• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 7 مهر 1399
کد مطلب : 111556
+
-

آتش‌سوزی در پمپ بنزینی در تاکستان 2کشته و 15مصدوم برجا گذاشت

فاجعه در پمپ بنزین

فاجعه در پمپ بنزین

48دقیقه آتش‌سوزی در یکی از پمپ بنزین‌های تاکستان یک فاجعه آفرید و موجب جان باختن 2نفر و مصدومیت 15نفر دیگر شد. وضعیت بعضی مصدومان حادثه نیز وخیم گزارش شده است. تحقیقات برای روشن شدن علت اصلی حادثه آغاز شده است.
به گزارش همشهری، شامگاه شنبه پمپ بنزین چهار راه بانک ملی تاکستان، واقع در استان قزوین مثل همیشه پر رفت‌وآمد بود. قرار گرفتن این پمپ بنزین در مرکز شهر باعث شده که آنجا همیشه یکی از مراکز سوخت‌گیری پر تردد تاکستان باشد. خودروها یکی پس از دیگری سوخت‌گیری می‌کردند و خارج می‌شدند تا هنگامی که عقربه‌های ساعت، 18:48دقیقه را نشان می‌داد یک موتورسیکلت سر رسید و مشغول سوخت‌گیری شد. او با کمک کارگر پمپ بنزین مشغول پر کردن باک بود که ناگهان بنا به دلایل نامعلومی باکش دچار آتش‌سوزی شد. او و کارگر پمپ بنزین که غافلگیر شده و ترسیده بودند موتورسیکلت را روی زمین انداختند و همین کار باعث ریختن بنزین‌های داخل باک و گسترش آتش‌سوزی و انفجار ناگهانی شد. 
تعدادی از رانندگانی که آن زمان در جایگاه بودند، تلاش کردند خودروی‌ خود را از آنجا خارج کنند. اما غافلگیر شدند و نتوانستند کاری از پیش ببرند. آتش‌سوزی لحظه به لحظه گسترده‌تر می‌شد،طوری که لحظاتی بعد 3خودرو را نیز به کام خود کشید.
در حالی که هرکس در تلاش بود خودش را نجات دهد، این حادثه به آتش‌نشانی گزارش شد و دقایقی بعد آنها خود را به آنجا رساندند. ازدحام مردم و تلاش برای فیلم گرفتن با موبایل از یک سو و وجود مخزن بنزین در آنجا از سویی دیگر کار آتش‌نشانان را دشوار کرده بود.   آتش هر لحظه در‌حال گسترده‌تر‌شدن بود. به همین دلیل آتش‌نشانانی از شهرهای قزوین، اقبالیه و ضیا آباد نیز به‌عنوان نیروی کمکی خود را به محل حادثه رساندند. عملیات با آبرسانی از چند جهت آغاز شد. آتش‌نشانان 48دقیقه بعد موفق شدند آتش‌سوزی را به‌طور کامل مهار کنند.

بازگشت به زندگی در بیمارستان
در جریان این حادثه امدادگران افرادی را که دچار سوختگی شده بودند از پمپ بنزین خارج  و به مراکز درمانی منتقل کردند. هرچند ابتدا اعلام شد در این حادثه 3نفر جان باخته و 15نفر مصدوم شده‌اند، اما  تلاش‌ پزشکان باعث احیای یکی از جانباختگان شد. قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در این‌باره گفت: در این حادثه 2نفر جان باختند و 15نفر نیز مصدوم شدند.
وی درباره وضعیت مصدومان این حادثه گفت: بعضی از مصدومان مرخص شده‌اند. تعدادی دیگر هم در بیمارستان شفا و تامین اجتماعی تاکستان و همچنین شهید رجایی قزوین بستری هستند. اما حال3 نفر از آنان وخیم گزارش شده است.

ورود دادستان به ماجرا
خبر آتش‌سوزی پمپ بنزین چهار راه بانک ملی تاکستان به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد. حتی تصاویر دوربین‌های مداربسته که لحظه وقوع حادثه را نشان می‌دهد دست به‌دست می‌شد. در این شرایط بود که رجبی، دادستان عمومی و انقلاب تاکستان به این حادثه واکنش نشان  و از آغاز تحقیقات قضایی خبر داد. او گفت: خطای انسانی، بی‌احتیاطی و سهل انگاری هنگام انجام وظیفه باعث وقوع این حادثه تلخ شده است. به همین دلیل برای مسببان حادثه پرونده تشکیل شده است و تحقیقات در این‌باره ادامه دارد.

   چطور از آتش‌سوزی در پمپ بنزین پیشگیری کنیم

سید جلال ملکی 
سخنگوی آتش‌نشانی تهران

پمپ بنزین‌ها از مکان‌های حساسی هستند که همیشه در معرض آتش‌سوزی قرار دارند. از طرفی اغلب پمپ بنزین‌ها در مجاورت خانه‌ها قرار دارند به همین دلیل هم از 2 طرف مسدود هستند و درصورت وقوع آتش‌سوزی در پمپ بنزین‌ها احتمال سرایت آتش به خانه‌ها وجود دارد.   با رعایت نکانی می‌شود از وقوع چنین حوادثی پیشگیری کرد. روشن قرار دادن خودرو هنگام سوخت‌گیری یکی از مهم‌ترین دلایل آتش‌سوزی در پمپ‌بنزین‌های سراسر دنیاست. وقتی موتور ماشین روشن باشد، یعنی اجزای مختلف آن در حال کار کردن هستند و تماس مداوم این اجزا با هم ممکن است جرقه‌ای ایجاد کند و برخورد بخار بنزین با این جرقه به آتش‌سوزی منجر شود. افراد سیگاری همیشه پرخطر‌ترین افراد در پمپ بنزین‌ها هستند.  سیگار روشن در پمپ بنزین می‌تواند مثل یک بمب عمل کند. در پمپ بنزین‌ها باید سیستم تخلیه اضطراری و کانال‌های مخصوص جمع‌آوری بنزین‌های سرریز شده وجود داشته باشد. باید در معماری جایگاه‌ها نیز توجه کافی صورت گیرد. پمپ‌ها در فاصله‌ای مناسب قرار گیرند و راه‌های ورودی و خروجی نیز به میزان کافی عریض باشد تا درصورت بروز حادثه، رانندگان بتوانند به راحتی و در کمترین زمان ممکن محل را تخلیه کنند. قرار دادن شیلنگ بنزین داخل باک و برگشتن به داخل خودرو، کار اشتباه و حادثه‌سازی است که بعضی از راننده‌ها آن را انجام می‌دهند. این اشتباه باعث ۵۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها در پمپ‌بنزین‌ها می‌شود. وقتی راننده دستش را به شیلنگ بنزین می‌زند، ممکن است اندکی بنزین روی دست یا حتی لباسش باقی بماند و در برخی موارد، بخار بنزین به داخل اتاق ماشین راه پیدا کند. بنابراین وقتی او بلافاصله وارد خودرو می‌شود، جرقه‌ای که ممکن است در اثر اصطکاک بین لباس و صندلی ماشین زده شود، می‌تواند باعث آتش گرفتن یک پمپ‌بنزین شود. توصیه می‌شود افراد به محض پیاده شدن از ماشین برای سوخت‌گیری، کیف پولشان را هم بردارند و پس از اتمام کار، دست‌هایشان را با یک دستمال کاغذی تمیز کنند و بعد از ۲۰ ثانیه به داخل خودرو برگردند. مواظب باشید هنگام سوخت‌گیری حتی یک قطره بنزین هم روی زمین نریزید. وجود قطره‌ای روی زمین و بی‌احتیاطی یک راننده هنگام ترمز گرفتن ناگهانی باعث ایجاد اصطکاک بین لاستیک ماشین و آسفالت زمین پمپ بنزین و در نتیجه به آتش کشیدن آنجا خواهد شد. صحبت کردن با تلفن همراه در جایگاه پمپ‌بنزین خطری به‌مراتب بیشتر از سیگار کشیدن دارد. سیگنال‌هایی که هنگام مکالمه با تلفن همراه وارد فضا می‌شوند، می‌تواند با بخار بنزین ترکیب شود و انفجار مهیبی را به‌وجود بیاورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید