• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 3 مهر 1399
کد مطلب : 111144
+
-

پارازیت بی‌بی‌سی روی تاریخ جنگ

پخش یک مستند از شبکه بی‌بی‌سی فارسی همزمان با هفته دفاع‌مقدس، انتقادات و واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت


همزمان با سالگرد هفته دفاع‌مقدس و سالروز آغاز جنگ تحمیلی، شبکه بی‌بی‌سی فارسی با پخش یک مستند تلاش کرده تا چنین القا کند که رازهای مگویی را از اختلافات فرماندهان سپاه برای نخستین‌بار افشا می‌کند، اما کارشناسان سیاسی و نظامی بر این باورند که هیچ‌چیز تازه‌ای در این مستند وجود ندارد که بر دانش ما از جنگ اضافه کند. محمد مهاجری از فعالان سیاسی در این‌باره نوشت: «فایل صوتی که بی‌بی‌سی تحت‌نام ‎کودتای خزنده پخش کرد، بدون ‎سانسور حتی یک کلمه، قابل پخش از تلویزیون خودمان بود. بی‌بی‌سی می‌خواست با این مستند، ‎دفاع‌مقدس را مخدوش کند، اما نفهمید که دارد آزادی بیان بچه‌های جنگ را تبلیغ می‌کند.»
مستند مورد اشاره حول‌محور یک فایل صوتی 3ساعته مربوط به جلسه جمعی از فرماندهان سپاه با حضور محسن رضایی، فرمانده وقت کل سپاه است که در آذرماه سال1363 برگزار شده است. در این جلسه، سخنانی میان فرماندهان رد و بدل می‌شود که حاکی از اختلاف‌نظرها میان آنها درباره چگونگی ادامه جنگ است. بخش کامل این فایل صوتی هم‌اکنون در اغلب خبرگزاری‌ها و سایت‌های داخلی منتشر شده و در دسترس است.

از کودتای خزنده تا کودتای بی‌بی‌سی
مستند بی‌بی‌سی فارسی با عنوان «کودتای خزنده» و انتشار فایل صوتی فرماندهان سپاه و ادعاهایی که پیرامون آن مطرح شده است، طی روزهای گذشته واکنش‌هایی را در پی داشت. عطاء‌الله مهاجرانی، وزیر ارشاد  دوره اصلاحات در واکنش به پخش این مستند نوشت: «بعد از عملیات خیبر فرماندهان و پاسداران به فرماندهی سپاه اعتراض دارند. فرمانده سپاه همگی آنان را در جلسه‌ای دعوت می‌کند و به سخنان آنان گوش می‌کند و حتی می‌گوید اعتراض و نظرتان را به فرماندهی عالی برسانید. چگونه می‌توان از برگزاری چنین جلسه‌ای یا حتی برکناری برخی فرماندهان... به کودتای خزنده تعبیر کرد؟» مهاجرانی با بیان اینکه «رضاخان کودتا کرد و شاه با کودتا برگشت»، در عبارتی کنایه‌وار در صفحه توییتر خود نوشت: «کودتا تعریفش متفاوت است. البته در کودتای مرداد‌ماه٣٢ رادیو بی‌بی‌سی نقش قابل‌توجهی داشت که داستان دیگری است.»
حسام الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه بی‌بی‌سی هرگاه سخنان فرماندهان نظامی انگلستان را در جریان حمله به عراق پخش کرد، آن وقت می‌تواند از کاری که انجام داده دفاع کند، اظهار داشت: «چیزی که در این گفتارها ما مشاهده کردیم، یک جلسه جدی، صریح و پرموفقیت حول مسائل فرماندهی، پرسنلی، آموزشی در سطح یک تیپ یا لشکر بود.»

حوزه جنگ خط قرمز ندارد
محمدرحمانی، محقق دفاع‌مقدس نیز در واکنش به مستند بی‌بی‌سی فارسی نوشت: «بی‌تعارف همه‌اش برایم تکراری و فقط یک بازخوانی مجدد بود. باستانی (سازنده مستند) جوری می‌گفت اصلا در ایران این مسائل مخفی شده گویا این وقایع برای نخستین‌بار از طریق ایشان بیان می‌شود!» وی مستند بی‌بی‌سی را «تبلیغاتی» دانسته و با اشاره به اظهارات سردار درودیان، سردار کوثری، سردار علایی و... نوشته: «الحمد‌لله در حوزه جنگ خط قرمزهای عجیب و غریبی وجود ندارد [هر چند که می‌خواستند این فضا را خراب کنند و فعلا نتوانستند].»

این خبر را به اشتراک بگذارید