• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 3 مهر 1399
کد مطلب : 111127
+
-

نقش زنان در هشت سال جنگ تحمیلی به روایت اعداد

آتش در گلستان

آتش در گلستان


بمب‌ها وقتی که می‌افتند، دیگر زن و مرد نمی‌شناسند؛ منفجر می‌شوند و قربانی می‌گیرند. گلوله‌ها وقتی که می‌آیند، دشمن وقتی که حمله می‌آورد، موشک‌ها وقتی که شلیک می‌شوند و....، دیگر زن و مرد نمی‌شناسند. پس به این تعبیر، جنگ نه چهره زنانه دارد و نه چهره مردانه؛ جنگ چهره انسانی دارد. اگر هم گاهی از نقش زنان در جنگ تحمیلی علیه ایران صحبتی می‌کنیم، بیشتر به این دلیل است که کم‌تر به آن پرداخته شده. وگرنه دشمن، دارد به یک سرزمین حمله می‌کند؛ به سرزمینی که مردان و زنان و کودکان و... آن را تشکیل می‌دهند. پس هر کسی که در این سرزمین است باید به مقاومت برخیزد. و چنین است که جنگ، حالت و صورتی انسانی به‌خود می‌گیرد، فارغ از کلیشه‌های جنسیتی. به همین دلیل است که جنگ هشت ساله علیه ایران نیز، شهدا و جانبازان زن زیادی را به‌ خودش دیده؛ چه آنها که در مرزها و نواحی مرزی بوده‌اند، چه کسانی که برای امداد و کمک رفته بودند و چه کسانی که داخل خانه و محله خود، قربانی جنگ شهرها شدند. همین الان هم عددها، می‌توانند گواهی بدهند که چه تعداد از شهدا و جانبازان ما را زنان تشکیل داده‌اند. شاید این نسبت در مقایسه با مردان خیلی پایین باشد، اما نباید از یاد برد که حتی آن مردان نیز، برای امنیت و سلامت و حفظ همین زنان بود که به خاکریزهای مقدم شتافتند. با هم، نگاهی به آمارها و عددهایی که در این زمینه وجود دارند، می‌اندازیم.


13,000
زن 

به‌طور مستقیم در جنگ تحمیلی ایران و عراق حضور داشتند، این آمار جدا از زنانی است که همسران  رزمندگان و به نوعی درگیر جنگ بودند.


6,428
شهید زن 

در طول سال‌های دفاع‌مقدس تقدیم اسلام شد. این شهدای زن بیشتر در بمباران‌ها و موشک‌باران شهرها به شهادت رسیدند.


500
شهید زن 

از مجموع زنان شهید دفاع‌مقدس جزو رزمندگان نیروهای نظامی ایران بودند که در جبهه‌های حق علیه باطل به درجه رفیع شهادت نایل شدند.


2,500
شهید زن
 
در سنین 10 تا  30 سال قرار داشتند و طبق آمار بنیاد شهید و امور ایثارگران، بیش تر شهدای زن جنگ مجرد بودند.


5,735
جانباز زن 

هم در طول  8 سال جنگ تحمیلی در آمار جانبازان دفاع‌مقدس ثبت شده است. بیشتر این جانبازان هم مربوط به بمباران‌های شهرها بود.


2,276
پزشک زن 

به جبهه‌ها اعزام شدند تا به مداوای رزمندگان مجروح بپردازند و در بیمارستان‌های صحرایی یا بیمارستان‌های نزدیک جبهه‌ها خدمت کنند.


3,075
جانباز زن 

جانباز زن هم براساس آمار بنیاد جانبازان و امور ایثارگران بالای 25 درصد جانبازی دارند که این آمار در شهریور 1381 اعلام شد.


171 
اسیر زن

به‌عنوان آمار اسیران جنگ تحمیلی در طول 8 سال ثبت شده است که شرح اسارت برخی از آنها تبدیل به کتاب‌های معروفی شده است.


22,808
امدادگر زن 

در دوران دفاع‌مقدس به خدمات‌رسانی در پشت خط مقدم و جبهه‌ها مشغول بودند که برخی از آنها در همین راه به شهادت رسیدند.


5  معبر شهری
در تهران 

به نام شهدای زن دفاع‌مقدس ثبت شده است. خیابان شهید مرضیه ترکستانی در منطقه 4، خیابان صدیقه و عبدالحمید رودباری در منطقه ۸، بن‌بست شهید شوکت مراد در منطقه یک و خیابان‌های شهید سمیه کنجه و ثمره سواریان در مناطق ۸ و ۱۶ شهرداری تهران.





این خبر را به اشتراک بگذارید