• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11193
+
-

معیار تصمیم

سیاستمداران درگفت‌و‌گو با همشهری بر هماهنگی بین همه ارکان نظام برای مدیریت شهری مثل تهران تأکید دارند

شورای شهر
معیار تصمیم

شورای شهر تهران در نخستین جلسه رسمی سال97 موضوع استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران را رسیدگی می‌کند. امروز دقیقا پایان هشتمین‌ماه فعالیت نجفی در خیابان بهشت است و براساس اعلام قبلی او قرار است با حضور در شورا علت استعفای خود را توضیح دهد. 21عضو شورای شهر پنجم تهران تا قبل از جلسه رسمی هیچ استقبالی نسبت به این استعفا نداشته‌اند، چه اینکه هر 21نفرشان 19مردادماه96 رأی به شهردار شدن نجفی داده بودند و عجیب نیست که همچنان از منتخب خود دفاع می‌کنند. سیاستمداران و چهره‌های سیاسی نیز در گفت‌وگو با همشهری و سایر رسانه‌ها نسبت به این تحولات واکنش نشان دادند. آنها بر تداوم رویکردهای تحول‌بخش و اصلاح‌کننده در حوزه مدیریت شهری ازجمله شفاف‌سازی فعالیت‌ها و مقابله با فساد تأکید می‌کنند.

خدمات به مردم معیار تصمیم شورا باشد

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اعضای مجمع امید متشکل از نمایندگان مردم تهران در مجلس و اعضای شورای شهر اطلاع بیشتری از آنچه شهردار تهران درخصوص بیماری خود به‌عنوان علت استعفا مطرح کرده ندارند، به همشهری گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که اعضای شورای شهر تهران به آن فکر می‌کنند باید ارائه خدمات مناسب به مردم باشد. این کار به‌دور از ملاحظات سیاسی و جناحی و برای شهر باید صورت گیرد. جمع‌بندی آنها اگر این می‌شود که دلایل استعفای آقای نجفی کافی نیست و با تقویت و کمک به ایشان شهر به خوبی اداره می‌شود، ایشان را ابقا کنند و اگر ابقا نمی‌شوند با درخواست استعفای ایشان موافقت کنند و در ادامه مسیر آقای نجفی فردی را انتخاب کنند که عملگرا باشد و بتواند مسائل شهر را با قوت حل کند. او با اشاره به اینکه شهر تهران به‌صورت تاریخی مدیریتی می‌خواهد که با ارکان نظام، از مقام معظم رهبری تا قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح و بخش‌های تأثیرگذار ازجمله جامعه مدنی هماهنگ باشد، افزود: این هماهنگی اگر وجود نداشته باشد شهر تهران اداره نمی‌شود. من این موضوع را همان سال گذشته قبل از تصمیم شورای شهر به انتخاب آقای نجفی مطرح کرده بودم، شورا هم در جریان این ملاحظات بود و در عین حال در جمع‌بندی خود به این نتیجه رسید که آقای نجفی را انتخاب کند. آقای نجفی شخصیت باتجربه انقلابی و مدیر توانمندی است و شورا بر همین اساس ایشان را انتخاب کردند. مازنی با بیان اینکه با وجود خدمات انجام شده در دوره‌های گذشته، نابسامانی‌هایی نیز باقی مانده است، تصریح کرد: حل مشکلات شهری تهران نیازمند یک مدیریت متمرکز، قوی و هماهنگ با بخش‌های رسمی نظام شامل سیاسی، نظامی و امنیتی و غیررسمی نظام شامل گروه‌ها، جناح‌ها، احزاب، نهادهای مدنی و رسانه‌هاست. مطمئنا اگر عملکرد خروجی شورای پنجم این باشد که روی مسائل سیاسی تأکید کند، اما خدمات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حل مسائل شهر در درجه دوم و سوم قرار داشته باشد، پیش‌بینی می‌کنم اتفاقی بهتر از نتیجه شورای شهر اول عاید جریان حامی شورا و مردم نخواهد شد.

نجفی خوب عمل کرد

در عین حال غلامرضا حیدری، نماینده دیگر تهران در مجلس با بیان اینکه طبق شنیده‌ها نجفی شهردار تهران تحت فشار قرار گرفته و بیماری وی فرع موضوع است، پیش‌بینی کرد که شورای شهر به سادگی استعفای وی را نپذیرد. حیدری به ایسنا گفت: بعد از انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهر تهران لیست امید یکپارچه رأی آورد و انصافا اعضای شورای شهر تهران با هماهنگی و اجماع شهردار را انتخاب کردند و آقای نجفی معرفی شد. شاید یکی از شاخص‌ترین اقدامات شورای شهر تهران این بود که کسی را از داخل شورا انتخاب نکردند. وی با اشاره به سابقه شش‌ساله عضویت نجفی در شورای شهر تهران، یادآور شد: ایشان همچنین در رده‌های مختلف مسئول بوده و فرد شناخته‌شده‌ای است. بحث بیماری هم چیز تازه‌ای نیست و کم و بیش این گرفتاری و این شرایط برای افراد دیگر هم هست؛ بنابراین طرح استعفای ایشان غیرمنتظره بود. آقای نجفی در مدت کم توانسته خدمات خوبی در شهرداری تهران ارائه کند. به هر حال، شهرداری به‌خصوص از نظر وضعیت مالی شرایط به‌هم‌ریخته‌ای داشت و ایشان برنامه‌ریزی‌های خوبی در این حوزه داشته است.

شورا به فکر شهردار جدید باشد

مهدی چمران، رئیس پیشین شورای شهر تهران با ابراز تأسف از بیماری جدیدی که برای محمد علی نجفی اتفاق افتاده است، در پاسخ به این سؤال که استعفای شهردار تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: من حقیقتا برای دوست قدیمی خود از جهت بیماری ایشان ناراحتم. قبلا هم برای بیماری سابق ایشان و عمل قلب آقای نجفی ما تلاش‌هایی کردیم که بحمدالله موفقیت‌آمیز بود. وی درخصوص استعفای شهردار تهران هم با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد این مسئله اتفاق خاصی نیست، تأکید کرد: حال که استعفای شهردار تهران اتفاق افتاده است، شورای شهر باید بلافاصله به فکر انتخاب شهردار جدید باشند. نظر من این است که در این مورد اعضای شورا سیاسی فکر نکنند و کسی را انتخاب کنند که بتواند با تلاش و کار جهادی زمینه پیشرفت شهر را فراهم کند. چمران در پاسخ به این سؤال که آیا شما دلایل استعفای ایشان را می‌دانید هم گفت: من به گفته آقای نجفی اعتقاد دارم و وقتی ایشان می‌گوید بیماری جدیدی عارض شده است، حتما دلیل موجه برای خودشان همین است. وی در پاسخ به اینکه آیا واقعا فشاری برای استعفای ایشان وجود نداشته است هم گفت: به‌نظر من فشار وجود داشته است اما نه آن فشاری که برخی رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند.

شهردار را مقصر نمی‌دانم

سیدمحمد غرضی هم در پاسخ به اینکه شما استعفای شهردار تهران را چگونه تحلیل می‌کنید، گفت: به‌نظر من باید باز هم منتظر بود و دلایل ایشان را در جلسه علنی شورای شهر شنید. وی با تأکید بر اینکه اگر استعفای ایشان با عامل فشار همراه بوده باشد یک تحلیل باید کرد و اگر استعفای ایشان دلیلش بیماری باشد تحلیل دیگری باید کرد، گفت: درصورتی که برخی رسانه‌ها می‌گویند اگر دلیل استعفای آقای نجفی فشارهای مختلف بوده باشد من شهردار را مقصر نمی‌دانم بلکه شورای شهر را مقصر این ماجرا می‌دانم چراکه تحقیقات لازم را قبل از انتخاب ایشان انجام نداده‌اند، چون انتخاب ایشان به شورای شهر بر‌می‌گردد؛ بنا بر این من آقای نجفی را مقصر اصلی این ماجرا نمی‌دانم.

مهم تداوم مسیر نجفی است

پروانه مافی، نماینده دیگر مردم تهران در مجلس نیز در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد: با توجه به اینکه آقای نجفی اصرار به استعفا به‌خاطر بیماری‌شان دارند، شورای شهر تهران باید به این موضوع توجه داشته باشد، یعنی سلامت شهردار موضوع مهمی است و باید درنظر گرفته شود. مافی در ارتباط با گمانه‌های مطرح شده درخصوص فشارهای منجر به استعفای شهردار تهران افزود: خود آقای نجفی بهتر است با مردم صحبت کنند. شایعات زیاد است و بهتر است از ناحیه خودشان تشریح شود که علت استعفا چه بوده است. مافی با بیان اینکه مجمع امید تهران جلسه‌ای در ارتباط با موضوع شهرداری نداشته، تصریح کرد: اگر شرایطی که برای انتخاب شهردار بعدی درنظر گرفته می‌شود حاوی استراتژی‌های کنونی اداره شهر باشد و ادامه پیدا کند، آسیبی متوجه اداره شهر نخواهد بود و مسیر آقای نجفی ادامه خواهد یافت. مسیر آقای نجفی در چند‌ماه گذشته بد نبوده و توانسته تا این زمان شرایط اداره شهر به‌صورت نسبتا مناسبی پیش برود. این نماینده مجلس با بیان اینکه در بهار و تابستان پیش رو بحث برنامه سوم شهر در دستور کار است، آن را مهم دانست و افزود: اداره کلانشهر تهران کار بسیار مهمی است و مدلی برای سایر کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود. بنابراین باید با دقت هر چه بیشتر به موضوعاتی که در حوزه شهری تهران اتفاق می‌افتد توجه شود و بهترین تصمیمات برای بهره‌برداری شهروندان از شهر گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید