• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110676
+
-

گزارش تلخ رئیس‌جمهور ازکرونا

مراعات مردم از 82 درصد به 62 درصد در هفته گذشته رسیده که این بسیار نگران‌کننده است

دولت
گزارش تلخ رئیس‌جمهور ازکرونا

همزمان با شیوع موج سوم کرونا، هشدارهای رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا هم شدت گرفت؛ اینکه مراقبت‌های مردم کم شده و دوباره باید افزایش یابد، ورود به فصل پاییز خود باعث احتمال افزایش ابتلاست و سوم اینکه چندان به واکسن و ایمنی ایجاد شده از یک‌بار ابتلا به ویروس دل خوش نکنند. همه نگرانی‌ها سر جای خودش باقی است و تنها و تنها ادامه مراقبت‌ها و رعایت فاصله‌ها می‌تواند از مبتلایان و قربانیان این بیماری بکاهد. برخی شرایط بیماری هم در توضیحات روز شنبه رئیس‌جمهور همپای هشدارهای بیمارستان‌ها تغییر کرده بودند. از این بعد درصورت مریض‌احوالی باید با بدگمانی احتمال بیشتر را به کرونا داد.

تداخل کرونا با بیماری‌های دیگر
رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «در آستانه ورود به فصل پاییز هستیم و باید مراقبت‌ها را در این فصل و در سراسر کشور در زمینه بیماری کرونا تشدید کنیم به‌دلیل اینکه همزمان بیماری‌های دیگری هم ممکن است وارد شود مثل آنفلوآنزا، سرماخوردگی معمولی و یا بیماری‌هایی که اخیرا در برخی از کشورهای همسایه ما شروع شده و چیزی مثلا شبیه ذات‌الریه است که در برخی از گزارش‌هایی که دیدم نوشته‌اند از کرونا هم خطرناک‌تر است. احتمال دارد خدای ناکرده این بیماری که در برخی کشورهای همسایه هست، وارد کشور شود که البته ما باید همه مراقبت‌ها را در این زمینه انجام دهیم.»

بی‌حوصلگی را کنار بگذاریم
«تا کی باید خانه این و آن نرویم و ماسک بزنیم؟» حسن روحانی خود این سؤالات را از طرف مردم بازخوانی کرد و گفت: مردم گاهی وقت‌ها درباره این سبک زندگی می‌گویند تا چه زمانی؟ این ماسک تا چه زمانی هست؟ سفر کم باید برویم این تا چه زمانی است؟ در خیابان که می‌آییم باید این اصول را مراعات کنیم تا چه زمانی است؟ فاصله‌گذاری اجتماعی تا چه زمانی است؟ اصلا باید بی‌حوصلگی را کنار بگذاریم. ما این سبک زندگی را میان‌مدت و بلندمدت ببینیم. این بحثی نیست که یک‌ماه دیگر و 15روز دیگر تمام می‌شود و ما باید تمام امسال را مدنظر قرار دهیم حتی ممکن است سال آینده هم نیاز باشد همه این اصول بهداشتی را مراعات کنیم. به هر حال زندگی‌مان را باید با سبک جدید بنیان‌گذاری کنیم.

ابتلا ایمنی ایجاد نمی‌کند
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه حتی اگر واکسن هم در دسترس قرار بگیرد به اعتقاد من باز هم سبک زندگی ما باید ادامه پیدا کند، هشدار داد: آماری که در جلسه ارائه شد، نشان می‌دهد در برخی از استان‌ها افرادی که در روز‌های اخیر بستری هستند، چند‌ماه پیش هم همانجا بستری بودند، یعنی کسی به کووید-19 مبتلا شده و در بیمارستان بستری و معالجه و ترخیص شده و پس از چند ماه، دو مرتبه مبتلا شده است لذا این موضوع داستان خودِ واکسن را هم زیر سؤال می‌برد که اگر واکسن هم کشف شد، این واکسن چقدر تأثیر دارد؟ از فردی که به این بیماری مبتلا شده، مثلا 2یا 3ماه بیشتر محفاظت نکرده است و بعد از 2، 3‌ماه مجددا گرفتار شده حالا واکسن چه کار می‌تواند بکند؟چند‌ماه آثار مثبت دارد و ایمنی ایجاد می‌کند؟ بنابراین حتی اگر واکسن برسد هم باید همه اصول بهداشتی را مراعات کنیم یعنی ماسک، فاصله‌‌گذاری‌ها، ضدعفونی‌ کردن‌ها و شستن دست را ادامه دهیم و از ترددهای غیرضرور پرهیز کنیم یعنی حتی در شرایطی که واکسن در اختیار ما قرار گیرد هم نمی‌توان شرایط را عادی درنظر گرفت.

مکث
مشکل بزرگ

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با اشاره به آمارهای وزارت بهداشت درباره بیماری تأکید کرد: آماری از طرف وزارت بهداشت و درمان داده شد که نگران‌کننده بود و آن اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها در میان مردم عزیز و بزرگوار در هفته‌های قبل 82درصد بوده و این کاهش پیدا کرده و آمده به 62درصد رسیده است. این بسیار نگران‌کننده است. اگر مردم بخواهند مسئله مراقبت را کنار بگذارند، هشدارها را توجه نکنند، به آموزش‌های عمومی که پزشکان می‌دهند، صدا و سیما و رسانه‌ها توضیح می‌دهند توجه نکنند، با یک مشکل بزرگی مواجه می‌شویم. این گراف‌ها و نمودارهایی که کشیده می‌شود، به خوبی نشان می‌دهد، هرجا مراعات مردم پایین آمده از هفته بعد افزایش بیماری داشتیم. افزایش بیماری که داریم هفته بعد بستری اضافه می‌شود، بستری که اضافه می‌شود هفته بعد مرگ‌ومیر اضافه می‌شود. این زنجیره است که کنار هم انجام می‌گیرد. بنابراین باز هم تأکید می‌کنیم و از مردم خواهش می‌کنیم که در همه‌جا و در همه حالت این اصولی که مدنظر است و تأکید شده مورد توجه قرار دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید