• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 8 مهر 1399
کد مطلب : 111596
+
-

ساخت خانه از عروسک پلاستیکی

مردمان کشورهای مختلف چه ایده‌هایی برای هماهنگی بیشتر با محیط‌زیست دارند؟


سمیرا رحیمی ـ روزنامه‌نگار

کشورهای اروپایی سبزترین کشورهای جهان هستند؛ سبز نه به واسطه وسعت پوشش گیاهی که به واسطه دوستدار و سازگار محیط‌زیست بودن. شاخص عملکرد محیط‌زیستی شاخصی است که 2دانشگاه ییل و کلمبیا براساس آن سلامت محیط‌زیست و سرزندگی اکوسیستم را می‌سنجند. این شاخص داده‌هایی از قبیل کیفیت آب، هوا، مدیریت زباله، انتشار کربنی و دیگر فاکتورهای سلامت عمومی را می‌سنجد. جدید‌ترین بررسی این رتبه‌بندی نشان می‌دهد تمامی 10کشوری که بیشترین سازگاری با محیط‌زیست را دارند، در اروپا واقع شده‌اند. رتبه اول در میان این کشورها به دانمارک اختصاص یافته است، پس از آن کشورهای لوکزامبورگ، سوئیس، بریتانیا، فرانسه، اتریش، فنلاند، ‌سوئد، نروژ و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. با این‌همه و با وجود اینکه آمریکا در این رتبه‌بندی در جایگاه 24 ایستاده است، یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های سازگاری با محیط‌زیست در یکی از متراکم‌ترین مناطق شهر نیویورک، بروکلین به اجرا گذاشته شده است.

اشتراک برق خورشیدی در بروکلین
طرح «ترنس‌اکتیو گرید» توسط استارتاپی آمریکایی به همین نام در منطقه مشهور بروکلین نیویورک به اجرا گذاشته شده است. هدف این طرح تولید انرژی پاک و فروش آن به ساکنان ساختمان‌های مسکونی است. در این طرح، روی سقف تعداد زیادی از ساختمان‌های مسکونی صفحات خورشیدی نصب می‌شود. به این ترتیب شبکه‌ای از ساختمان‌های خورشیدی ایجاد می‌شود. انرژی خورشیدی تولید شده از این صفحات به کمک نرم‌افزار و فناوری‌هایی میان ساکنان ساختمان‌های عضو شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و ساکنان ساختمان‌ها می‌توانند در فضایی ایمن و با کمک بلاک‌چین برق تولید شده را خرید و فروش کنند. شرکت ترنس‌اکتیو‌گرید به ساکنان امکان می‌دهد برق مازادی که با استفاده از صفحات خورشیدی تولید کرده‌اند به دیگر ساختمان‌ها و شرکت‌های همسایه بفروشند و به تامین‌کننده انرژی تبدیل شوند. این شرکت ساختمان‌ها را به ریزشبکه‌ای متصل می‌کند که برق‌های مازاد وارد آن شده و خرید و فروش می‌شوند.

اولین خانه‌های خود‌کفای جهان در تایلند
پروژه «فی‌سو» نخستین خانه‌ جهان را که از نظر تامین انرژی در جهان 100درصد خود‌اتکاست بنا کرد. این پروژه محیط‌زیستی که در چیانگ مای تایلند واقع در شمال به اجرا گذاشته شده است، یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها در زمینه توسعه مسکن اکولوژیک در جهان به‌شمار می‌رود. شرکت فی‌سو ادعا دارد خانه‌هایی که می‌سازد مستقل از هر نوع پدیده اقلیمی است و 24ساعته از نظر انرژی خودکفاست. این خانه‌های مسکونی اتصالی به شبکه برق ملی نخواهند داشت و انرژی مورد نیاز خود را تماما از منابع طبیعی مانند خورشید و باد تامین می‌کند. همچنین مازاد انرژی تولید شده در این خانه‌ها به‌صورت هیدروژن برای مصارف بعدی ذخیره‌سازی می‌شوند. در واقع مشخصه طلایی این پروژه سیستم ذخیره‌سازی انرژی در آن است. به زبان ساده، انرژی خورشیدی تولید شده از پنل‌های خورشیدی در این سازه‌های مسکونی به برق تبدیل شده و مازاد این انرژی پس از تبدیل به هیدروژن در مخازنی خاص ذخیره می‌شود. زمانی که آسمان تاریک یا هوا ابری است، از گاز هیدروژن ذخیره شده برای تولید برق استفاده خواهد شد. علاوه بر این، سیستم فاضلاب خانه‌ها به‌گونه‌ای است که کوچک‌ترین حجم از آب را به‌خود جذب کرده و برای مصرف دوباره تصفیه و ذخیره می‌کند.

خانه‌های بازیافتی در مکزیک
سالانه تنها 5درصد از پلاستیک‌های تولیدی در سیاره زمین بازیافت می‌شود، مابقی زباله‌های پلاستیکی در طبیعت معدوم می‌شوند تا شاید هزار سال دیگر تجزیه شده و به طبیعت بازگردند. کشور مکزیک دوازدهمین مصرف‌کننده بزرگ پلاستیک در جهان است و سالانه بیش از 5میلیون تن زباله مصرف می‌کند. حجم بالای مصرف در این کشور منجر به ایجاد آلایندگی شدید طبیعت مکزیک شده است از این‌رو کارلوس دنیل گونزالس، بنیانگذار شرکت «اکو دموم» با توجه همزمان به حجم بالای زباله‌های پلاستیکی و فقر در کشورش، تصمیم گرفت برای کمک به طبیعت از یک مشکل برای حل دیگری استفاده کند. شرکت او هرنوع زباله پلاستیکی، از عروسک پلاستیکی و انواع بسته‌بندی‌ها گرفته تا بطری‌های پلاستیکی و حتی قطعات پلاستیکی صنعتی را جمع‌آوری می‌کند، آنها را در دمایی خاص ذوب و فشرده می‌کند تا با استفاده از آنها صفحات بزرگ و یکپارچه‌ای تولید شود. از این صفحات برای ساخت خانه‌هایی کوچک و مقاوم برای افراد فقیر استفاده می‌شود. ساخت هر خانه به 80ورق بازیافتی نیاز دارد. این شرکت در بدو آغاز به فعالیتش توانست روزانه 5.5میلیون تن پلاستیک را بازیافت کند. مقاومت بالای پلاستیک که از دیدگاه محیط‌زیستی ویژگی منفی به شمار می‌رود، در این پروژه بسیار کاربردی است؛ زیرا خانه‌های ارزان‌قیمت را به‌خوبی در برابر باد و باران مقاوم می‌سازد. علاوه براین ساخت خانه‌ها تنها 7 روز زمان می‌برد و 250دلار هزینه دارد.

مداد‌هایی که درخت می‌شوند
پایداری و سازگاری با محیط‌زیست عنصر مرکزی فرهنگ کسب و کار در دانمارک به‌شمار می‌رود؛ دانمارک اجرای طرح‌هایی متنوع در راستای سازگاری با محیط‌زیست را متوقف نمی‌کند، زیرا قصد دارد تا سال 2050به نخستین شهر بدون کربن جهان تبدیل شود. یکی از استارتاپ‌هایی که در این شهر با هدف کمک به سازگاری بیشتر با محیط‌زیست تاسیس شده‌است، شرکتی به نام اسپروت (Sprout) است که نخستین مداد‌های پایدار و قابل کشت جهان را تولید می‌کند. ته‌مدادهای تولیدی این شرکت، جایی که معمولا پاک‌کن قرار می‌گیرد، کپسول‌های ویژه‌ای حاوی بذر گیاه تعبیه شده است. زمانی که مداد برای نوشتن بیش از اندازه کوتاه می‌شود، می‌توان آن را در خاک کاشت تا گیاهان مختلفی، از فلفل گرفته تا انواع درخت‌ها، سبزیجات، گل‌ها و گیاهان دارویی رشد کنند. مایکل استشولم بنیانگذار شرکت که ایده تاسیس آن را در سال2014 از 3 دانشجوی ام‌آی‌تی خریداری کرد، می‌گوید ما با تولید این مداد‌ها حس مفید بودن را در مردم ایجاد می‌کنیم؛ اینکه محصولی 100درصد قابل تجزیه را خریداری می‌کنند که در نهایت می‌تواند به ایجاد تغییری مثبت در محیط زندگی تبدیل شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید