ویژگیهای یک مرمت اصولی
مدتی است مرمت کف بازار تاریخی زنجان به موضوع مورد بحث میان موافقان و مخالفان تبدیل شدهاست. مرمت با سنگ، موزائیک و یا حتی آجر ازجمله نظرات متفاوتی است که درباره این بازار تاریخی مطرح میشود.یک کارشناس حفاظت و احیای بناهای تاریخی در اینباره به همشهری میگوید: «وظیفه میراث فرهنگی ابلاغ اصول، نظارت و حتی جلوگیری از انجام کار غیراصولی است.» زینب کریمی با اشاره به مرمت بازار زنجان میافزاید: «میراث فرهنگی وظیفه دارد طرح مرمت را از شهرداری دریافت کند، آن را در شورای فنی بررسی، نواقص آن را تصحیح و سپس طرح را مصوب کند. پس از تصویب طرح، شهرداری موظف خواهد بود فقط آنچه در طرح مصوب شده را اجرا کند.» او در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به قدمت و زمان ساخت بازار زنجان تأکید میکند که طبق نظر متخصصان، این بنا در گذشته آجرفرش بوده است و بنابراین مرمت باید با آجر انجام شود.
این کارشناس حفاظت و احیای بناهای تاریخی ادامه میدهد: «طبق اصول میراث فرهنگی یک بنا با مرمت باید به اصالت خود بازگردد یا اگر به دلایل مختلف از مصالح جدید استفاده میشود، باید مصالح قابل بازگشت باشد و همچنین اصالت بنا را نشان دهد. بهعنوان مثال باید از کفهای کاذب با اتصالات اندک یا شفاف استفاده شود. درباره بازار زنجان این موضوع بسیار مهم است چون جمعیت جابهجاشونده در طول روز در بازار چند برابر زمان ساخت و احتمالا چند برابر حداکثر تابآوری پیشبینی شده برای اثر است و باید حتما از قابهایی که اصالت بنا را نشان دهد، استفاده شود، اما بارگذاری حجم مواد و مصالح غیرقابل بازگشت به هیچ عنوان قابل تأیید نیست. درباره مرمت بازار زنجان هم مشخص نیست شهرداری و میراث فرهنگی برچه اساسی از مصالح موزاییک یا سنگ استفاده میکنند. مسئولیت همهچیز بر عهده میراث فرهنگی است. اینکه چون در گذشته موزاییک بوده است، الان موزاییک شود یا از این به بعد سنگ شود، حرفهای کارشناسی نیست.» کریمی با تأکید بر اینکه در یک طرح مرمتی چرایی و چگونگی هر اقدام و حتی میزان دقیق اعتبار و شیوه تامین آن نیز باید مشخص باشد، تأکید میکند: «بهنظر میرسد مرمت بازار زنجان طرحی نداشته است.»