• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11361
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DqXY
+
-

اردبیل پزشک متخصص کم دارد

معاون برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی اردبیل: شمار پزشکان متخصص استان به 400 نفر محدود می‌شود

بهداشت و درمان
اردبیل پزشک متخصص کم دارد




پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار

  
توزیع مناسب نیروی انسانی در بخش سلامت بر بهبود شاخص‌های بهداشتی و درمانی جامعه اثر دارد. سیاستگذاران و مدیران بخش سلامت علاوه بر عدالت توزیعی در توزیع پزشکان متخصص، باید به نیاز جامعه نیز در این زمینه توجه ویژه داشته باشند. در استان از گذشته دور تاکنون شاهد هستیم گاه اهالی برای درمان بیماری‌ها به استان‌های همجوار و پایتخت سفر می‌کنند و ترجیح می‌دهند دوره‌های درمان خود را در جاهایی مانند تبریز و تهران دنبال کنند. دلیل این مساله از سوی اهالی استان کمبود پزشک متخصص عنوان می‌شود و از سوی دیگر مسئولان بر نهادینه شدن فرهنگ غلط بی‌اعتمادی به پزشکان استان تاکید می‌کنند.


گلایه اهالی 

رسول فهیمی از اهالی استان اظهار می‌کند: با وجود تجهیز و افزایش خدمات پزشکی در اردبیل، کماکان در برخی از بخش‌ها شاهد کمبودها و نواقصی در زمینه ارائه خدمات لازم به مردم هستیم.
وی با اشاره به اینکه اردبیل در برخی از موارد، بی‌مهری‌های زیادی دیده است، اظهار می‌کند: تأمین نشدن برخی از خدمات پزشکی و امکانات اولیه یکی از این موارد مهم نادیده گرفته شدن آن محسوب می‌شود. این شهروند می‌افزاید: شاخص‌ترین نمونه مشکلات موجود در حوزه بهداشت و سلامت، نبود امکانات لازم و پزشک جراح چشم با تخصص جراحی قرنیه و شبکیه است.

با توجه به رشد روزافزون بیماران دیابتی و سایر جراحی‌های مرتبط با قرار دادن لنز در چشم، بیماران این شهر، علاوه بر پرداخت هزینه‌های گزاف این جراحی‌ها، باید متحمل هزینه‌های مضاعف مراجعه به شهرهای دیگر مثل تبریز و تهران نیز شوند. این شهروند اردبیلی ادامه می‌دهد: از مسئولان حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقاضا داریم زمینه حضور پزشکانی با تخصص جراحی قرنیه و شبکیه را فراهم کرده و امکانات مورد نیاز هم تأمین شود تا مردم استان از این لحاظ با کمبودی مواجه نشوند. همچنین سایر نیازهای پزشکی استان به دقت مورد بررسی قرار گیرد. این گلایه‌ها فقط مربوط به حوزه بیماری‌های چشم نیست، بلکه شهروندان در اغلب زمینه‌ها مانند اطفال، قلب و بیماری‌های صعب‌العلاج گلایه‌هایی دارند.


بحث داغ 

بحث‌ کمبود پزشک متخصص در اردبیل روزهای گذشته با انتشار یک اینفوگرافی در فضای مجازی مبنی بر رتبه آخر استان اردبیل در کشور به لحاظ برخورداری از پزشک متخصص به اوج خود رسید.
مجید غریبانی، معاون برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی اردبیل، در این زمینه با اشاره به مستند نبود اطلاعات منتشر شده به همشهری می‌گوید: درج خبری با عنوان آمار و شاخص پزشکان متخصص استان و ارائه آماری کاملا نادرست از سوی موسسه‌ای مجهول - که معلوم نیست آمار آن از کدام منبع و توسط چه نهاد معتبر و قابل استنادی تهیه می‌شود - جدا از اینکه در صورت اثبات صحیح نبودن در طول زمان باعث بی‌اعتمادی عمومی به آمارهای رسمی نیز می‌شود و نشانه‌ای از ضعف‌های اساسی در بیان و ساختار اطلاعاتی جامعه است، ممکن است سیاستگذاران و برنامه‌ریزان را نیز با اشتباه محاسباتی مواجه کند.

وی ادامه می‌دهد: براساس آخرین آمار و اطلاعات رسمی موجود در استان که قابل احصا در سازمان‌های نظام پزشکی است، بالغ بر 400 پزشک متخصص در استان در بخش‌های دولتی و خصوصی و نهادهای عمومی نظیر تامین اجتماعی مشغول فعالیت هستند. اگر به شاخص در هر 10 هزار محاسبه شود، به عددی فراتر از آنچه ارائه شده است، خواهیم رسید که جدا از بحث کیفیت - که موضوع این مقوله نیست - نشان‌دهنده نبود آگاهی مطلق ارائه‌کنندگان چنین آمارهایی است.

غریبانی با تاکید بر اینکه جایگاه اردبیل در زمینه تعداد پزشکان متخصص نمی‌تواند آخرین استان در کشور باشد، عنوان می‌کند: باید به مردم حق داد که در بوران انبوه اطلاعات صحیح و ناصحیح، سردرگم شوند مقوله‌ها خود را نشان می‌دهد.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار می‌کند: ‌ای کاش پویشی هم راه‌اندازی شود تا هر فردی   وقتی می‌خواهد آماری ارائه کند اشاره‌ای به بن‌مایه و استناد به نهاد رسمی استخراج‌کننده آن نیز داشته باشد. البته اگر هدف تبلیغات و بهره‌برداری شخصی باشد که دیگر دوای طبیبِ آمار هم افاقه نخواهد کرد.


رنج مراکز تامین اجتماعی از کمبود پزشک متخصص

مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی استان در زمینه فعالیت پزشکان متخصص در مراکز درمانی تامین اجتماعی می‌گوید: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وابسته به این سازمان با معضل نبود نیروهای متخصص دست به گریبانند که باید در این زمینه اقدام موثر انجام شود.
«قادر برجی» با اشاره به کمبودهای موجود در مراکزدرمانی تامین اجتماعی می‌افزاید: درحال حاضر در رشته‌های فوق تخصص جراحی اطفال، عروق و شبکیه، جراحی قلب وعروق با کمبود شدید مواجه هستیم.
وی درزمینه اقدامات انجام شده برای رفع این کمبودها می‌گوید: طی نامه نگاری‌های مختلف با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به منظور رفع کمبودها، مسئولان قول مساعد دادند تا دراین زمینه اقدام کرده و به زودی این کمبودها را مرتفع سازند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید