• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11199
+
-

حقوق مدیران در دسترس مردم

جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور گفته است: از هفته جاری به‌صورت آزمایشی اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان و مدیران تعدادی از دستگاه‌ها در سامانه‌ای که به همین منظور راه‌اندازی شده است در دسترس مردم قرار می‌گیرد. این تکلیفی است که ماده 29قانون برنامه ششم توسعه بر عهده دولت گذاشته است.
براساس این ماده، دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، رؤسا، مدیران کلیه دستگاه‌های اجرایی شامل قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و مؤسساتی که زیرنظر ولی فقیه اداره می‌شوند را فراهم کند، به‌نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران از شمول این حکم مستثنی هستند.
این تصمیم مجلس در پی انتشار فیش‌های حقوقی برخی مدیران بانکی و بیمه‌ای که دریافتی‌های نجومی داشته‌اند اتخاذ شده است. در سال 95فیش‌های نجومی برخی مدیران بیمه مرکزی، رئیس صندوق توسعه ملی، مدیران بانک رفاه و برخی بانک‌های دیگر موجی از واکنش‌های مردمی را برانگیخت تا جایی که مجلس و دولت با ورود به موضوع و رفع خلاهای قانونی، سقف حقوق مدیران اقتصادی را تا 18میلیون تومان و مدیران سیاسی را 10میلیون تومان تعیین کردند. در ادامه این اقدامات قرار شد طبق برنامه ششم مردم از وضعیت حقوق مدیران هم اطلاع داشته باشند که دولت مکلف به راه‌اندازی سامانه‌ای برای این موضوع شد. در همین باره معاون رئیس‌جمهور از تشکیل کارگروه برای ثبت حقوق فروردین‌ماه نهادهای ذیل قانون در سامانه حقوق و مزایا خبر داده است. جمشید انصاری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: سامانه ثبت حقوق و مزایا توسط سازمان اداری و استخدامی کشور آماده شده و گزارش آن به هیأت وزیران ارسال شده است. رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تأکید بر اینکه کارگروهی تشکیل شده تا از هفته جاری به‌صورت آزمایشی، اطلاعات حقوق و مزایای تعدادی از دستگاه‌ها مربوط به فروردین‌ماه را در سامانه ثبت کند، بیان داشت: اطلاعات دستگاه‌های ذکر شده در قانون، از اردیبهشت‌ماه به‌صورت فراگیر ثبت می‌شود، سامانه سازمان آمادگی دارد، ارتباط سیستمی را با دیگر دستگاه‌ها برقرار کند.
وی افزود: برای ثبت حقوق در سامانه، دستورالعمل یا آیین‌نامه‌ای لازم است، به‌ویژه برای دستگاه‌هایی که خارج از قوه مجریه هستند، تا اطلاعات حقوق را ثبت کنند، در دولت هماهنگی‌ آن انجام خواهد شد.
انصاری در مورد دسترسی عموم مردم به سامانه حقوق و مزایا، گفت: براساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، دسترسی‌ها برقرار می‌شود و وقتی می‌خواهید به اطلاعات دسترسی یابید باید احراز هویت شوید که شما چه‌کسی هستید.
انصاری در پاسخ به این سؤال که ماده 29قانون برنامه ششم قیدی مبنی بر سطح‌بندی یا شناساندن فرد برای دسترسی به اطلاعات ندارد، یادآور شد: قانون دیگری، نحوه دسترسی به اطلاعات را معلوم کرده است و هر کاری در کشور قانون دارد.
معاون رئیس‌جمهور در پاسخ این سؤال که در برخی کشورها تمامی اطلاعات حقوق و مزایای مدیران آن کشور در سایتی برای عموم قابل دسترسی است، بیان داشت: اینجا به قاعده قوانین خودمان عمل می‌کنیم. تفسیر قانون برای داشتن قید چگونگی دسترسی مردم به سامانه به‌عهده مجلس است.
وی با بیان اینکه طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، اگر اطلاعات محرمانه نباشد مردم می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، افزود: نحوه دسترسی اما مشخص خواهد بود و این اطلاعات محرمانه نیست، ولی نحوه دسترسی را قانون تعیین کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید