• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11053
+
-

شهروندان تهرانی در ایام نوروز هوای طبیعت را داشتند

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه مردم در ایام نوروز به محیط‌زیست احترام گذاشتند و خسارتی وارد نکردند، گفت: به غیراز یک مورد که مربوط به جرح یک قلاده سیاه‌گوش و تلف شدن این حیوان بود، مشکل خاصی ایجاد نشد؛ پرونده سیاه‌‌گوش هم در حال بررسی است.

کیومرث کلانتری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا، افزود: امسال در ایام تعطیلات نوروزی، محیط‌بانان به‌صورت فعال و شبانه‌روزی در مناطق حفاظت شده حضور یافتند و برنامه مدونی برای جلوگیری از شکار و صید و همچنین حفظ محیط‌زیست اجرا شد؛ البته مردم هم با محیط بانان همراهی کردند.

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران تصریح کرد: امسال شهروندان تهرانی بیش از سال‌های گذشته به قوانین محیط‌زیست احترام گذاشتند و حتی در روز سیزدهم فروردین‌ماه هم مشکلی برای محیط‌زیست ایجاد نشد. این تغییر رویکرد قابل تحسین و قدردانی است. به گفته وی، در روز طبیعت، برای جمع‌آوری زباله میان مردم کیسه حمل زباله توزیع شد و سازمان‌های مردم نهاد با رسانه‌ها تبلیغات مناسبی دراین زمینه انجام دادند.

کلانتری تأکید کرد: محیط‌زیست با جدیت پیگیر پرونده متخلفانی است که باعث مرگ سیاه گوش شده‌اند. عصر دوشنبه گذشته چند گردشگر در منطقه لواسانات، با سنگ به یک قلاده سیاه گوش ماده که با 2توله یکساله خود در حال عبور از حاشیه رودخانه بودند، حمله کردند. سیاه گوش مادر نیز برای دفاع از توله‌ها به پرتاب‌کنندگان سنگ حمله کرد و آنها نیز با سنگ و چوب به جان حیوان افتادند. توله‌ها موفق به فرار شدند اما سیاه گوش ماده به‌علت خونریزی تلف شد. سیاه گوش ایرانی از گونه‌های در حال انقراض است که نام آن در فهرست گونه‌های در حال انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار دارد. تخریب زیستگاه‌ها، کاهش طعمه و شکار برای استفاده از پوست، این‌گونه زیبای حیات وحش را با خطر نابودی مواجه کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید