• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11308
+
-

کسری 15میلیارد مترمکعبی آب دریاچه ارومیه

میراث طبیعی
کسری 15میلیارد مترمکعبی آب دریاچه ارومیه

مــدیـرکل حفـاظت محیـط‌زیست‌ آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه فاصله زیادی با حجم نرمال آب دریاچه ارومیه داریم، گفت: حجم آب موجود دریاچه هم‌اکنون حدود 1.90میلیارد مترمکعب است. در حالت عادی باید حجم آب دریاچه 16.27میلیارد مترمکعب باشد.

حمید قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: طبق آخرین آمار منتهی به هشتم فروردین‌ماه سال‌جاری، تراز دریاچه حدود 4متر از تراز نرمال پایین‌تر است. در مقایسه با اول سال آبی 96-97، تراز سطح آب دریاچه حدود 40سانتی‌متر افزایش‌یافته که افزایش ۴۰ میلی‌متری بارندگی در این افزایش بی‌تأثیر نبوده است.
وی با بیان اینکه از نظر حفظ وسعت دریاچه در وضعیت خوبی قرار دارد، تصریح کرد: وسعت دریاچه ارومیه نیز هم‌اکنون 2هزار و 230کیلومترمربع است،  این در حالی است که وسعت این دریاچه در حالت نرمال 4هزار و 526.7کیلومترمربع است.

وی در ادامه تخصیص نیافتن کامل اعتبارات و کاهش بارندگی‌ها را از دلایل عقب‌افتادن برنامه احیا عنوان کرد و افزود: احیای دریاچه به تخصیص اعتبارات وابسته است، از این‌رو کمی از برنامه‌ احیا عقب هستیم، اما اقداماتی همچون حفاظت فیزیکی حوزه‌ اطراف دریاچه وجلوگیری از چرای دام و برداشت علوفه از سایر اقداماتی است که برای تثبیت بستر دریاچه و احیا اجرا شده است.

قاسمی با اشاره به اهم اقدامات ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه گفت: پس از تشکیل این ستاد و با لایروبی‌هایی که انجام شد، بارندگی‌ها به پیکره دریاچه هدایت شد و مقداری آب از سدهای بوکان و مهاباد به دریاچه راه پیدا کرد.

وی افزود: با وجود دعوت از دانشگاه‌ها برای ارائه‌ طرحی برای «جلوگیری از تبخیر آب دریاچه در تابستان»، تاکنون هیچ طرحی ارائه نشده است.
 دریاچه ارومیه یک پارک ملی بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است، به‌طوری که نمی‌توان از هر موادی برای جلوگیری از تبخیر استفاده کرد. استفاده از محلول‌های روغنی تجدیدپذیر نیز در مرحله مطالعه قرار دارد.

قاسمی با اشاره به اقدامات در سال‌جاری گفت: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، بر اثر وقوع بارندگی‌ها در سال‌جاری و افزایش عمق دریاچه، دریاچه از نظر نگهداری آب وضعیت مناسبی دارد. 
به گفته وی، نشست ذرات معلق در آب، شوری دریاچه و انحلال نمک سبب تغییر حالت دریاچه از حالت کاسه‌ای به شکل تخت شده که با ورود آب‌های شیرین به 
دریاچه و انحلال نمک این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید