• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11198
+
-

مبارزه نیکنام برای نامزدی اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر

48ساعت تا پایان مهلت شش‌ماهه سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد باقی است و در این مدت مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در مورد مصوبه‌ای که مجلس حدود 110روز پیش برای تعیین تکلیف وضعیت اقلیت‌های دینی برای حضور در شوراهای شهر گذاشته بود تصمیم بگیرد، اما همچنان وضعیت این عضو زرتشتی شورای شهر یزد مبهم است. نیکنام دیروز در توییتی نوشت دیگر مسئله فقط خود او نیست، مسئله، الان تعیین تکلیف وضعیت اقلیت‌های مذهبی است.
سپنتا نیکنام که عضو دوره چهارم شورای شهر یزد هم بود، سال گذشته در رقابت‌های انتخاباتی شورای شهر بار دیگر آرایی که 17هزار آن را مسلمانان در دارالعباده به صندوق او ریخته بودند به شورای شهر راه یافت اما به واسطه شکایت یکی از اعضای شکست خورده انتخابات و استناد دیوان عدالت اداری به‌نظر فقهی شورای نگهبان، از حضور در شورای شهر منع شد. براساس این نظر فقهی، در شهرهایی که اکثریت آن با مسلمانان است یک اقلیت نمی‌تواند برای مردم آن شهر تصمیم بگیرد. براساس این جنجالی که درست شده بود نیکنام از تاریخ 22مهرماه و به‌مدت 6‌ ماه از شورای شهر مرخصی گرفت تا تکلیف وی مشخص شود. 48ساعت دیگر این مهلت تمام خواهد شد.
پیش از این آیت‌الله محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگویی با تسنیم درباره این تصمیم شورا گفته بود: «یک مسئله‌ای در جایی پیش آمده که اکثریت مردم مسلمان هستند و در آن انتخابات شورای شهر برگزار شده، به‌طوری که یکی از آقایان اقلیت‌ها به‌عنوان عضو شورای شهر انتخاب شده است؛ البته بنده اصلا کاری به زرتشتی، یهودی و یا اقلیت خاصی ندارم و کلی عرض می‌کنم که اگر جایی اکثریت قریب به اتفاق‌شان مسلمان باشند، غیرمسلمان نمی‌تواند برای آنها تصمیم بگیرد. قانون انتخابات صراحت دارد که اشخاص می‌توانند برای عضویت در شورای شهر کاندیدا شوند، اگر فردی در شهری انتخاب شد که اکثر قریب به اتفاق آن مسلمان‌ هستند و وی در اقلیت‌ بود، او در شورای شهر نمی‌تواند برای شهری که اکثرا مسلمان هستند، تصمیم بگیرد. این تصمیمی است که فقهای شورای نگهبان چندی پیش براساس گزارش‌هایی که واصل شده بود، در جلسه‌ای در رابطه با یکی از استان‌ها (یزد) گرفتند و این تصمیم را ابلاغ کردند که صدرصد شرعی و قانونی است و هیچ‌کس حق ندارد تخلف کند.»
با این حال مجلس شورای اسلامی آذرماه سال گذشته برخلاف نظر شورای نگهبان در مصوبه‌ای نامزدی اقلیت‌ها در انتخابات شوراهای شهر را ممکن و قانونی اعلام کرد. در کش و قوس بین مجلس و شورای نگهبان نهایتا این طرح مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد تا توپ تعیین تکلیف وضعیت اقلیت‌های دینی به زمین مجمع افتاده باشد. اما آنچه در مجمع بر آن توافق شده است نه تعیین تکلیف مصوبه مجلس که رایزنی با دیوان عدالت اداری برای تعلیق حکم ممنوعیت حضور نیکنام در شورای شهر است.
پیش از این غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد به همشهری گفته بود: به ما اعلام شده آقای علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دررأس کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق لغو حکم دیوان مبنی بر تعلیق عضویت نیکنام در شورای شهر یزد است و به‌عنوان رئیس کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام وعده داده که حکم تعلیق عضویت نیکنام به‌زودی لغو خواهد شد و نیکنام می‌تواند به‌عنوان عضو زرتشتی در جلسات حاضر شود.
این اتفاق اگر رخ دهد، نیکنام به شورا بازمی گردد اما وضعیت اقلیت‌های مذهبی برای نامزدی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مبهم باقی خواهد ماند. اینچنین هم بود که دیروز نیکنام در توییتی با رد شایعه بازگشتش به صحن شورای شهر یزد نوشت: «من تا زمانی که تکلیف عضویت اقلیت‌ها در دوره‌های بعد شورای شهر مشخص نشود به شورای شهر نمی‌روم.» او نوشت: «موضوع دیگر سپنتا نیست؛ موضوع حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران است.»
پیش از این علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در یکی از جلسات مجلس در دفاع از نامزدی اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر به مذاکرات خبرگان قانون اساسی اشاره کرده و گفته بود: «آنجا این بحث مطرح شد که وقتی نام شوراهای اسلامی گذاشته می‌شود آیا بدان‌معناست که اقلیت‌ها نمی‌توانند حضور داشته باشند. مرحوم شهید بهشتی در پاسخ گفتند که وقتی نام اسلامی گذاشته شود یعنی باید مطابق اسلام اداره شود و حضور اقلیت‌ها منعی ندارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید