• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11307
+
-

نیمی از بلوط‌های زاگرس بیمارند

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی: گردوغبار عامل اصلی نابودی درختان بلوط است

منابع طبیعی
نیمی از بلوط‌های زاگرس بیمارند

 عضو هیأت مدیره انجمن نهضت سبز زاگرس با اشاره به اینکه نیمی از درختان بلوط منطقه زاگرس به بیماری دچار هستند، گفت: بیماری «زغال بلوط» می‌تواند درختان زاگرس را از بین ببرد.

امید سجادیان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بیماری زغال بلوط که  آفت جوانه بلوط و پروانه بلوط است، مشکلاتی را برای درختان منطقه غرب زاگرس به‌وجود آورده است.
وی با بیان اینکه بیماری زغال بلوط حدودا از سال ۹۰ در میان درختان بلوط زاگرس شایع شد، تصریح کرد: متأسفانه هم‌اکنون این بیماری بسیار شیوع پیدا کرده و تقریبا ۵۰ درصد درختان بلوط زاگرس در نواحی ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد به این بیماری دچار شده‌اند.
سجادیان با اعلام اینکه این بیماری با توجه به گستردگی خود می‌تواند جنگل‌های زاگرس را خشک کند، گفت: بنا برآنچه کارشناسان می‌گویند علت بیماری درختان بلوط دخالت‌های انسان در محیط و عوامل طبیعی مانند خشکسالی است. گردوغبار نیز در به‌وجود آمدن این بیماری نقش دارد.
وی افزود: دستگاه‌های مسئول ازجمله منابع طبیعی مدتی برای مقابله با این بیماری و حفظ درختان بلوط زاگرس اقداماتی انجام دادند ولی به‌دلیل مشکلات مربوط به بودجه‌ و اینکه حل معضل بیماری درختان بلوط در اولویت نبود، این اقدامات نصفه‌نیمه رها شد.

گردوغبار؛عامل اصلی بیماری بلوط‌ها

 امید نوری، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی هم در این‌باره گفت: مرگ‌ومیر درختان بلوط زاگرس مربوط به چند سال اخیر و به‌دلیل وجود گردوغبار است. 
به گفته وی، رسوب گردوغبار روی برگ درختان، فتوسنتز درختان را دچار اختلال می‌کند و درخت را ضعیف  می‌کند. در این شرایط انواع حشرات و بیماری‌ها به درختان ضعیف شده هجوم می‌برند و آنها را به سرعت نابود می‌کنند.
این عضو هیأت علمی تأکید کرد: این آفات به‌عنوان عامل ثانویه و گردوغبار به‌عنوان عامل اولیه درختان را نابود می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید