• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 13 مهر 1399
کد مطلب : 112081
+
-

تأیید چینی‌بودن گوشی‌های داخلی

تأیید چینی‌بودن گوشی‌های داخلی

عمادالدین قاسمی‌پناه_خبرنگار
پس از آنکه تعدادی از شرکت‌های صاحب‌نام و با‌تجربه در تولید گوشی همراه به‌خاطر تحریم‌ها از بازار ایران خداحافظی کردند، بحث تولید گوشی داخلی که نخستین‌بار 14سال پیش مطرح شده بود، بار دیگر سر زبان‌ها افتاد. این‌بار محمد‌جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از تخصیص 500میلیارد تومان اعتبار به 2اپراتور اصلی کشور خبر داد و اعلام کرد که گوشی‌های ایرانی به‌صورت اقساط در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این خبر در حالی منتشر شد که ناگهان کاربران ایرانی شاهد رونمایی از 2مدل گوشی ساخت داخل توسط صاایران در اواخر شهریور‌ماه بودند. اما آنچه تعجب‌برانگیز بود، شباهت عجیب این گوشی‌ها با یک برند ناشناخته چینی به نام UleFone بود. روزنامه همشهری آن زمان با به چالش‌کشیدن این شباهت و طرح موضوع ری‌برند‌بودن یا مونتاژ این گوشی به ظاهر داخلی، فکت‌های لازم را ارائه کرد و خواستار توضیح مسئولان شد.
براساس گزارش‌ها شرکت صنایع مخابرات صاایران (صما) با تولید 2اسمارت‌فون جدید در مدل‌های V6 و V5 با برند ویرا (VIRA) قرار است به بازار موبایل بازگردد؛ گوشی‌هایی که اکنون مشخص شده 2مدل گوشی وارداتی برند UleFone از منطقه شنژن چین هستند.

شفافیت و بازارسنجی
حالا معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با ایرنا به صراحت اعلام کرده است که «این گوشی‌ها به شکل کامل و اصطلاحا به‌صورت CBU وارد کشور شده تا برای بازار آنها مطالعه صورت بگیرد». البته این موضوع مسبوق به سابقه است. به‌عنوان مثال، وقتی قرار است که یک خودرو در کشور تولید شود، در ابتدا چند نمونه کامل از آن خودرو وارد کشور می‌شود تا میزان استقبال بازار بررسی شود، اما سؤالی که برای کاربران ایجاد شده، این است که چرا از ابتدا صادقانه به مردم اعلام نشده که این گوشی‌ها وارداتی و برای بررسی و مطالعه بازار است.
ستار هاشمی در عین حال که از ری‌برند‌بودن این گوشی‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، می‌گوید: برندهای زیادی هستند که طراحی مورد‌نظر خود را به یک کارخانه می‌دهند تا آن را تولید کند. با این حال، کارخانه صاایران طبق یک برنامه 6ماهه باید این گوشی را به‌صورت CKD (کاملا قطعه‌قطعه شده) تولید کند. او در مورد حساسیت مردم نسبت به تولید داخلی، می‌گوید: مردم در برخی موارد خاطره خوشی از تولید داخلی ندارند، اما لازم است بر این نکته تأکید کنم که اگر تولیدکنندگان داخلی براساس زمانبندی که برای آنها تعریف ‌شده کار را پیش نبرند، از حمایت‌های ما بهره‌مند نخواهند شد.
هاشمی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی ما این است که این کار در مدت زمان مورد اشاره به سرانجام برسد، ادامه می‌دهد: در ادبیات تولید، حتی CBU نیز به‌عنوان تولید تلقی می‌شود. تولیدکنندگان کارشان را با CBU آغاز می‌کنند، بعد به سمت SKD (نیمه قطعه‌قطعه شده) می‌روند و در مرحله آخر به CKD می‌رسند.
معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به تعرفه‌هایی که تولیدکنندگان داخلی را متضرر می‌کرد، می‌گوید: وزارت ارتباطات در ماه‌های اخیر تعرفه واردات قطعات موبایل را از 15درصد به 5درصد کاهش داده تا برای تولید‌کننده داخلی مزیت اقتصادی ایجاد شود. هاشمی همچنین شیوع ویروس کرونا را به‌عنوان یکی از عوامل کند‌شدن تولید گوشی همراه می‌داند. او با این حال، خبر از تخصیص تسهیلات 700میلیارد تومانی برای تولید گوشی داخلی داده است که با این رقم می‌توان حدود 70هزار گوشی تولید کرد. اما نکته جالب توجه این است که براساس این اعداد، هر گوشی هزینه‌ای معادل 10میلیون تومان را به‌خود اختصاص خواهد داد. او در نهایت از شرکت‌های GLX، G+، ارگ جدید، اورود و نارتب نام می‌برد که در تولید گوشی‌های هوشمند، مودم و فیچرفون (گوشی دکمه‌ای) فعال هستند.
هنوز اما مشخص نیست که چرا به جای برداشتن مشکلات برای واردات گوشی اصرار بر دادن وامی کلان برای واردات کامل گوشی با برند ناشناخته چینی، تغییر نام آن و فروش اقساطی آن توسط اپراتورها وجود دارد. چرا حداقل این کار با برندهای بیشتر شناخته شده چین صورت نگرفته است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید