• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100160
+
-

خاکسپاری غریبانه نجف ‌دریابندری

خبر
خاکسپاری غریبانه نجف ‌دریابندری

پیکر مرحوم نجف دریابندری، نویسنده و مترجم پیشکسوت کشور دیروز (چهارشنبه ۱۷اردیبهشت) در بهشت سکینه کرج فقط با حضور بستگان متوفی، به خاک سپرده شد.
به گزارش ایسنا، نجف دریابندری، در کنار مزار همسرش، فهیمه راستکار به خاک سپرده شد. این مراسم به‌دلیل شرایط واگیر بیماری کرونا فقط با حضور خانواده و نزدیکان این مترجم و در هوایی بارانی برگزار شد. دریابندری ۱۵اردیبهشت در سن ۹۱سالگی پس از عمری تلاش در راه اعتلای فرهنگ درگذشت. او ‌زاده یکم شهریور ۱۳۰۸ در آبادان بود. مرحوم دریابندری از مشهورترین و معتبرترین مترجمان ادبیات جهان بود که ترجمه آثاری از نویسندگانی مانند ارنست همینگوی، مارک تواین، ویلیام فاکنر و کازوئو ایشی‌گورو را در کارنامه‌اش دارد. او مجموعه‌ای از آثار غیرداستانی را هم ترجمه کرده که آثار فلاسفه‌ای همچون برتراند راسل و آیزایا برلین در میان آنها به چشم می‌خورد.
بسیاری از کسانی که با آثار ادبی و فلسفی نجف دریابندری آشنایی ندارند، او را با کتاب دیگری می‌شناسند که با 30بار تجدید چاپ، نام او را از کتابخانه‌ها به فضای خانه‌ها و آشپزخانه‌ها آورد.
«کتاب مستطاب آشپزی»، کار مشترک نجف دریابندری و همسرش فهیمه راستکار، با سبکی متفاوت از کتاب‌های مشابه و نثری طناز و بازیگوش به یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های آشپزی ایران تبدیل شد. دریابندری از سال‌ها قبل به‌دلیل چند سکته مغزی و بستری‌شدن در بیمارستان و از دست‌دادن همسرش دست از کار کشیده بود.
در تاریخ ۱۰مرداد۱۳۹۶ کمیته ملی ثبت میراث ناملموس در سالن کانون فرهنگی فجر تشکیل جلسه داد و در این جلسه نجف دریابندری به‌عنوان گنجینه زنده بشری در فهرست حاملان میراث ناملموس (نادره‌کاران) به‌ثبت رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید