• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 31 شهریور 1399
کد مطلب : 110714
+
-

با شیوع کووید19 و کاهش مسافران، اتوبوسرانی منطقه 22 زمین‌گیر شد

توقف اتوبوس‌ها در ایستگاه کرونا

توقف اتوبوس‌ها در ایستگاه کرونا

ثریا روزبهانی

  خبر آغاز عملیات اجرایی خط 10مترو که از منطقه22 می‌گذرد و با عبورش اغلب مشکلات حمل‌ونقل عمومی شهروندان این منطقه را برطرف خواهد کرد، برای ساکنان منطقه که سهم ناچیزی از گستردگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارند، خوشحال‌کننده است. اما بیش از 3سال زمان نیاز است تا این پروژه آماده بهره‌برداری شود. شهروندان این منطقه باور دارند، خدمات‌دهی اتوبوسرانی در این محدوده بسیار اندک است و آنها برای سفرهای درون‌شهری‌شان ناچارند از وسایل شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند. به گفته برخی از اهالی با آغاز سال جدید و شیوع ویروس «کرونا»، تعداد اتوبوس‌ها کم و فاصله زمانی بین حرکت آنها زیاد شده است. اکنون ساکنان این منطقه از این موضوع گله دارند و به دنبال دلیل این اتفاق و ارائه خدمات‌دهی مطلوب به مسافران هستند. 

منطقه 22 که در سال‌های اخیر از نظر مساحتی گسترش یافته و این توسعه‌یافتگی دسترسی به بزرگراه‌ها و مناطق درون‌شهری و برون‌شهری بسیاری را فراهم ساخته از نظر حمل‌ونقل عمومی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. اکنون صدها هزار نفر از شهروندان در این منطقه سکونت دارند. به همین دلیل، برای رفاه هرچه بیشتر آنها باید سرانه‌های هفتگانه‌اش توسعه یابد. 

 فعالیت فقط 4 اتوبوس در یک خط
شبکه حمل‌ونقل عمومی شامل خطوط اتوبوسرانی، تاکسیرانی و حمل‌ونقل ریلی از جمله سرانه‌های مهمی است که ساکنان برضرورت گسترش و تجهیز آن تأکید دارند. «علی رحمتی»، یکی از شهروندان منطقه، درباره این مشکل می‌گوید: «اکنون آرزوی ما داشتن خط و ایستگاه‌های مترو نیست، آرزوی ما سرویسدهی مناسب اتوبوس‌های شهری است. بیش از 6 ماه است که کم و بیش شاهد نبود سرویسدهی مناسب از سوی شبکه اتوبوسرانی منطقه هستیم. از جزئیات این گله و شکایت که بگذریم، می‌رسیم به اینکه اکنون در هفته‌های گذشته، شاهد کمبود و حتی نبود اتوبوس‌ها در خطوط مختلف هستیم. برای مثال، در خط ۳۲۵ (پایانه شهید باقری به ارم سبز)، در روز‌های اخیر، در هیچ یک از ساعت‌های روز خدمت‌رسانی انجام نشده یا خدمات‌دهی اتوبوس‌ها با تأخیر زیاد صورت گرفته است. بارها با سامانه ۱۸۸۸ تماس گرفتیم، اما نتیجه‌ای نگرفتیم. هم‌چنین پس از پیگیری از مسئولان خط متوجه شدم که اکنون فقط ۳ تا۴ دستگاه اتوبوس در حال سرویسدهی هستند و این واقعاً جای تأسف دارد که باتوجه به جمعیت این منطقه، تنها این تعداد اتوبوس به ساکنان خدمات ارائه می‌دهند.» او در ادامه می‌گوید: «سؤال‌ها و چراهای بسیاری در ذهنم وجود دارد که می‌خواهم به‌عنوان شهروند منطقه ۲۲ از مسئولان شهری بپرسم. برای مثال، سبب کم شدن اتوبوس‌های خطوط اتوبوسرانی منطقه چیست و این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ یا چرا شهروندان منطقه از حداقل امکانات خدماتی باید محروم باشند؟ و چرا نظارتی بر خدمت‌رسانی اتوبوسرانی وجود ندارد؟ اگر منطقه ۲۲، منطقه نمونه تفریحی و گردشگری لقب گرفته است، آیا نباید به جای ساخت‌وسازهای افسار گسیخته، خدمات متفاوت‌تری ارائه کرد؟ و هزار سؤال دیگر که در ذهن تک تک شهروندان منطقه وجود دارد.» 


 خواسته‌های به حق، اما محقق نشده
2 خط اتوبوس شهرک «سروآزاد» از ایستگاه مترو «ایران‌خودرو» گذر می‌کنند. یکی از این خطوط به شهرک «شهید باقری» و دیگری به «دهکده المپیک» می‌رود اما راننده‌ها از هر مسیر که دلشان بخواهد می‌گذرند و مسیر مشخصی ندارند. یک‌بار از مقابل ناحیه4شهرداری و بار دیگر از مقابل برج‌های «امین». به همین دلیل، مسافران سردرگم هستند. «ناهید طهماسب‌زاده‌»از اهالی شهرک سروآزاد با بیان این مطالب در ادامه می‌گوید: «مهم دیگر این است که هیچ خطی برای عبور اتوبوس، از شهرک سروآزاد تا شهرک «راه‌آهن»، در نظر گرفته نشده است و شهروندان شهرک راه‌آهن از این محله به ناوگان عمومی دسترسی ندارند و حتماً باید برای این مسیر کوتاه، چندین خط مختلف سوار شوند. اغلب شهروندان برای اینکه وقتشان تلف نشود، این مسیر را پیاده طی می‌کنند. آنها از انتهای خیابان «امیرکبیر» وارد رینگ دریاچه می‌شوند و به سختی از باغ «رازهستی» گذر می‌کنند که آن هم در دوران تعطیلی پارک‌ها، درهایش بسته بود. آنها از جنگل عبور می‌کنند تا به محله سروآزاد و پایانه اتوبوسرانی برسند. شهرک‌های بالای بزرگراه شهید «خرازی» هم مانند «امید دژبان» و دیگر شهرک‌ها نیز وضع بدتری دارند. این منطقه چه بخواهیم و چه نخواهیم باید از همه جهات توسعه پیدا کند، به همین دلیل، آیا نباید تا 3 سال آینده که شبکه مترو از منطقه عبور کند، از شبکه اتوبوسرانی استفاده کنیم؟» 

 خروج اتوبوس‌های خصوصی
«سیده زهرا طالبیان‌» از اعضای شورایاری محله «آبشار» هم می‌گوید: «نزدیک به 6ماه است که برخلاف مکاتبه، جلسه و حضورمیدانی کارشناسی، منتظر پاسخ به تنها خواسته شهروندان محله آبشار درباره اینکه یکی از 3خط اتوبوسرانی برای مثال (خط325 شهیدباقری_آزادی) از این محله نیز عبور کند، هستیم، ولی هنوز تصمیمی در این‌باره اتخاذ نشده است. نبود توجیه برای تأمین آسایش، رفاه و حقوق شهروندی و ابتدایی‌ترین مطالبات ساکنان، جای تعجب و تأسف دارد. شهروندان این محله می‌خواهند «خط325»که از محله آبشار مسافرگیری می‌کند، در همان محله هم مسافر پیاده کند.» به باور «رضا اکبری»، کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک، کمبود ناوگان اتوبوس، تنها مشکل منطقه22 نیست و کلانشهر «تهران» نیز با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند. چراکه به سبب شیوع ویروس «کرونا» و استفاده کمتر شهروندان به موجب ترس از ابتلا، بیش از نیمی از اتوبوس‌های ناوگان خصوصی از خطوط خارج شده و فعال نیستند. اکنون، تنها قشر خاصی از شهروندان که هیچ راهی ندارند، از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. وقتی شهروندی سوار اتوبوس نشود، شرکت خصوصی هم که خطوطش در روزهای غیر‌کرونایی بیش از چند میلیون درآمدزایی داشته و اکنون به 200هزار تومان هم نمی‌رسد، برای اینکه جلو ضرر و زیان را بگیرد، خدمات‌دهی را کمتر کرده است. به هر حال با توجه به گسترش ویروس کرونا، حمل‌ونقل عمومی به سوی ورشکستگی پیش می‌رود.»

شهردار منطقه 22 /بودجه نداریم اتوبوسرانی فکری کند

«علی نوذرپور»، شهردار منطقه22، یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری منطقه را رفع مشکل کمبود اتوبوسرانی در منطقه عنوان می‌کند و در این‌باره می‌گوید: «با توجه به افزایش رو به رشد جمعیت‌پذیری منطقه، به‌ویژه افزایش جمعیت ٦٠ تا٧٠ هزار نفری خیابان شهید خرازی تا پایان سال، اثرات کمبود ناوگان اتوبوسرانی در منطقه نمایان‌تر خواهد شد. برای همین نخستین موضوعی که باید به آن رسیدگی شود، موضوع حمل‌ونقل عمومی است که برای حل این مسئله باید دست به کار شد. خوشبختانه با پیگیری‌هایی که در زمینه مترو داشتیم، توانستیم خط ١٠ مترو را به منطقه بیاوریم و کمک شایانی به موضوع حمل‌ونقل ریلی انجام دهیم.» به گفته شهردار منطقه٢٢، کمبود نقدینگی، دلیل نبود مشارکت و تعامل با شرکت واحد اتوبوسرانی برای توسعه و حفظ خطوط منطقه است. به همین دلیل، از آنجایی که در منطقه نقدیندگی وجود ندارد و تخصیص نقدینگی تنها در مرکز انجام می‌شود، این امر امکان‌ـ‌پذیر نیست، اما همان‌گونه که با مترو تفاهمنامه‌ای منعقد و از زمین و عوارض خدماتی برخی مجتمع‌ها برای پیشبرد ساخت مترو تهاتر کردیم، شهرداری منطقه می‌تواند با منعقد کردن تفاهمنامه‌ای از ظرفیت‌های موجود استفاده کند و شرکت اتوبوسرانی به ازای این ظرفیت، اتوبوس خریداری کند و بتواند خدمات بیشتر و بهتری به شهروندان منطقه ارائه دهد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید