• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 مهر 1399
کد مطلب : 111384
+
-

واقعیت مجازی؛ مستقیم از مردمک چشم

شرکت اپل در حال تولید یک هدست جدید است که تصاویر را مستقیما از طریق یک پروژکتور به مردمک چشم کاربران می‌فرستد

فناوری
واقعیت مجازی؛ مستقیم از مردمک چشم

عمادالدین قاسمی‌پناه- خبر‌نگار

علاقه‌مندان واقعیت افزوده و واقعیت مجازی معمولا در رسانه‌ها عرضه هدست‌های جدید از سوی شرکت‌های فناوری را دنبال می‌کنند. آنها درواقع به‌دنبال هدستی هستند که آنها را از مزاحمت‌ها و محدودیت‌های هدست‌های فعلی برهاند.
حالا به تازگی اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا یک درخواست ثبت اختراع با عنوان «نمایشگر سه بعدی با فوکوس داینامیک» را از سوی اپل منتشر کرده است. ثبت اختراع اپل درباره یک «سیستم پروژکتور مستقیم شبکیه» است که فوکوس داینامیک را برای نمایشگر HMD فراهم می‌کند. این نوآوری، محتوای واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) را با کیفیتی برتر در مقایسه با روش‌های معمول ارائه محتوا به نمایش می‌گذارد.
سایت پتنتلی اپل در گزارش خود نوشته است که سیستم‌های متداول VR، تصاویر چپ و راست را روی صفحه‌هایی می‌تابانند که به وسیله یک فرد مشاهده می‌شوند. با این حال، یک سیستم پروژکتور مستقیم شبکیه، تصاویر را پیکسل به پیکسل، مستقیماً روی شبکیه‌های کاربر اسکن می‌کند.
این ویژگی سیستم‌های پروژکتور مستقیم شبکیه باعث می‌شود که پیکسل‌های مجزا به‌صورت پویا و داینامیک و به شکل تصاویر اسکن شده وارد شبکیه کاربر شوند. به‌نظر می‌رسد که تجسم اجزا و روش‌های فوکوس داینامیک به‌گونه‌ای در یک سیستم پروژکتور مستقیم شبکیه صورت می‌گیرد که هر پیکسلِ تصاویر واقعیت مجازی به شکلی کاملا واقعی و داینامیک برای چشم کاربر اسکن می‌شوند.
این روش باعث می‌شود که محتوای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی که در عمق‌های مختلف یک صحنه قرار دارند، با عمق صحیح و واقعی وارد چشم کاربر شود. بنابراین اجزای فوکوس داینامیک برای سیستم‌های پروژکتور مستقیم شبکیه احتمالا به کاهش یا از بین بردن «درگیری همگرایی- محل» در سیستم‌های واقعیت مجازی کمک می‌کنند. این موقعیت زمانی رخ می‌دهد که مغز شما علائم ناسازگاری بین فاصله یک شیء سه بعدی مجازی و فاصله کانونی مورد نیاز برای تمرکز چشم‌ها روی آن جسم را دریافت می‌کند.
یکی از شکایاتی که کاربران از بسیاری از هدست‌های فعلی دارند، احساس سرگیجه‌ای است که این ابزارها هنگام استفاده برای آنها ایجاد می‌کند. اما این روش جدید احتمالا از اینگونه سرگیجه‌ها جلوگیری می‌کند.
نکته دیگری که در مورد هدست‌ها وجود دارد، اندازه بزرگ و بعضا وزن بالای آنهاست. به‌نظر می‌رسد ایده اپل این مشکل را هم حل می‌کند و آنچه به بازار عرضه خواهد کرد یک وسیله کاربرپسند خواهد بود. البته هنوز زمان عرضه این هدست جدید در بازار اعلام نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید