• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 7 مهر 1399
کد مطلب : 111545
+
-

گشایش زمانی در وام ودیعه مسکن

 هفته گذشته با نظر مساعد ستاد مقابله با کرونا، مهلت دریافت وام کمک‌ودیعه مسکن تا پایان دی‌ماه تمدید شد تا نقصان اطلاع‌رسانی در این حوزه جبران شود. حالا اما، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: براساس این مصوبه ستاد مقابله با کرونا، قراردادهای رسمی اجاره که تا پایان دی امسال منعقد می‌شود مشمول دریافت وام ودیعه مسکن است و هیچ ثبت‌نام جدیدی برای این تسهیلات انجام نخواهد شد.
به گزارش همشهری، اظهارات علی ربیعی، سخنگوی هیأت دولت، در هفته گذشته، مبنی بر اینکه مهلت دریافت وام ودیعه مسکن تا آخر دی‌ماه تمدید شده است، این شائبه را ایجاد کرده بود که ستاد مقابله با کرونا برای حل مشکل مستأجران دست به گشایشی تازه زده تا ضمن اینکه جاماندگان ثبت‌نام این تسهیلات قادر به اعلام نیاز باشند، فرایند تکمیل مشخصات و تشکیل پرونده بانکی نیز طولانی‌تر شود، اما آنگونه که از اظهارات پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، برمی‌آید، این گشایش فقط برای ثبت‌نام‌های قبلی بوده و بیش از اینکه از کار مستأجران گره‌گشایی کند، کم‌کاری‌های وزارت راه و شهرسازی در اطلاع‌رسانی، پایش اطلاعات متقاضیان و رسیدگی به اعتراض‌ها را جبران خواهد کرد.

ثبت‌نام جدید نداریم
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ستاد ملی کرونا در آخرین جلسه خود، پرداخت وام ودیعه مسکن را تا دی‌ماه امسال تمدید کرده، می‌گوید: متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکنی که تا پایان دی‌ماه قرارداد اجاره‌شان منعقد شود برای سال‌جاری می‌توانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند. پروانه اصلانی، ضمن تأکید اینکه دیگر ثبت‌نام جدیدی برای پرداخت وام ودیعه مسکن انجام نمی‌شود، می‌افزاید: افرادی که پیش‌تر ثبت‌نام کرده‌اند ساماندهی می‌شوند و مبالغی که برای پرداخت وام ودیعه مسکن درنظر گرفته شده به‌تدریج به متقاضیان واجد شرایط پرداخت خواهد شد. به گزارش همشهری، با توجه به اینکه قراردادهای اجاره یک‌ساله نوشته می‌شود و فقط قراردادهای منعقد شده از اول امسال مجاز به دریافت وام ودیعه مسکن بودند، عملاً قرارداد اجاره همه ثبت‌نام‌کنندگان واجد شرایط وام ودیعه، حداقل تا آخر امسال معتبر است. پس اگر تفسیر اصلانی از مصوبه ستاد مقابل با کرونا درست باشد و تمدید فرصت دریافت این تسهیلات فقط به زمان عقد قرارداد مرتبط شود، رسماً این گشایش هیچ دستاوردی برای ثبت‌نام‌کنندگان این تسهیلات نخواهد داشت. به گفته اصلانی، در مهلت ثبت‌نامی که برای وام کمک‌ودیعه مسکن تعیین شده بود، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پیامک درخواست وام ودیعه مسکن ارسال کرده بودند که از این میزان، کد ملی برخی متقاضیان مخدوش بود و در نهایت یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار کد ملی احصا شد که از طریق پیامک برای بارگذاری مدارک و تکمیل مشخصات فراخوانده شدند. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: تاکنون ۵۰۰ هزار نفر مدارک خود را تکمیل کرده‌اند که به‌مرور به بانک معرفی می‌شوند و در فرایند دریافت وام ودیعه مسکن قرار می‌گیرند.

سردرگمی مستأجران تمام می‌شود؟
به‌دنبال ابلاغ مصوبه ستاد مقابله با کرونا مبنی بر پرداخت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن به مستأجران واجد شرایط، وزارت راه و شهرسازی از 4تا 9مرداد به مستأجران فرصت داد با ارسال پیامک، درخواست خود را برای دریافت این تسهیلات ثبت کنند. در ادامه، پس از پایش اطلاعات متقاضیان، افراد واجد شرایط به‌صورت گروهی برای تکمیل مشخصات در سامانه اقدام ملی فراخوانده شدند و امکان انتخاب بانک عامل نیز برای آنها مهیا شد. البته این فرصت نیز صرفاً تا ساعت 24روز دوشنبه 24شهریور وجود داشت و از مجموع 6.6میلیون خانوار مستأجر، 1.8میلیون خانوار موفق به ثبت‌نام قابل‌قبول شدند. فعلاً از این تعداد 500هزار نفر با تکمیل مشخصات و بارگذاری مدارک به بانک معرفی شده‌اند که بخش اندکی از آنها تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند و مابقی به دلایلی همچنان در صف انتظار مانده‌اند. در این شرایط، ستاد مقابله با کرونا با توجه به‌وجود برخی کاستی‌ها در اطلاع‌رسانی، پرداخت وام به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا را تا پایان مهرماه و پرداخت وام ودیعه مسکن را تا پایان دی‌ماه تمدید کرده است که حداقل در مورد وام ودیعه مسکن، به‌نظر نمی‌رسد تأثیر زیادی در روند پرداخت بانک‌ها داشته باشد و چه‌بسا بیش‌ازپیش به بانک‌ها مجال مشکل‌سازی و سنگ‌اندازی بدهد.

پاتک بانک‌ها به وام ودیعه
به‌دنبال پیگیری رسانه‌ها از همکاری نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، بانک مرکزی سریعاً بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ کرد که براساس آن بانک‌ها مکلف به تسهیل و تسریع در پرداخت وام کمک‌ودیعه مسکن و قبول حداقل تضمین شده بودند. در ادامه، سامانه نرم‌افزاری بانک‌ها برای پرداخت وام کمک‌ودیعه مسکن نیز راه‌اندازی شد و ظرف سه روز به تسریع روند پرداخت این تسهیلات انجامید و تعداد تسهیلات پرداختی از 4800فقره به بیش از 20هزار فقره رسید. حالا اما، آنگونه که از انعکاس نظرات مخاطبان برمی‌آید، بانک‌ها بار دیگر سختگیری در مورد ضامن را از سر گرفته‌اند و با ابلاغ بخشنامه‌های داخلی، شعب را مکلف به اجرای این قواعد کرده‌اند. در یک نمونه، مسئول اعتبارات یکی از شعب بزرگ‌ترین بانک دولتی به همشهری می‌گوید: این بانک از ابتدای هفته جاری، طی یک بخشنامه داخلی، حداقل ضامن برای تسهیلات ودیعه مسکن بالاتر از 30میلیون تومان را از یک ضامن معتبر به 2 ضامن معتبر افزایش داده است. از سوی دیگر، رئیس این شعبه می‌گوید در بخشنامه بانک مرکزی فقط حداقل تضامین قابل‌قبول تعیین شده و به بانک اجازه داده شده تا طبق نظر خود وثیقه و ضامن بیشتری مطالبه کند. با این تفاصیل، به‌نظر می‌رسد تمدید فرصت دریافت وام ودیعه مسکن برای ثبت‌نام‌های قبلی، بانک‌ها را از رعایت مصوبات ستاد مقابله با کرونا و بانک مرکزی منصرف کرده و تأیید تسریع و تسهیل در پرداخت این تسهیلات را فراموش کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید