• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 23 مهر 1399
کد مطلب : 113112
+
-

سه انتخاب از دوران پختگی و کمال


سجاد صداقت ـ روزنامه‌نگار



وقتی از یک نظرسنجی درباره بهترین‌های مارتین اسکورسیزی حرف می‌زنیم احتمالا می‌توان خیلی سریع به 30سال پایانی قرن گذشته نگاهی انداخت و 3فیلم را انتخاب کرد. انتخاب‌هایی که هر یک از آنها را می‌توان از شاهکارهای سینما قلمداد کرد و آنها را بخش مهمی از هر فهرست برگزیده‌های آثار کارگردانش و حتی تاریخ سینما نوشت. اما شاید در شرایطی که احتمالا فیلم‌های زیادی از آثار قرن بیستم اسکورسیزی برای این فهرست انتخاب شود، برگزیدن 3 فیلم از آثار قرن بیست و یکم او کار عجیبی به چشم نیاید؛ قرنی که برای اسکورسیزی با «دارو دسته‌های نیویورکی» (2002) آغاز شد. چهره تماشایی نیویورک در سال‌های قرن نوزدهم، خشونت عریان و عشق در دل جنگی خونین همه و همه زمینه‌ای است برای ادای دین اسکورسیزی در نمای پایانی به شهری که امروز به‌عنوان نیویورک می‌شناسیم. هنر او در این فیلم در چگونگی شکل دادن به درام و بازی‌های به یادماندنی همه و همه باعث می‌شود که دار و دسته‌های نیوریوکی در بالای این جدول قرار بگیرد.
اسکورسیزی 2 سال بعد از دار و دسته‌های نیویورکی با «هوانورد» (2004) به سینما بازگشت. او که پس از دار و دسته‌های نیویورکی، لئوناردو دی‌کاپریو را پیدا کرده بود با هوانورد به سینما بازگشت. فیلمی که بازی عجیب و پرجزئیات دی‌کاپریو در آن عملا به اسکورسیزی کمک کرد تا بخش مهمی از فیلم‌هایش تا امروز را با دی‌کاپریو بسازد. اما هوانورد که بخشی از زندگی هاوارد هیوز کارگردان و تهیه‌کننده و خلبان پرآوازه آمریکایی از اواخر دهه 1920تا اواسط دهه 1940را روایت می‌کرد بخشی از علایق خود برای روایت داستان زندگی واقعی را به رخ کشید.
اما شاید مهم‌تر از هوانورد  و البته پایین‌تر از دار و دسته‌های نیویورکی ، «رفتگان» (2006) بود. اقتباس به یادماندنی اسکورسیزی از یک اثر هنگ‌کنگی که از قضا نشان داد در ژانر جنایی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. فیلمی با ضرباهنگ درست و بازی‌های فوق‌العاده که نخستین اسکار کارگردانی را بعد از سال‌ها برای کارگردانش به بار آورد.
شاید در گذر از فیلم‌های قرن بیستم اسکورسیزی و در ورود به سال‌هایی که بهتر آنها را در قرن بیست و یکم درک کرده‌ایم این سه اثر ابتدایی این قرن اسکورسیزی از هر لحاظ اوج پختگی و کمال مردی را نشان می‌داد که پیش از آن خود را به سینما اثبات کرده بود. اما ققنوس وار برخاست و دوباره نشان داد دود از کنده بلند می‌شود. کاری که تا همین فیلم آخر خود یعنی «ایرلندی» (2019) همچنان مشغول انجام آن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :