• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 19 مهر 1399
کد مطلب : 112608
+
-

ایرانیان امسال در اربعینی متفاوت هر خانه را یک حسینیه کردند

سوگواری غریبانه

اپیدمی کرونا بزرگ‌ترین گردهمایی مسلمانان جهان را رنگ و بوی دیگری داد سوگواران حسینی می‌گویند بی‌صبرانه در انتظار اربعین سال بعد می‌مانند

گزارش
سوگواری غریبانه

مهدیه تقوی‌راد- خبر‌نگار

 ایران امسال اربعین متفاوتی را تجربه کرد. با شیوع کرونا و دستور ستاد ملی کرونا، تصمیم بر این شد که از اوایل هفته گذشته تمامی مساجد و مصلی‌ها تعطیل شده و راهپیمایی جاماندگان اربعین نیز که هرساله از میدان امام‌حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری برگزار می‌شد، اجرا نشود و به توصیه مقام معظم رهبری نیز قرار شد زیارت اربعین به‌جای هیأت‌ها و مساجد در خانه‌ها قرائت شود. با وجود این افرادی که هر ساله نذرهایی در این روز داشتند و هیأت‌ها و مسجدها و جاماندگان از پیاده‌روی اربعین تلاش کردند تا از قافله زوار اربعین عقب نمانند و به‌رغم شیوع ویروس کرونا هزینه‌هایی را که هرسال برای زیارت و پیاده روی داشتند به همان نیت در راهی دیگر خرج کنند. تعداد موکب‌های سطح شهر به نسبت هر سال بسیار کمتر بود اما نوع خدماتی که در این موکب‌ها ارائه می‌شد با سال‌های قبل کمی تفاوت کرده بود. وزارت بهداشت هم بارها عنوان کرد که نذری‌های هرساله در اربعین می‌تواند به سمت اقلام بهداشتی و ضد‌عفونی‌کننده سوق پیدا کند.
مصطفی گودرزی که هر سال به همراه دوستانش به پیاده‌روی اربعین می‌رفتند امسال تصمیم گرفتند هزینه سفرشان را تمام و کمال به خانواده‌های شهدای فاطمیون که وضعیت مالی مناسبی ندارند، به نیت زیارت اربعین اهدا کنند.
او به همشهری می‌گوید: تعدادی از خانواده‌های شهدای تیپ فاطمیون که افغانستانی هستند، وضعیت مالی مناسبی ندارند. نداشتن سرپرست خانوار و درآمد پایین باعث شده تا این خانواده‌ها زندگی سختی را سپری کنند. به همین دلیل امسال تصمیم گرفتیم تا تمام هزینه‌های سفر اربعین‌مان را به این خانواده‌ها اختصاص دهیم.
گودرزی ادامه می‌دهد: 2سال قبل در بازدید‌هایی که از این خانواده‌ها در حوالی شهرری داشتیم متوجه شدیم برخی خانواده‌ها حتی به نان شب‌شان هم محتاج هستند و در روزهای سرد پاییز و زمستان لباس گرم ندارند. از همان سال با دوستانمان هر‌ماه مقداری از حقوق ماهانه‌مان را به این خانواده‌ها اهدا می‌کردیم. با وجود این امسال تصمیم گرفتیم تمام هزینه‌ای را که برای پیاده‌روی اربعین خود و خانواده‌هایمان کنار گذاشته بودیم به این کمک‌ها اضافه کنیم که امیدواریم مورد قبول درگاه الهی قرار بگیرد.

کار فرهنگی به‌جای پیاده‌روی
محمد کلهری و تعدادی از همسایگانش هم امسال تصمیم گرفتند در ورودی برج مسکونی‌شان در اطراف دریاچه خلیج‌فارس به نیت اربعین چادرهای کوچکی برپا کنند.
کلهری می‌گوید: هرسال با دوستانمان به پیاده‌روی اربعین می‌رفتیم. یکی دوسال هم که توفیق پیاده‌روی در عراق را به‌دلیل بیماری نداشتم، در همین تهران در مسیر پیاده‌روی زوار جامانده از میدان امام‌حسین تا شهرری، یک موکب کوچک برپا می‌کردیم و از زائران جامانده پذیرایی می‌کردیم. امسال اما قسمت نشد مثل بقیه مردم به پیاده‌روی برویم، برای همین تصمیم گرفتیم تا همین‌جا و در ورودی برج چادرهایی را برپا کنیم و علاوه بر پذیرایی از رهگذران و اهالی ساختمان به نیت اربعین حسینی کارهای فرهنگی کوچکی انجام دهیم.
او با اشاره به نوع پذیرایی امسال موکب کوچکشان گفت: در گروه‌های خانوادگی و دوستانه که در شبکه‌های اجتماعی داریم اعلام کردیم قرار است موکب کوچکی را برپا کنیم و هر کس نذر دارد می‌تواند به ما کمک کند. با همین اعلام کوچک مقدار زیادی وجه نقد به حسابمان واریز شد که از 5هزار تومان تا 3میلیون تومان واریزی داشتیم. با همفکری دوستانمان تصمیم گرفتیم وجوه واریزی را برای خرید شیر، شیرکاکائو، کیک و... هزینه کنیم و در کنار این کار نیز وسایلی از قبیل میز و صندلی‌های مربوط به مهدکودک ساختمان را به بیرون محوطه آوردیم تا بچه‌ها هم بتوانند در کنار موکب حضور داشته باشند و در کنار هم نقاشی بکشند و کار دستی درست کنند. جوایز کوچکی هم برای بچه‌ها تهیه کردیم تا یادگاری از اربعین کرونایی داشته باشند. کلهری ادامه داد: امسال علاوه بر برپایی این موکب، هزینه‌ای را که برای پیاده‌روی اربعین صرف می‌کردیم اختصاص دادیم به خانواده بی‌بضاعتی که در اقوام و دوستان می‌شناختیم و در طول سال کمک‌های موردی به آنها داشتیم. در کنار این کمک‌ها پک‌های 100عددی ماسک سه‌لایه، مواد ضد‌عفونی‌کننده و دستکش‌های یک‌بار مصرف را هم به این خانواده‌ها اهدا کردیم.

کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت
الهام کاظمی‌فرد هم امسال اربعینی متفاوت با سال‌های دیگر داشته است: سال‌های قبل با همسر و فرزندان و پدر و مادرم به پیاده‌روی می‌رفتیم، اما امسال چندماهی است که پدرم به رحمت خدا رفته و کرونا هم باعث شد تا ما هم نتوانیم به پیاده‌روی برویم. با همفکری همسر و فرزندانم تصمیم گرفتیم هزینه اربعین‌مان را به نیت شادی روح پدرمان صرف امور خیریه کنیم. با پرس‌وجو متوجه شدیم در حوالی سرخس که محل تولد پدرم بوده، تعدادی خانواده بی‌بضاعت زندگی می‌کنند. با هیأت امنای مسجد آن محل صحبت کردیم و قرار شد هزینه را برایشان واریز کنیم تا آنها به نسبت نیازهایی که این خانواده‌ها دارند اقلام مورد نیازشان را تهیه کرده و در اختیارشان قرار دهند. در ضمن پدرم هرسال نذر داشت به مناسبت 28رجب گوسفندی را قربانی کند که امسال ما به‌جای یک گوسفند تصمیم گرفتیم 3گوسفند را با مقداری از همان هزینه سفر اربعین‌مان قربانی کنیم و گوشت آن را بین همان خانواده‌های سرخسی تقسیم کنیم.

قرائت زیارت خانوادگی
با پیشنهاد آیت‌الله‌خامنه‌ای، مقام معظم رهبری مبنی بر زیارت خانوادگی اربعین در روز اربعین، تعداد زیادی از خانواده‌ها به این پیشنهاد لبیک گفته و روز پنجشنبه و همزمان در ساعت 10صبح اقدام به قرائت این زیارتنامه کردند. در برخی از آپارتمان‌ها و با تصمیم هیأت امنای ساختمان قرار بر این شد قرائت دسته‌جمعی زیارت اربعین در پشت‌بام یا حیاط آپارتمان و با حضور اهالی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. خانم سعیدی در این‌باره می‌گوید: بیشتر اهالی ساختمان ما هرسال در پیاده‌روی اربعین در عراق شرکت می‌کنند و در ایام منتهی به اربعین تقریبا ساختمان 20واحدی ما خالی است، امسال اما تصمیم گرفتیم قرائت زیارت اربعین را به همراه دیگر اعضای ساختمان‌مان در پشت بام برگزار کنیم. هرکدام از همسایه‌ها گوشه‌ای از کار را در دست گرفتند، یکی فرش آورد و دیگری تعدادی صندلی، یک خانواده پذیرایی با چای را تقبل کرد و 2خانواده هم مقداری میوه برای پذیرایی از عزاداران امام‌حسین(ع) آوردند. درنهایت هم 3خانواده اعلام کردند که ناهار ظهر اربعین را برای تمام اهالی ساختمان به نیت اربعین حسینی تهیه می‌کنند. به این ترتیب امسال اگرچه نتوانستیم در راهپیمایی بزرگ اربعین حضور داشته باشیم اما با همدلی اهالی ساختمان توانستیم یک هیأت کوچک خانوادگی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داشته باشیم. سعیدی ادامه داد: چند روز قبل از اربعین، یک همفکری با اهالی ساختمان داشتیم تا ببینیم به جای هزینه‌ای که هرسال برای پیاده‌روی اربعین می‌کردیم امسال چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. البته این نکته را هم مدنظر داشتیم که وضعیت اقتصادی امسال خیلی مناسب نیست و ممکن بود اگر حتی راه پیاده‌روی هم باز بود تعدادی از خانواده‌هایمان نتوانند به‌دلیل هزینه‌های بالا در این سفر شرکت کنند. بنابراین شماره حسابی را روی تابلوی اعلانات ساختمان اعلام کردیم که هرکس هر چقدر در توانش است به نیت پیاده‌روی اربعین به این شماره حساب وجه واریز کند تا مبلغ جمع‌شده را برای کمک به ایتامی که می‌شناسیم استفاده کنیم. البته قرار شده که همسایه‌ها بتوانند تا روز آخر‌ ماه صفر این کمک‌ها را واریز کنند و درنهایت پول جمع‌آوری‌شده را در قالب وجه نقد و مقداری اجناس غذایی به‌دست این ایتام و خانواده‌هایشان برسانیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید