• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11200
+
-

شهر در رسانه ها

شهرهای جهانی بستری برای ایجاد نظم‌های نوین

روزنامه «شرق» مقاله‌ای را با عنوان «شهرهای جهانی» از ساسکیا ساسن، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه کلمبیا ترجمه و منتشر کرده است؛ در بخشی از این مقاله آمده است: «درحالی‌که مرز «تاریخی» در سرحدات سلطه قرار داشت، مرز امروزی درون شهرهای جهانی عظیم، درهم‌تنیده و مختلط جای دارد. این شهرها، چه در شمال جهان باشند چه در جنوب آن، به صورت مکان‌هایی استراتژیک برای ایجاد نظم‌های نوین ظاهر می‌شوند -  نظم‌های فضایی، اقتصادی، سیاسی، محیط‌زیستی، فرهنگی و مبارزاتی.» نویسنده در این مقاله با اشاره به جدایی ملت-دولت‌ها، نوشته که «امروزه در شهرهای جهانی است که اشکال خصوصی و مرموز سرمایه شروع به‌کار می‌کنند و انضمامی و آشکار می‌شوند. وضعیت فعلی در شهرهای جهانی نه‌تنها ساختاربندی‌های جدید قدرت را ایجاد می‌کند بلکه فرصت‌های عملی و زبانی برای انواع جدیدی از بازیگران و پروژه‌هایشان فراهم می‌سازد.»

نجفی، سنگر شهرداری را خالی نکند

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی که به قلم عبدالله ناصری منتشر کرده است به ضرورت‌های ماندن نجفی در شهرداری تهران و انصراف از استعفای او پرداخته است؛ وی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در سال 96و شباهت آن به یک «رفراندوم» می‌نویسد: «با توجه به انتخابات پیش رو در سال آینده برای برگزیدن نمایندگان مجلس و انتخابات ١٤٠٠ برای ریاست‌جمهوری حفظ دستاوردهای این انتخابات بسیار ضروری است... یکی از این دستاوردها همراهی برگزیدگان و انتخاب‌شدگان تا پایان دوره با مردم و در کنار مردم است. بدون تردید ماندن یا نماندن آقای نجفی در همین راستا باید تعیین شود.» در بخشی از این نوشته با اشاره به مخالفت‌ها و فشارهای سیاسی علیه شهردار تهران، آمده است: «نجفی نیز نیک می‌داند با خالی کردن این سنگر مخالفان فضا‌ساز یا پرونده‌ساز خود را تأیید کرده است.»

شهردار، یک فرد سمبلیک است!

روزنامه «جام جم» در گزارشی با اشاره به درخواست استعفای شهردار تهران و همچنین بلاتکلیفی شهر و شهروندان تهرانی، این سؤال را مطرح کرده که درصورت پذیرش استعفای نجفی، شهردار چه‌کسی است و با تکیه بر کدام ویژگی‌ها انتخاب می‌شود؟ حسین ایمانی جاجرمی، کارشناس امور شهری در پاسخ به این سؤال گفته که «در جامعه ما تصوری ساده‌اندیشانه و کهنه از شخص شهردار وجود دارد. اینکه ما فکر می‌کنیم او مثل سوپرمن می‌تواند مشکلات شهر را حل کند! درحالی‌که این ایده رویاپردازانه است و در دنیای واقعی چیز دیگری اتفاق می‌افتد.» این استاد دانشگاه تهران، تأکید کرده که اداره شهرها بیشتر از شهردار، نیازمند یک سیستم محله‌ای و مشارکتی است و در حقیقت شهردار، طبق معیارهای جامعه‌شناسی شهری بیشتر یک فرد سمبلیک است و نقش زیادی در اداره شهر ندارد و آنچه شهر را اداره می‌کند مجموعه حکومت شهری است.

آلودگی با منشأ داخلی خطرناک‌تر است

روزنامه «شهروند» با مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره وضعیت آلودگی هوا در سال جدید گفت‌وگو کرده است؛ وحید حسینی با تأکید بر غیرقابل پیش‌بینی بودن کیفیت هوا در سال جدید، معتقد است که بخش عمده آلودگی پایتخت، داخلی است و بخش دیگر هم که منشأ خارج از تهران دارد نیاز به برنامه‌های کلان کشوری دارد: «آلودگی آذر تا بهمن و اسفند معمولا بدون ورزش باد است و منشأ داخلی دارد و این آلودگی داخلی بسیار خطرناک‌تر است. اول باید به سمت منشأ داخلی در شهر تهران توجه کنیم و در سطح کلان هم درباره بودجه‌های آبی کارهایی در حال انجام است. آلودگی از آذر تا اسفند تولید خود تهران و دلیل آن وارونگی است و باید مدیریت تهران به فکر این موضوع باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید