• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11290
+
-

ممیزی صفحات پرطرفدار فیس‌بوک؛ راهی برای مقابله با کلاهبرداران

شبکه های اجتماعی
ممیزی صفحات پرطرفدار فیس‌بوک؛ راهی برای مقابله با کلاهبرداران

لو رفتن اطلاعات کاربران در فیس‌بوک مدتی است به یکی از داغ‌ترین اخبار فضای مجازی در دنیا تبدیل شده است. به گزارش همشهری، کاهش چشمگیر سهام فیس‌بوک در ماه‌های گذشته و راه افتادن کمپینی برای بستن حساب‌های کاربری فیس‌بوک، حسابی در دنیا سر و صدا کرده است. ماجرا تا آنجایی جدی است که حتی مارک زاکربرگ، رئیس فیس‌بوک شخصا بابت اتفاق‌هایی که افتاده، عذرخواهی کرده است. اما انگار همه این کوتاه آمدن‌ها هیچ فایده‌ای ندارد چون قرار است زاکربرگ هفته دیگر شخصا به کنگره آمریکا برود تا درباره برخی از مشکلات امنیتی شبکه اجتماعی‌اش، به‌خصوص بخش‌هایی که مربوط به حفظ حریم شخصی می‌شود، به نمایندگان توضیح بدهد.

استفاده از اطلاعات شخصی کاربران برای ارائه تبلیغات یکی از مهم‌ترین مسائلی است که چند وقتی است فیس‌بوک را حسابی درگیر مسائل امنیتی کرده است. مدت زیادی از آخرین رسوایی فیس‌بوک نمی‌گذرد که در آن اعلام شد، دست‌کم اطلاعات 87میلیون کاربر فیس‌بوک به یک مؤسسه مشاوره سیاسی و تحقیقاتی در انگلیس داده شده است. 1.1میلیون نفر از این کاربران، ‌اهل کشور انگلستان بوده‌اند. مؤسسه «کمبریج آنالیتیکا» این اطلاعات را برای پروژه‌های تحقیقاتی، نظرسنجی و... نیاز داشته است. اینطور که فیس‌بوک اعلام کرده، این اطلاعات به‌صورت نادرست و ناخودآگاه در اختیار آن مؤسسه قرار گرفته، پولی هم بابت ارائه آن رد و بدل نشده است. با این‌همه، فیس‌بوک به این دلیل که نتوانسته از حریم شخصی کاربرانش حفاظت کند، زیر ذره‌بین منتقدان است.

در تازه‌ترین واکنش به تمام این اتفاقات، بنیانگذار فیس‌بوک اعلام کرده، برای مقابله با انتشار اخبار جعلی و سوء‌استفاده از اطلاعات کاربران خود، راهکارهای جدیدی به‌کار می‌گیرد. تأیید هویت صاحبان صفحات بزرگ و پرطرفدار و بازرسی شدن از همه «صفحات بزرگ»‌ بخشی از این تمهیدات خواهد بود. به‌گفته او، هر صفحه‌ای که از ممیزی فیس‌بوک رد نشود، ‌امکان انتشار محتوای جدید را نخواهد داشت. زاکربرگ گفته، این‌کارها برای جلوگیری از سوءاستفاده از حساب‌های کاربری خاصی است که افرادی با هویت جعلی آن را می‌گردانند. هدف این افراد، در بهترین حالت اگر شیادی نباشد، راه انداختن کمپین‌های بزرگ اینترنتی است.
مارک زاکربرگ گفته، ‌از پیشنهاد نظام‌مند شدن پروسه پخش تبلیغات سیاسی استقبال می‌کند. به‌نظر می‌رسد این واکنش او ناشی از اتهام‌هایی باشد درباره نقش فیس‌بوک در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که به این شرکت وارد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید