• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11363
+
-

کُشتی فارس به دنبال سرمایه‌گذار

رئیس جدید هیات کشتی استان: سال 96 حتی یک ریال هم از سوی فدراسیون به هیات ها پرداخت نشد

ورزش
کُشتی فارس به دنبال سرمایه‌گذار




امیر عفاف| شیراز - خبرنگار:

از استعفای جنجالی «زین‌العابدین عرب» رئیس وقت هیات کشتی فارس در سال 87 که بگذریم، برزخ مدیریتی این ورزش پرطرفدار روز دوازدهم مهر 95 در تقویم کشتی فارس ثبت شد. آن روزی که «امید نوروزی» قهرمان کشتی المپیک، اعتراض 4 صفحه‌ای ورزشکاران و مربیان را در مجمع سالیانه روی میز گذاشت و با صراحت همیشگی خود اعلام کرد که رئیس هیات کشتی فارس باید بعد از 3 دهه تغییر کند. این میدان گرد و خاک داشت اما برنده نداشت؛ چرا که غبار این گردگیری فرصت یارگیری را فراهم کرد و طرفداران قهرمان و دوستداران آقای رئیس سرشاخ شدند و بر هم تاختند. عرب از سمت خود استعفا داد اما کمتر از یک سال بعد، «حمید عباسی» یکی از نامزدهای انتخابات هیات کشتی فارس موضوع تخلف در انتخابات را به رسانه‌ها کشاند و گوی در میدان چرخید تا «حمیدرضا نصیری» به عنوان سرپرست انتخاب شد.

بیستم اسفند سال گذشته دریای طوفانی کُشتی فارس به آرامش رسید و «محمد موسایی» به عنوان رئیس جدید این هیات انتخاب شد. کمتر از یک ماه است که گوش‌شکسته‌های سرزمین پهلوان‌پرور فارس به آینده ورزشی خود در حداقل 4 سال بعد امیدوارتر شده‌اند و می‌دانند که حالا باید تمام توان خود را روی تشک خرج کنند نه پشت تریبون و بیرون گود. موسایی در گفت‌و‌گو با از آینده کشتی در فارس می‌گوید و برنامه‌هایش را مرور می‌کند؛ او می‌داند ضربه فنی کردن مشکلات، برنامه و کوشش می‌خواهد پس «یا علی» گفته و وارد میدان شده است.

برای سر و سامان دادن به وضعیت کشتی فارس چه اهداف عمده‌ای را دنبال می‌کنید؟

امیدوارم در خانواده کشتی همدلی به وجود بیاید و سعی می‌کنیم انضباط سیستماتیک در این عرصه حکمفرما شود. تقویت کردن کمیته‌ها و رسیدگی به امور شهرستان‌ها را نیز در اولویت برنامه‌ها قرار داده‌ایم، چرا که احساس می‌کنند کمتر به آنها رسیدگی شده است و از این بابت دلگیر هستند. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم در زمینه‌های فرهنگی نیز گام‌های موثری برداشته شود.

گام‌های فرهنگی در عرصه ورزش کشتی شامل چه مواردی می‌شود؟

وقتی والدین، فرزندشان را به خانواده کشتی می‌سپارند باید خاطرجمع باشند که تربیت و رفتار او مخدوش نمی‌شود. تلاش می‌کنیم با رصد کردن مربیان رده‌های جوانان، نوجوانان و نونهالان در ارتقای سطح شخصیتی فرزندشان مؤثر باشیم. وقتی فضای ورزشی مورد تأیید خانواده باشد، قانع می‌شوند که فرزندشان در این عرصه فعالیت کند و مسیر قهرمانی و پهلوانی را پیش بگیرد. برای تقویت این زمینه از دانش روانشناسان بهره خواهیم گرفت تا حتی به خانواده‌ها نیز آموزش دهیم که با فرزند ورزشکارشان چگونه رفتار کنند. کشتی‌گیر باید منش و اخلاق پهلوانی هم داشته باشد و به لحاظ فرهنگی در جایگاه ممتازی قرار گیرد، بنابراین تنها مدال آور بودن اهمیتی ندارد.

شما چه برنامه‌ای برای استعدادیابی دارید؟

استعدادیابی را به صورت جدی از طریق تعامل با آموزش و پرورش فارس حتی در شهرستان‌ها به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

در راستای توسعه امکانات سخت‌افزاری، آیا در زمینه تأسیس باشگاه نیز اقدام خواهد شد؟

از شهرداری‌ها یا ارگان‌های مختلف در سراسر استان سالن‌های مورد نیاز را اجاره و با تجهیز آنها مشکل کمبود سالن را برطرف خواهیم کرد. یکی از مشکلات ما ترافیک مربی با دفترچه مربیگری است که متاسفانه به دلیل کمبود سالن نمی‌توانند در شیفت خوب شاگردان خود را آموزش دهند.

به قهرمان پروری و مدال‌آوری چه نگاهی دارید؟

فارس در حال حاضر قهرمانان برجسته‌ای دارد که مایه افتخار همه ما هستند، اما تصمیم داریم از وضعیت تک‌ستاره‌ای به خصوص در رده بزرگسالان خارج شویم. باید با حمایت از استعدادهای جوان بر پشتوانه‌سازی اصرار بورزیم تا چند ستاره در رده‌های مختلف به جامعه کشتی معرفی شود. باید برای قهرمانان و استعدادها از لحاظ اقتصادی و اجتماعی اطمینان خاطر مهیا شود تا بدون دغدغه افتخارآفرینی کنند.

برای ارتقای سطح مربیان کشتی در فارس چه برنامه‌ای در نظر گرفته‌اید؟

با برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت منظم، دانش مربیان جوان را افزایش می‌دهیم و مربیان سنتی و قدیمی را با متدهای روز دنیا آشنا می‌کنیم. ضمن اینکه براساس چند شاخص، مربی برتر سال را انتخاب و معرفی می‌کنیم تا برای مربیان دیگر انگیزه و اشتیاق ایجاد شود. با در کنار هم قرار دادن مربیان جوان و سنتی، تبادل معلومات و تجربه صورت می‌گیرد که می‌تواند در افزایش سطح آنها نقش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

دستیابی به اهدافی که اشاره کردید نیاز به هزینه قابل توجهی دارد. آیا بودجه اداره ورزش و جوانان فارس و فدراسیون برای پیشبرد این امور کافی است؟

بدون شک کافی نیست، چرا که وضعیت اقتصادی کشور دچار مشکل شده است. البته در سال 96 حتی یک ریال هم از سوی فدراسیون به هیات ها پرداخت نشده است، اما برنامه‌ای داریم که طبق آن بخشی از بودجه مورد نیاز را خودمان تأمین می‌کنیم. برخی از این برنامه‌ها می‌تواند حداقل برای 4 تا 8 سال آینده درآمد مداوم داشته باشد، مانند اجاره سالن و یا از طریق تبلیغات و جذب حامی مالی به صورت علمی و اصولی. در صورت بازاریابی علمی می‌توانیم مثلاً صاحبان صنایع و به طور کلی افرادی را که قدرت مالی دارند، مجاب کنیم که در کشتی فارس سرمایه گذاری کنند.

حالا که ابتدای ریاست شما با آغاز سال 97 مصادف شده است، تصور می‌کنید تا پایان سال چقدر در تحقق اهداف موفق خواهید بود؟

چشم انداز مجموعه 4 ساله است اما تمام سعی خود را به کار خواهیم بست که در سال اول پایه این بنا با برنامه ریزی‌های دقیق استوار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید