• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11371
+
-

کشت برنج ممنوع!

کشت برنج در دهستان‌های دیره و گلین از توابع شهرستان گیلان‌غرب، در شهرستان‌های هرسین و صحنه ممنوع شد

کشاورزی
کشت برنج ممنوع!




مرضیه قاسمی| کرمانشاه- خبرنگار: 


بروز خشکسالی‌های اخیر و کاهش نزولات جوی و کم آبی چند سالی است که استان را درگیر خود کرده‌است و مسئولان هر بار برای حل این مساله تدابیری همچون ممنوعیت کشت محصولات با نیاز آبی بالا اتخاذ کرده اند، اما عده‌ای از کشاورزان در مناطقی از استان درآمدشان روی کشت برنج است و ممنوعیت کشت این محصول باعث نگرانی آن‌ها شده است و در صورت ممنوعیت کشت برنج بیکار می‌شوند. برخی از این برنج‌کاران معتقدند با شیوه‌های جدید آبیاری وبرنامه الگوی صحیح کشت به جای ممنوعیت کشت باید در نظر گرفته شود. پیرو اطلاعیه ای از سوی مسئولان شرکت امور آب شهرستان گیلان‌غرب و نیز مدیر جهاد کشاورزی این مسئولان ابلاغ شد آمده است که کشت برنج در دهستان‌های دیره و گلین از توابع شهرستان گیلان‌غرب، در شهرستان‌های هرسین و صحنه ممنوع شده است.


از دست دادن شغل

یکی از برنج‌کاران استان به همشهری می‌گوید: منطقه ما حدود 20 هکتار زمین کشاورزی دارد، چون قطعه زمین‌ها کوچک هستند نمی‌توان بذرهای دیگری را در آن‌ها کاشت. «فرهاد رستمی» می‌افزاید: تنها بذری که در چنین زمین‌هایی جواب می‌دهد، برنج است. اگر کشاورزان از کارشان منصرف شوند لطمه بزرگی می‌بینند و از نظر اقتصادی بسیاری ازسرپرست خانواده‌ها بیکار می‌شوند.
رستمی که ساکن دهستان دیره از توابع شهرستان گیلان‌غرب است، ادامه می‌دهد: چون سرپرست خانوارهای منطقه ما درآمدی ندارند، با ممنوع شدن کشت برنج از آن درآمد ناچیز نیز
محروم می‌شوند. 

شغل همه مردم منطقه کشاورزی است و کشت برنج در این منطقه مرسوم است، چون زمین‌ها در این جا نیم هکتاری است و قطعه‌های کوچکی هستند و سایر محصولات امکان کاشت شان فراهم نیست. 
وی با بیان این‌که از سن 16 سالگی کار برنج‌کاری راانجام می‌دهم، می‌گوید: حدود 23 سال است مشغول کشاورزی و کشت برنج هستم و اگر برنج‌کاری را ممنوع کنند، دیگر درآمدی ندارم و بیکار می‌شوم. در مجموع بالای 100 خانوار در منطقه گیلان‌غرب درآمدشان از برنج‌کاری است و با این ابلاغیه همگی بیکار می‌شوند.


ممنوعیت علیرغم مکانیزه شدن کشت برنج

این برنج‌کار نمونه استان با اشاره به اصلاح الگوی کشت برنج نسبت به سال‌های گذشته، بیان می‌کند: کشتی که ما انجام می‌دهیم در سال‌های گذشته به صورت سنتی بود و آب فراوانی مصرف می‌کرد اما حدود 3 سال است که کشت برنج را مکانیزه کرده اند. این شیوه جدید آبیاری آب خیلی کمتری می‌برد و یک دهم سال‌های گذشته هم آب نمی‌خواهد اما با این حال می‌خواهند که کشت را ممنوع کنند.
رستمی ادامه می‌دهد: ضمن این‌که زمین ما بالا دست رودخانه است و همین آبی که به زمین برنج می‌آید دوباره به رودخانه برمی گردد تا بقیه هم استفاده کنند یعنی این آب جایی نمی‌رود که به هدر برود اما متاسفانه مسئولان همچنان اصرار بر ممنوع کردن کشت برنج دارند.

این برنج‌کار از مسئولان درخواست می‌کند:  با توجه به این‌که برنج‌کاران از شیوه جدید آبیاری استفاده می‌کنند که آب کمتری می‌برد و این آب به رودخانه سرازیر می‌شود.
بنابراین تا جایی که امکان دارد کاری کنند که مردم شغل خود را از دست ندهند و به جای ممنوعیت دست به اصلاح الگوی مصرف بزنند و اگر این کار را نکنندسرپرست بسیاری از خانواده‌ها بیکار می‌شوند، چون این زمین‌ها قابلیت کشت‌های دیگر را ندارند. 


فقط کشت برنج جواب می‌دهد

‌یکی دیگر از کشاورزان دهستان دیره می‌گوید: زمین‌هایی هستند که باتلاقی‌اند و غیر از کشت برنج نمی‌شود بذر دیگری در آن کاشت. «الفتی» که صاحب کارخانه برنج‌کوبی در این منطقه است، ادامه می‌دهد: کارخانه ما ظرفیتش هزار تن در فصل است اما الان فصل کار ما نیست و شهریور و مهر فصل کار ما شروع می‌شود. در این منطقه سه شالیکوب وجود دارد. مسئولان باید جواب سرمایه مردم را بدهند. 

همه به بانک‌ها بدهکار هستیم و بازپرداخت‌های زیادی داریم که در صورت ممنوعیت، مشکلات زیادی برای ما به‌وجود می‌آید. این برنج‌کار می‌افزاید: درخواست ما این است که سازمان جهاد کشاورزی با اداره امور آب هماهنگ شود و زمین‌هایی که مشکل آب ندارند و آب مازاد آن‌ها دوباره به رودخانه‌ها سر ریز می‌شود آنها را شناسایی کنند. برخی زمین‌ها باتلاقی هستند وغیر از برنج هیچ بذر دیگری نمی‌توان در آن‌ها کاشت چون زمین‌های منطقه بسیار کوچک هستند و نیم هکتار برای کشت محصولاتی مانند ذرت و یا گندم مناسب نیست. 


ممنوعیت یک اقدام کشوری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه درباره ممنوعیت کشت برنج در استان به همشهری می‌گوید: در سال‌های اخیر علیرغم کاهش چشمگیر بارش در سطح کشور وهمچنین ابلاغ اطلاعیه‌های مکرر مشاهده می‌شود که در برخی نقاط، افراد به منظور انتفاع بیشتر و فراتر از حقابه معمول اقدام به کشت برنج در سطح استان می‌کنند که این روش خلاف الگوی کشت ارائه شده است و درصورت مشاهده این نوع کشت با حکم مراجع قضایی معدوم خواهد شد و مسئولیت عواقب آن به عهده کشاورزان متخلف است.

«کیاست امیریان» با اشاره به خشکسالی‌های اخیر در سطح استان، اظهار می‌کند: اقدام به ممنوعیت کشت برنج نه تنها در استان کرمانشاه انجام می‌شود بلکه یک تصمیم کشوری است و شامل همه استان‌ها به غیر از استان‌های
 شمالی می‌شود. وی می‌افزاید: کشت برنج در مناطقی با بارش بیش از 800 میلی‌متر صورت می‌گیرد و در استان کرمانشاه با بارش 311 میلی‌متر محل مناسبی برای کشت‌های با نیاز آبی بالا نیست واقدام به این نوع کشت تبعات جبران ناپذیری برای منابع آب به دنبال خواهد داشت و موجب تضییع حق افراد دارای حقابه در پایین دست می‌شود.‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید