• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 31 شهریور 1399
کد مطلب : 110834
+
-

من بامدادم سرانجام


من بامدادم سرانجام؛ مجموعه مقالاتی درباره احمد شاملو، شاعر، مترجم و فرهنگ‌نویس نامدار است که به خواستاری سعید پورعظیمی از سوی نشر نو منتشر شده است. این کتاب 7 فصل دارد؛ «شعر رهایی است»، «کارنامه‌بامداد»، «خاطره نزدیک قرن‌ها»، «زبان و جهان شفاهی»، «بلاغت محاورات»، «بادیه در کف» و «نگرانی‌های شاعر». هیچ وجهی از جوانب متعدد فعالیت‌های شاملو در این کتاب مغفول نمانده و به‌تفصیل درباره زندگی و شخصیت و شعرها و ترجمه‌ها و کتاب کوچه و داستان‌ها و روزنامه‌نگاری او و حتی سخنرانی پرسر و صدایش در برکلی آمریکا سخن گفته شده است.
فصل نخست کتاب حاضر، شامل مقالاتی درباره شعر شاملوست؛ فصل دوم نگاهی به شخصیت یا کارنامه فرهنگی اوست؛ فصل سوم خاطرات دوستانه است؛ در فصل چهارم محققان فرهنگ‌عامه به نقد و بررسی کتاب کوچه پرداخته‌اند؛ در فصل پنجم، ترجمه‌های او بررسی شده است، در فصل ششم که شامل یک مقاله است داستان‌های او بررسی شده و فصل پایانی به سخنرانی بحث‌برانگیزش در دانشگاه برکلی اختصاص دارد. در بخشی از کتاب درباره شاملو نوشته شده: «محبوبیت رشک‌انگیزش به‌تنهایی نه مرهون شعرش بود، نه روزنامه‌نگاری‌اش، نه ترجمه‌هایش، نه کار بزرگش در کتاب کوچه و نه جایگاهش در مقام پرچمدار روشنفکری معترض ایران؛ او آمیزه‌ای از همه اینها و چیزی بیشتر بود. سیمای باشکوه و منحصربه‌فردش نیز در این محبوبیت مؤثر افتاد، همچنان‌که صدای پرطنین و سیگارسوخته‌اش جماعتی انبوه را شیفته خود کرد؛ حتی رگبار بی‌امان توهین و اتهام از طرف رقیبان و مخالفانش پر کاهی از ابهت او کم نکرد و از قضا به محبوبیت افسانه‌ای‌اش افزود.
او همواره یک جست‌وجوگر و آزمونگر باقی ماند. پاسداشت کرامت و ارزش‌های انسانی، هرگز خسته نشدن و به قله‌های فتح ‌شده بسنده نکردن شاید بزرگ‌ترین آموزه و میراث او باشد.»
نشر نو به تازگی، کتاب «من بامدادم سرانجام» را با زیر عنوان «مجموعه مقالاتی درباره احمد شاملو» به بهای 162هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید