• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 14 مهر 1399
کد مطلب : 112050
+
-

شهرداری غیرسیاسی پایتخت

7_پیروز حناچی

شهرداری غیرسیاسی پایتخت

 7 آذر 1397 شورای شهر تهران پیروز حناچی را که یک‌ماه پیش از این به‌عنوان سرپرست شهرداری تهران جایگزین سیدمحمدعلی افشانی شده بود به‌عنوان شصت‌ویکمین شهردار تهران انتخاب کرد. او یکی از معدود و شاید نخستین شهردار تهران در طول دوران حیات شهرداری است که با تخصص معماری شهرسازی و پیشینه حضور در حوزه شهری بر جایگاه شهردار تهران تکیه زده.
پیروز حناچی متولد 21 خرداد 1342 در تهران و از نخستین دانش‌آموختگان دبیرستان مفید است که توسط آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی و محمدجواد باهنر راه‌اندازی شد. حناچی در فاصله سال‌های 1360 تا 67 در جبهه حضور داشت و در عملیات‌های مهمی چون والفجر مقدماتی و خیبر شرکت کرده بود، طراحی و اجرای بیمارستان‌های صحرایی و مقاوم‌سازی‌ ساختمان‌های اورژانس را برعهده داشت. او در سال 78 در رشته معماری با گرایش مرمت شهری و با زنده‌سازی شهرهای تاریخی، دکتری خود را دریافت کرد. استاد راهنمای او دکترمحمدمنصور فلامکی و مشاورش مهندس سیدمحسن حبیبی با موضوع مرمت شهری در شهرهای تاریخی ایران بودند.
حناچی در کنار فعالیت دانشگاهی و سپس دولتی، سابقه فعالیت اجرایی هم دارد. قائم‌مقامی ریاست دانشکده هنرهای زیبای تهران و مدیرگروه مرمت ابنیه و مطالعات معماری دانشگاه تهران و مشاور رئیس دانشگاه تهران، بخشی از حضور او در عرصه دانشگاه است. حناچی پژوهش‌های زیادی در حوزه شهرسازی و معماری دارد. همچنین مدیریت مجلات تخصصی معماری را داشته است. او مشاور وزیر مسکن و شهرسازی و معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی در دولت‌های هشتم و یازدهم بود. حناچی در 25مهر 1396 طی حکمی از سوی محمدعلی نجفی، شهردار وقت، از وزارت مسکن به‌عنوان معاون فنی و عمرانی به شهرداری تهران آمد. با انتخاب محمدعلی افشانی به‌عنوان سرپرست شهرداری تهران، حناچی به‌عنوان معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران منصوب شد.
قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باعث شد تا افشانی نتواند در شهرداری تهران بماند و شورای شهر تهران بار دیگر دست به انتخاب شهردار تازه‌ای زد. در فاصله استعفای افشانی در آبان97، حناچی به‌عنوان سرپرست شهرداری انتخاب و در نهایت در روز 23آبان 1397، با رای شورای شهر به‌عنوان شهردار تهران معرفی شد. 
حاشیه‌هایی که رنگ و بوی سیاسی داشت موجب شد وزارت کشور در تایید رای شورای شهر تعلل کند اما با تذکر نمایندگان مجلس به وزیر کشور، سرانجام 7 آذر 1397 وزارت کشور او را تأیید و حناچی به‌عنوان شصت‌و‌یکمین شهردار تهران کار خود را پس گرفت.
حناچی برخلاف چند شهردار پیش از خود بیشتر بر روح‌بخشی به هویت شهری و دور بودن شهرداری از حوزه‌های سیاسی تأکید دارد. او از مخالفان استفاده از خودروهای شهری است و استفاده از مترو و دوچرخه و تاکسی را تبلیغ می‌کند. او از ماه‌های  نخست حضورش در شهرداری، سه‌شنبه‌های بدون خودرو را اجرا کرد و خودش نیز همچنان یک روز در هفته با دوچرخه‌ تردد می‌کند. حناچی همچنین بر حفظ و مرمت بافت تاریخی تهران تأکید زیادی دارد و در تعامل با سازمان‌های مختلف مانند ارتش و وزارت امورخارجه، قصد دارد  برخی از بناهای تاریخی را به نفع شهر بازسازی کند که از میان آنها می‌توان به مجموعه سلطنت‌آباد و پادگان 06 اشاره کرد. یکی از طرح‌هایی که در دوران شهرداری او با جدیت پیگیری می‌شود طرح بازسازی و مرمت خیابان لاله‌زار تهران است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید