• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 8 مهر 1399
کد مطلب : 111636
+
-

درمان سرطان؛ بدون دارو

دانشمندان در یکی از جدیدترین روش‌های درمان سرطان از حمله مخفیانه مانند اسب تروا استفاده و سلول‌های سرطانی را بدون استفاده از دارو تخریب کردند

پزشکی
درمان سرطان؛ بدون دارو

یکی از جدیدترین روش‌های پیشگام دانشمندان برای درمان سرطان، حمله غافلگیرانه و تحریک سلول‌های سرطانی برای خودتخریبی است. در این روش از هیچ دارویی استفاده نمی‌شود. به گزارش ساینس آلرت، نکته کلیدی در این روش استفاده از نانوذره‌ای است که در یک آمینو اسید خاص به نام L-phenylalanine پوشانده شده است. این آمینواسید یکی از چندین اسیدی است که سلول‌های سرطانی برای رشد به آن اعتماد می‌کنند. L-phenylalanine توسط بدن ساخته نمی‌شود بلکه از گوشت و محصولات لبنی جذب می‌شود.
در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، نانوذره‌ای به نام
 Nano-pPAAM یا Nanoscopic phenylalanine Porous Amino Acid Mimic - سلول‌های سرطانی را به‌طور خاص و مؤثری از بین برد. این نانوذره پیش از آنکه سلول‌های خود را از بین ببرد به‌عنوان یک اسید آمینه دوستانه ظاهر می‌شود.
هنگامی که نانوذره تولید برخی مواد شیمیایی معروف به‌گونه‌های واکنش اکسیژن (ROS) را بیش از حد انجام می‌دهد، حالت خودتخریبی آغاز می‌شود. در این شرایط کافی است میزان سلول‌های سرطانی پایین آمده و سلول‌های سالم همسایه را دست نخورده باقی بگذارد.
«دالتون تای» دانشمند مواد از دانشگاه فناوری Nanyang در سنگاپور می‌گوید: برخلاف آنچه پیش از این شناخته شده است، رویکرد ما شامل استفاده از نانومواد به‌عنوان دارو به جای حامل داروست.
در اینجا خواص انتخابی و از بین برنده سرطان توسط نانوذره
 Nano-pPAAM ذاتی است و نیازی به فعال شدن توسط هیچ محرک خارجی ندارد. اسید آمینه L-phenylalanine مانند یک اسب تروا از بین برنده‌ سلول‌های سرطانی را در خود پنهان می‌کند و سپس نانوتراپی در داخل بدن آغاز می‌شود.
در آزمایش‌های انجام شده، نشان داده شد که نانوذره
 Nano-pPAAM حدود 80درصد سلول‌های سرطانی پستان، پوست و معده را در موش‌ها از بین می‌برد که تقریبا عددی است هم تراز با داروهای شیمی‌درمانی فعلی که تازه عوارض جانبی داروها را هم ندارد. این روش درمانی مؤثر، تاکنون فقط روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده، اما نتایج اولیه آن امیدوار‌کننده است و البته تنها یکی از چندین روشی است که دانشمندان می‌خواهند با موفقیت در آن بدن را از شر سرطان خلاص کنند. بسیاری از مطالعات اخیر روش‌هایی را بررسی کرده‌اند که از طریق آنها نانوذرات می‌توانند سلول‌های سرطانی را بدون ایجاد اختلال در بقیه اعضای بدن به خوبی هدف قرار دهند، اما در این روش‌ها معمولا از دارو استفاده می‌شود که در روش فوق الذکر اینچنین نیست.
استفاده مکرر از داروهای متعدد، به سلول‌های سرطان کمک می‌کند که سرانجام نسبت به داروهایی که ما سلول‌ها را با آنها بمباران می‌کنیم مقاوم شوند، اما در نانوتراپی هیچ دارویی وجود ندارد، بنابراین چیزی برای مقاومت نیز وجود ندارد. «تان ارن یو» متخصص سرطان سینه، از بیمارستان Tan Tock Seng سنگاپور که در این مطالعه نقشی نداشت، می‌گوید: این رویکرد جدید می‌تواند در مسیر درمان سرطان‌هایی که به درمان‌های متداول مانند شیمی‌درمانی پاسخ نداده‌اند، بسیار نویدبخش باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید