• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 3 مهر 1399
کد مطلب : 111148
+
-

بازگشت بورس به مدار رشد در روز تاریخی دلار

همزمان با صعود دوباره بورس، دلار سقف‌های تاریخی جدیدی را لمس کرد

بازگشت بورس به مدار رشد در روز تاریخی دلار

دیروز همزمان با ثبت رکوردهای تاریخی در بازار ارز و عبور قیمت هر دلار آمریکا از مرز 28هزار تومان، شاخص کل بورس تهران بار دیگر به مدار رشد بازگشت و با 1.9درصد افزایش درمحدوده یک میلیون و 600هزار واحد مورد حمایت قرار گرفت. دیروز در بازار تهران قیمت هر دلار آمریکا به 28هزارو100تومان و قیمت درهم امارات به 7700تومان رسید، اما به ‌نظر می‌رسد رشد قیمت دلار، تأکید رئیس‌جمهوری بر تداوم عرضه فولاد در بورس کالا، طرح مجلس برای عرضه خودرو دربورس کالا و اعمال محدودیت برای معاملات الگوریتمی، عوامل مؤثری برای بازگشت شاخص به مدار رشد در مبادلات دیروز بودند.
به‌گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران که از ابتدای هفته، تاکنون مدام نزول کرده بود، دیروز درآخرین روز معاملات هفته، بالاخره با رشد مواجه شد و با 30هزار واحد افزایش معادل 1.9درصد صعود کرد. این رشد با افزایش قیمت دلارتا مرز 28هزار تومان همزمان بود که بالاترین قیمت هر دلارآمریکا در اقتصاد ایران تا به امروز است. در واقع قیمت هر دلار آمریکا و درکنار آن سایر ارزها، ظرف 2روز گذشته قیمت‌هایی را برای نخستین بار ثبت کردند که بالاترین سقف‌های تاریخی در اقتصاد ایران است و مطابق قوانین اقتصاد می‌توانند همه بازار‌ها را متاثر کنند. به‌طورکلی بازار سهام نیز درکنار بازار کالا و خدمات به ‌طور مستقیم از افزایش قیمت ارز تأثیر می‌پذیرد و رشد آن به رشد شاخص‌ها منجر می‌شود. با این حال این همه ماجرا نیست و رشد بازار سهام در مبادلات دیروز متاثر از عوامل دیگری نیز بود.

دلایل بازگشت رونق به بازار سهام
پیش از این انتشار شایعاتی درخصوص خروج محصولات فولادی از بورس کالا، به نزول ارزش سهام شرکت‌های تولید‌کننده فولاد در بورس و افت شاخص بورس منجر شده بود. حالا اما همزمان با رد این شایعات و دستور رئیس‌جمهوری برای تداوم عرضه فولاد در بورس کالا، شاخص بورس دوباره به مدار صعود بازگشته است.
ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که روز سه‌شنبه با ریاست حسن روحانی برگزار شد، مقرر کرد همه محصولات تولیدکنندگان در بورس کالا عرضه و فولاد مورد نیاز کارخانه‌های بزرگ نظیر خودروسازان به قیمت بورس کالا تامین شود. در عین حال وزارت صنعت موظف شد تا با هماهنگی سایر دستگاه‌های مرتبط در دولت زنجیره تولید، توزیع و قیمت فولاد را مدیریت کند. برآورد می‌شود این مصوبه به محرکی برای تداوم روند صعودی شاخص بورس تبدیل شود.
عامل دیگری که در مبادلات دیروز نقش زیادی در رشد بازار سهام داشت طرحی است که قرار است در مجلس برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا تصویب شود. این طرح درصورت تصویب در مجلس ممکن است درآمد شرکت‌های خودروساز را افزایش دهد و طبیعتا رشد یا کاهش سهام آنها می‌تواند شاخص‌های بورس را به تحرک وادارد.
براساس طرح 20ماده‌ای ساماندهی بازار خودرو که در مجلس تدوین و برای طرح در صحن علنی ارائه شده، شفاف‌سازی تولید و فروش خودرو از طریق عرضه در بورس کالا دنبال می‌شود، به این معنا که درصورت نهایی شدن این طرح، این امکان فراهم می‌شود که قیمت خودرو از طریق مکانیزم بورس کالا به‌صورت رقابتی تعیین شود و فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا حاشیه بازار از بین برود. این موضوع ازجمله عوامل رشد بازار سهام در مبادلات دیروز بود.
دیروز در عین حال به‌دنبال طرح مباحثی در مورد اثر معاملات الگوریتمی در ایجاد صف‌های فروش، سازمان بورس به کارگزاران دستور داد تا اطلاع ثانوی این نوع معاملات در بازار سهام به حالت تعلیق در بیاید. به‌زعم برخی فعالان بازار سهام معاملات الگوریتمی ظرف روز‌های گذشته نقش زیادی در تشکیل صف‌های فروش و نزول شاخص‌های بورس داشته‌اند و تعلیق این معاملات می‌تواند به کاهش میزان عرضه و رشد شاخص‌های بورس کمک کند.

شرط‌های تداوم رشد
با وجود رشد 1.9درصدی بازار سهام در مبادلات دیروز اکنون این پرسش مطرح است که آیا این روند صعودی تداوم خواهد یافت یا خیر؟ بررسی‌های تکنیکی نشان می‌دهد که محدوده یک ‌میلیون‌و600هزار واحد به یک منطقه حمایت برای شاخص بورس تبدیل شده و هر زمان که شاخص به این محدوده می‌رسد با رشد مواجه می‌شود. از این منظر فعالان بازار انتظار دارند روند رو به رشد بازار سهام به‌ویژه با حمایت‌های تازه دولت و مجلس در بخش صنعت فولاد و خودرو تداوم یابد، ضمن اینکه آمارها نشان می‌دهد برخلاف روز سه‌شنبه که سهامداران حقیقی بیش از 2300میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کرده بودند، دیروز 506میلیارد تومان نقدینگی تازه سهامداران حقیقی به بازار تزریق شده که این خود می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت روند رو به رشد به بازار سهام باشد.

اصلاح بیشتر؟
با این حال به زعم اغلب تحلیلگران پیش‌بینی آینده بازار با دشواری‌های زیادی همراه شده است. حتی به گفته برخی کارشناسان بازار، سهام هنوز به اصلاح بیشتری نیاز دارد. چنان که علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی در اینستاگرامش نوشت: اگر وضعیت تورم به همین صورت باقی بماند و از آنجا که تورم بازارهای رقیب همچون مسکن بی‌سابقه بوده احتمال می‌رود، افراد سرمایه را از بورس خارج و وارد مسکن کنند. به نوشته او انتظار می‌رود، روند شاخص در کوتاه‌مدت نزولی و در میان‌مدت صعودی باشد. با این حال میثم رادپور از دیگر کارشناسان اقتصادی بر این باور است که نمی‌توان فعلا در انتظار بازگشت بازار سهام به روند صعودی بود. او در این‌باره به بورس نیوز گفت: مشکل اصلی، فاصله قیمت سهام شرکت‌ها از قیمت ذاتی است و اگر قرار باشد دوباره قیمت سهام شرکت‌ها افزایش یابد، همان مشکلات تکرار خواهد شد. به‌نظر می‌رسد دوران رونق بورس فعلا به پایان رسیده و حتی افزایش نرخ ارز هم اثر مثبتی بر بازار سرمایه نخواهد داشت. رادپور تأکید کرد: با درنظرگرفتن شرایط اقتصادی و وضعیت بازارهای موازی، نسبت قیمت به درآمد (P/E) بازار سرمایه ایران نباید بیش از ۱۰مرتبه باشد. به‌گفته او، در کوتاه‌مدت انتظار می‌رود سهام شرکت‌ها به مرز ارزندگی نزدیک شوند؛ البته ممکن است با تغییر نرخ ارز یا سایر متغیرها، شرایط بازار سرمایه هم تغییر کند.

براساس طرح 20ماده‌ای ساماندهی بازار خودرو که در مجلس تدوین و برای طرح در صحن علنی ارائه شده، شفاف‌سازی تولید و فروش خودرو از طریق عرضه در بورس کالا دنبال می‌شود
بررسی‌های تکنیکی نشان می‌دهد که محدوده یک ‌میلیون‌و600هزار واحد به یک منطقه حمایت برای شاخص بورس تبدیل شده و هر زمان که شاخص به این محدوده می‌رسد با رشد مواجه می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید