موضوع کافی نبودن زیرساختها برای برگزاری کلاسهای آنلاین مدارس، خصوصا در مناطق روستایی و عشایری یکی از داغترین بحثهای محافل آموزشی کشور است. بخشی از این مسائل به زیرساختهای نرمافزاری برمیگردد و بخشی هم متوجه زیرساختهای سختافزاری است. موضوعی که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «ضرورت تامین رایانک (تبلت) دانشآموزی برای آموزش مجازی» به آن پرداخته است. در مقدمه این گزارش آمده است: «شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، به نواقص آموزش تلویزیونی و آموزش مجازی پرداخت و اعلام کرد که با شیوع کرونا، آموزش از راه دور از جمله آموزش تلویزیونی جایگزین آموزش حضوری شد، با این حال، آموزش مجازی نیازمند ابزار و زیرساختهایی است که طبق برآورد حدود 5/3میلیون دانشآموز بهویژه در مناطق عشایری و روستایی و دانشآموزان تحت پوشش نهادهای حمایتی از این امکان محروم هستند که این عدالت آموزشی را خدشهدار میکند.»
در کنار گزارش مرکز پژوهشهای مجلس باید به این مهم اشاره کنیم که هزینه سرسامآور خرید رایانههای شخصی، بسیاری را به سمت تهیه گوشیهای هوشمند و تبلت سوق داده است. با این حال ضروری است که در چنین شرایطی، دیدگاهمان را نسبت به این وسایل تغییر دهیم. اگر تا دیروز در جامعه به گوشیهای هوشمند و تبلت بهعنوان وسایل تجملاتی نگاه میشد، اما امروز باید دیدگاه جدیدی را برای آنها تعریف کنیم، چرا که بدون داشتن چنین وسایلی، آنلاین بودن و پیوستن به فرایند یادگیری امری دشوار خواهد بود. در جمعبندی گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده است: «با توجه به عدم دسترسی بسیاری از دانشآموزان به تجهیزات و امکانات آموزش مجازی، پیشنهاد میشود از طریق رایزنی با دولت طی یک هفته آتی نسبت به ارائه لایحه و یا از طریق طرح پیشنهادی مجلس نسبت به تأمین تجهیزات آموزش مجازی (تبلت) و برقراری عدالت آموزشی اقدام شود.»
یکشنبه 6 مهر 1399
کد مطلب :
111385
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/82WNl
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved