورت رسمی رونمایی کارت‌ها را انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه شهرداری همدان بعد از تهران و مشهد سومین شهری است که این طرح را اجرا می‌کند، اضافه می‌کند: کارت‌های هوشمند حاوی تراشه‌ای هستند که همه مشخصات راننده و خودرو در آن وجود دارد و اطلاعاتش به طور مرتب به‌روز می‌شود. این کارت‌ها جایگزین دفترچه‌های قدیمی رانندگان فعال حوزه بار و مسافر درون‌شهری می‌شود. از این به بعد همه خدمات معاونت بار و مسافر شهرداری همدان برای خودرو‌های فعال در این حوزه با این کارت‌ها ارائه می‌شود. کارت‌های هوشمند به طور رایگان به رانندگان تحویل داده خواهند شد. شهر همدان اکنون 4600 دستگاه تاکسی، 7400 دستگاه خودروی باری، بیش از دستگاه 100 موتورسیکلت و 180 دستگاه اتوبوس دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید