• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11364
+
-

​​​​​​​زندگی اصفهان در گرو حیات زاینده رود

اصغر برشان| عضو کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان:


زندگی و پویایی اصفهان به زاینده‌رود گره خورده است. بنابراین طبیعتا خشک بودن این رودخانه تاثیر قابل توجهی در این شهر خواهد داشت و هیچ‌یک از تلاش‌هایی که برای جذب گردشگر به اصفهان انجام می‌شود، نمی‌تواند جایگزین فضای طبیعی زنده‌رود در شهر اصفهان باشد.
آمار نشان می‌دهد در تعطیلات نوروز امسال هم ورود گردشگران و عبور آنها از جاده‌های استان اصفهان نسبت به سال‌های گذشته رشد داشت، اما به دلیل این که انگیزه‌ای به نام زاینده‌رود در شهر جاری نبود، تعداد کمی از آنها در اصفهان اقامت کردند. البته همان‌طور که می‌دانیم، موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن استان در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور باعث می‌شود هر سال گردشگران زیادی از این منطقه عبور کنند که شاید همه آنها قصد اقامت در اصفهان را نداشته باشند. اما هر سال جاری بودن رودخانه و طراوت آن در شهر باعث می‌شد بخش زیادی از گردشگران در مسیر عبورشان چند ساعت یا چند روز را در اصفهان اقامت و استراحت کنند در حالی که امسال خشکی زاینده‌رود این انگیزه را از مسافران نوروزی گرفت.

علاوه بر آن، نباید از نقش مشکلات اقتصادی و رکود حاکم بر فضای کسب و کار هم بگذریم که باعث شد در سراسر کشور، مسافران نوروزی قدرت خرید بالایی نداشته باشند و مدت اقامتشان را هم کوتاه‌تر کنند. این نکته را فراموش نکنیم که شهرداری اصفهان امسال هیچ‌گونه کوتاهی برای زیباسازی شهر و فراهم کردن امکانات اسکان و گردش مسافران بهاری نداشته است. گواه این مدعا برپا شدن 2هزار چادر در پایان روز و در مجموعه باغ فدک بود. به طور کلی 13 هزار نفر در این مکان اسکان یافتند. همچنین مجموعه ناژوان امسال با رشد 20 درصدی مراجعان روبه‌رو شد.

اگر بخواهیم از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنیم، به نظر من مسئولان گردشگری اصفهان باید برای جذب مسافران داخلی و خارجی به این شهر در دیگر ایام سال برنامه‌ریزی کنند که اثرگذاری بیشتری در رونق اقتصادی، بازار کسب و کار و اشتغال داشته باشند چون به طور معمول گردشگران نوروزی کسانی هستند که برای استفاده از خدمات و امکاناتی که شهرداری‌ها در تعطیلات سال نو فراهم می‌کنند و نمی‌توان از آنها انتظار تاثیرگذاری در رونق اقتصادی شهر را داشت. البته این به معنای بی‌توجهی به گردشگران نوروزی نیست بلکه در کنار وظیفه میزبانی خوب و کامل از این گردشگران به نظر می‌رسد باید برای رونق بازار اشتغال، صنایع دستی و مانند آنها از طریق جذب توریست داخلی و خارجی برنامه‌ریزی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید