• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 28 مهر 1399
کد مطلب : 113453
+
-

تابلوهای عنوان خیابان‌ها کجا و چگونه ساخته می‌شوند؟

همه جا تابلو می‌خواهند

به‌دلیل حجم بالای تقاضا اکنون تعداد زیادی شرکت به ساخت تابلوی خیابان‌ها و علائم ترافیکی می‌پردازند

همه جا تابلو می‌خواهند


نیلوفر جلالی ـ روزنامه نگار

در مورد تعویض تابلوها در کوچه‌ها، جاده‌ها، خیابان‌ها و... در زمانی که مثلا دچار کهنگی، خرابی، رنگ‌رفتگی و از این دست مشکلات می‌شوند، بحثی وجود ندارد. به هر حال، شهر به این تابلوها نیاز دارد. اما در زمان‌هایی که مثلا شهرداری یک شهر تصمیم می‌گیرد همه تابلوها را یک‌دست تغییر دهد یا تصمیم‌گیران دیگر، اسامی کوچه‌ها و خیابان‌ها را به دلایل مختلفی تغییر می‌دهند که در نتیجه باید تابلوی این خیابان‌ها هم تغییر کند، همیشه بحث‌هایی به‌وجود می‌آید. مخالفان معمولا دلایل مختلفی دارند که یکی‌اش این است که به هر حال تعویض این تابلوها هزینه‌هایی روی دست شهرداری‌ها یا ادارات راه و شهرسازی استان‌ها و بقیه نهادهای مسئول در حوزه خیابان‌ها و معابر شهر می‌گذارد؛ هزینه‌هایی که اگر آنها را در ابعاد یک شهر چند‌صد‌کیلومتری با هزاران هزار کوچه و خیابان و راه‌های فرعی و اصلی در نظر بگیریم، می‌تواند بسیار بالا باشد. و وقتی مثلا به چراغ‌های راهنمایی خراب شهر، آسفالت‌های نامناسب و... نگاه می‌کنیم شاید به‌خودمان حق می‌دهیم که درباره هزینه تعویض تابلوها یا نصب تابلوهای جدید نگران شویم؛ موضوعی که به هر حال گسترده است و همه‌مان تقریبا در محل زندگی‌مان با آن درگیر شده‌ایم. برای اینکه حجم تولید را متوجه شوید، همین حالا سرتان را از پنجره خانه‌تان بیرون ببرید، حتما چند تابلو را اینجا و آنجا می‌بینید؛ تابلوی نام کوچه فرعی، تابلوی نام خیابان اصلی، تابلوی ورود ممنوع یا بن بست، یا مثلا تابلوی راهنما به سمت آزمایشگاه محله یا محل بازی کودکان! آن قدر زیادند که شاید خودشان هم تبدیل به یکی از عناصر نازیبای شهری می‌شوند که چشم را می‌آزارند یا اینکه شهر را پرهرج‌و‌مرج نشان می‌دهند.
البته همین گستردگی نیاز به تابلوهای خیابان‌ها و علائم رانندگی باعث شده تا شرکت‌های بسیاری به‌کار تولید و فروش این تابلوها بپردازند.
تابلوهای معابر و اماکن در گروه تجهیزات ترافیکی قرار‌می‌گیرند. معمولا مشتریان و خریداران علائم ترافیکی تولید شده، پیمانکاران و شرکت‌های طرف قرارداد با ادارات راه‌و‌شهرسازی و شهرداری‌ها و دیگر کارفرماهای دولتی هستند. این پیمانکاران معمولا سفارشات خود را به شرکت‌های تولید‌کننده علائم ترافیکی می‌سپارند که تجربه تولید و ساخت انواع این تابلوها را با توجه به نوع مصرف و پروژه درنظر گرفته‌شده، دارند. این برون‌سپاری نیز به‌دلیل حجم بالای تقاضا برای تولید این تابلوهاست و البته تنوع زیادی که دارند.
یکی از فروشگاه‌های این تجهیزات ترافیکی می‌گوید: تابلوهای سر کوچه‌ای بازار فروش خیلی عالی دارند. سفارشات از سمت شهرداری‌های سراسر کشور پذیرفته می‌شود و ما با بهترین کیفیت برایشان ارسال می‌کنیم. به گفته او، کیفیت مواداولیه است که قیمت نهایی را تعیین می‌کند و البته قیمت‌ها با توجه به اندازه، جنس و... می‌تواند متفاوت باشد. این فروشنده ادامه می‌دهد: پایه تابلوی 3متری با قطر7 و ارتفاع3‌متر معادل 350هزار‌تومان می‌شود و پایه تابلو با قطر6 متری برابر با 266هزار تومان است.
او ادامه می‌دهد: تابلوی میدان و بلوار بسته به اینکه شبرنگ باشند یا نباشند، طرح‌دار گرد یا لوزی باشند و... از 560هزار تومان تا 700هزار تومان قیمت دارند. او می‌گوید تابلوهایی داریم که به‌خاطر اینکه طرح‌دار 6گوش و دورو هستند از یک‌میلیون و 700هزار تا 2میلیون‌تومان قیمت دارند. به گفته این فروشنده، تابلوی بوستان هم بسته به اینکه شبرنگ باشد یا نه برای خریدار از یک‌میلیون‌و180هزار تا 2میلیون‌تومان هزینه در‌بردارد.
او همچنین می‌گوید: تابلوی پایه‌دار کتابی که در حقیقت همان تابلوهای خیابان‌ها و کوچه‌هاست از 300هزار‌تومان تا 500هزار‌تومان، قیمت‌های متنوعی دارد. ضخامت تابلوها، شبرنگ بودن یا نبودن و جنس آنها در قیمت آنها تأثیر دارد.
به گفته تولیدکنندگان تابلوهای شهری، بهترین روش خرید این است که طرح و جزئیات محصول را بر مبنای استانداردهای تعیین شده از سوی وزارت راه یا سازمان حمل‌ونقل و ترافیک یا معاونت مربوطه در شهرداری‌های هر شهر جویا شویم. در این صورت با استانداردهای سلیقه‌ای مواجه نمی‌شویم.
این شرکت‌ها انواع تابلوی اطلاع‌رسانی، تابلوی ترافیکی، تابلوی جاده‌ای، راهنمای مسیر، تابلوهای معابر، علائم و تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی را می‌سازند. همچنین ساخت سرعتگیر، استوانه ایمنی، گلمیخ، رفکتور چشم گربه‌ای، انواع ضربه‌گیر و نیوجرسی، راهبند و آینه محدب و تجهیزات دیگری مثل کفپوش یا شبرنگ ترافیکی، گاردریل و... جزو تولیدات این شرکت‌های سازنده علائم ترافیکی است.
دغدغه بسیاری از شرکت‌هایی که در حرفه تولید تابلوی ترافیکی و علائم ایمنی هستند، مسئله تامین‌نشدن نقدینگی است. معمولا آنها با ادارات دولتی یا پیمانکاران تحت قرارداد این ادارات سر و کار دارند و وقتی کارفرما دولتی باشد، معمولا می‌خواهد با صدور چک یا اعتباری خرید انجام دهد. مواد و تجهیزات اولیه این شرکت‌ها همچون ورق‌های گالوانیزه و رنگ‌های کوره‌ای الکترو‌استاتیک باید به‌صورت نقدی خریداری و استفاده شود. اما فروش آنها و دریافت پول نقد بابت آنها معمولا آنها را دچار دردسر می‌کند. با این حال هنوز کار و بارشان سکه است.
کار تولید تابلوی خیابان تا جایی بالا گرفته که حتی به داخل خانه‌ها هم کشیده شده. بعضی از این شرکت‌ها تابلوهایی درست شبیه تابلوی خیابان برای شخص شما می‌سازند و می‌توانید هر اسمی را روی آن بزنید و در خانه‌تان نصب کنید؛ مثلا تابلوی کوچه «عشق» را سفارش و حتی آن را هدیه دهید!

این خبر را به اشتراک بگذارید