• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 2 مهر 1399
کد مطلب : 111054
+
-

خودروی نمایندگان به‌دست‌انداز افتاد

برخی نمایندگان مجلس در واکنش به اعتراض‌ها از دریافت خودروی دنا انصراف دادند

مجلس
خودروی نمایندگان به‌دست‌انداز افتاد

حاشیه‌های تحویل خودروی دناپلاس اتومات به نمایندگان مجلس با قیمت کارخانه و شرایط اقساطی همچنان ادامه دارد؛ در آخرین واکنش‌ها به این موضوع، محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس گفت که «برخی نمایندگان بر اثر فضایی که ایجاد شده، از دریافت خودرو منصرف شده و گفتند که با خودروی معمولی رفت‌وآمد می‌کنیم.»
 به گزارش ایسنا، فرهنگی گفت: اینکه خودروهای تولید داخل در اختیار نمایندگان قرار گیرد تازگی ندارد و در همه ادوار سابقه داشته است. ضمنا ۱۸۰ نفر از همکاران ما در مجلس یازدهم سابقه نمایندگی نداشتند و اینها خودروی مناسبی برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه در اختیارشان نیست. وی نیز همانند گروهی از مجلسی‌ها، نمایندگان را همتراز با وزرا دانست و با بیان اینکه معمولا کسانی که مسئولیت‌های پایین‌تری دارند خودروهای متنوعی در اختیار دارند، یادآور شد: این رویه در گذشته وجود داشته اما تنها فرقش این بود که قبلا به نام نمایندگان شماره‌گذاری می‌شد، اما این دوره به نام مجلس شماره‌گذاری شده است و امکان واگذاری ندارد. هرچند بعد از پایان دوره هم این خودروها به درد مجلس نمی‌خورد که بخواهد به مجلس برگردد زیرا عملا مستهلک می‌شود و قابل استفاده نیست، اما آنچه در مورد تفاوت قیمتی گفته می‌شد عملا برای نمایندگان امکانپذیر نیست.

شاسی‌بلند می‌خواهم!
اما اظهارات جنجالی لطف‌الله سیاهکلی نماینده قزوین و آبیک در مجلس بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. به گزارش ایلنا، این نماینده مجلس در واکنش به تحویل خودرو به نمایندگان با نصف قیمت بازار گفت: من الان برای رفتن به مناطق روستایی در جاده‌های کوهستانی باید شاسی‌بلند در اختیار داشته باشم درحالی‌که در دوره گذشته ماشین‌های شاسی‌بلند به نمایندگان داده شد و اکنون هم این ماشین را اگر بفروشم با ۴۰۰میلیون اضافه نمی‌توانم شاسی‌بلند بخرم. وی با اشاره به واکنش‌ها به این خبر گفت: دولت به جای اینکه نمایندگان را در مقابل هجمه افکار عمومی قرار دهد، باید دفترکار، ماشین و نیروی انسانی بیشتری در اختیار نمایندگان بگذارد. وی خطاب به مردم هم گفت: در اینجا باید مردم مدافع نمایندگان باشند و بگویند این نماینده سرش کلاه رفته چرا باید هم پول بدهد و هم فحش بخورد و هم ماشینش بعد از ۴سال مستهلک شود. این نماینده اصولگرا در پاسخ به این پرسش که اقساط خودرو دریافتی به چه شکل است نیز گفت: تنها ۲روز است که خودرو را تحویل گرفته‌ام و به محض مشخص شدن مبلغ اقساط آن را اطلاع‌رسانی می‌کنم.

واکنش کاربران به «رانت‌های قسطی»
توضیحات و توجیهاتی که مجلسی‌ها درباره دریافت دناپلاس مطرح کرده‌اند، برای منتقدان و کاربران شبکه‌های اجتماعی قابل‌قبول نبوده است. جملاتی از رهبری در سال‌های گذشته بارها از سوی کاربران بازنشر شده است که مشخصا ناظر به همین موضوع است. رهبری در تذکری شدیداللحن به مسئولان می‌گویند «آقایان حق ندارند آن وقتی که امکانات شخصی دارند از امکانات دولتی استفاده کنند، ماشین دارید سوار بشوید بیایید محل کارتان، ماشین دولتی یعنی چه؟»
در همین‌باره، جلیل محبی، دبیرستاد امر به ‌معروف نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «مسئله دنا سواری نیست. مسئله این است که وقتی ماشین دارید، ماشین قسطی نگیرید آن هم وقتی که مردم برای گرفتن ماشین قسطی باید سود کلان بدهند! اگر هم ماشین ندارید مثل مردم ماشین قسطی با سود لیزینگ بخرید. آن هم به قیمت بازار! توان مقابله با نفس ندارید؟ نماینده حکومت اسلامی نشوید.»
کاربر دیگری در یادداشتی با عنوان «آزمون دناپلاس برای مجلسی‌ها» در توییتر نوشته است: «امید از دست رفته مردم، از مجلس جدید را برگردانید. نماینده‌های انقلابی! نمره قبولی مجلس در گروِ پس زدن این رانت‌های به ظاهر قسطی است!»

درخواست از نمایندگان: پوزش بخواهید
احمد توکلی، دیده‌بان شفافیت و عدالت و نماینده پیشین مجلس در نامه‌ای به نمایندگان مجلس، تصمیم مجلس در تامین خودرو را اشتباه ارزیابی کرده و از نمایندگان خواسته از این بابت از ملت پوزش بخواهند. توکلی نوشت: مدت زمانی که نماینده برای سرکشی به مردم حوزه انتخابیه یا سرکشی از حوزه‌های دیگر صرف می‌کند، ماهی یک‌بار به‌مدت ۱۰ روز است و معمولاً مسافت زیادی را طی می‌کند. لذا خودروی نسبتاً ایمن که علی‌القاعده کمتر خسته می‌کند لازم است. مجلس مکلف است تامین این وسیله را بر عهده بگیرد. ولی چرا خودروی دنا پلاس، با اضافات لوکس حداکثری؟ و چرا نماینده بهای آن را که نصف قیمت بازار است آن هم به‌صورت قسطی بپردازد و آن را مالک شود که بعضاً سر از بازار درآورد و یا در خدمت فرزند یا همسر قرار گیرد؟ رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت در ادامه این نامه پیشنهادهایی را به مجلس مطرح کرده است: ۱. مجلس تمام ۳۵۰ خودروی تحویل گرفته را بازگرداند و به جای آن خودروی پژو پارس یا کم و بیش در حد آن بخرد. ۲. خودرو امانت به نماینده داده شود و طبق عرف کارشناسی هزینه بنزین و تعمیرات به‌حساب خدمات نمایندگی ریخته شود. ۳. به نماینده گفته شود که در پایان ۴ سال خودروهای امانتی با قیمت حراج به فروش گذارده می‌شود و نماینده در خرید در شرایط برابر، اولویت دارد. ۴. برای استفاده بیشتر و بهره‌وری از وقت، نماینده اجازه داشته باشد برای حوائج خانوادگی از خودروی امانتی استفاده کند. ۵. برای سرکشی به حوزه انتخابیه هیچ نماینده‌ای حق نداشته باشد از هیچ دستگاه حکومتی (بدون استثنا) خدمات حمل‌ونقل بپذیرد، و یا بدتر، از آنان بخواهد. وی در پایان این نامه تأکید کرد: نمایندگان عزیز، رهبری این مجلس را مجلس انقلابی خوانده‌اند. کاری کنید که این صفت اکرامی به شما بیاید و مردم را به باور برساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید