• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11061
+
-

250شناگاه در شمال کشور برای گردشگران ایمن می‌شود

محیط زیست
250شناگاه در شمال کشور برای گردشگران ایمن می‌شود

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه طرح پرچم‌گذاری شناگاه‌های سواحل شمالی و جنوبی کشور باید انجام گیرد، گفت: پایش ۲۵۰ شناگاه و طرح سالم‌سازی در حال انجام است. اجرای این طرح در سلامت، امنیت و رفاه گردشگران اثرگذار خواهد بود.

پروین فرشچی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا، با اشاره به اینکه وزارت کشور، وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست در طرح پایش و سالم‌سازی‌ شناگاه‌ها مسئولیت دارند، افزود: سازمان محیط‌زیست مسئولیت پایش شناگاه‌ها و طرح سالم‌سازی را برعهده دارد و انتظار داریم تا سایر دست‌اندرکاران ذیربط برای نصب پرچم‌گذاری‌ها همکاری کنند .

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه تلاش کردیم پرچم‌گذاری شناگاه‌ها و طرح سالم‌سازی قبل از تعطیلات نوروزی انجام شود، تصریح کرد: متأسفانه این کار به‌طور کامل در قبل از تعطیلات نوروز انجام نشد و فقط محل‌های پرتردد پرچم‌گذاری شد.

 فرشچی گفت: طرح پرچم‌گذاری برای مسئولان استانی ایجاد انگیزه می‌کند. زمانی که پرچم‌گذاری آبی یا زرد در شناگاه‌های استان انجام شود، نشان‌دهنده اهمیت دادن مسئولان استانی به سلامت مردم و گردشگران است. اجرای این طرح همچنین برای رقابت در بخش خصوصی انگیزه ایجاد می‌کند زیرا بخش خصوصی در طرح‌های سالم‌سازی حضور دارد و آنها نیز برای بهبود خدمات بیشتر به مسافران و توجه به بهداشت گردشگران در پی رقابت با یکدیگر برمی‌آیند. با اجرای این طرح، مردم هم برای عزیمت به ساحل‌ها و شناگاه‌های سالم، به مطالبه‌گری در این حوزه می‌پردازند.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست توضیح داد: اغلب طرح‌های سالم‌سازی خصوصی هستند و این باعث می‌شود بخش خصوصی به رقابت برسد و مجبور شود تا برای اقبال مردم، سطح سلامت و بهداشت و امکانات اولیه را بالا ببرد.

فرشچی افزود: از طرفی اگر خود مردم و مسافران بر سلامت و بهداشت سواحل و وجود امکانات در این بخش‌ها تأکید کنند، وضعیت سواحل برای حضور بیشتر خانواده‌ها بهبود می‌یابد. طرح پرچم‌‌گذاری شناگاه‌ها که بر مبنای پایش صورت می‌گیرد، یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه باید‌ شأن و منزلت گردشگر ایرانی در سواحل حفظ شود، گفت: اگر امکانات مناسب همانند بهداشت، سلامت و پایش سواحل مربوطه انجام شود به‌طور قطع بر تعداد مسافران و گردشگران و میزان رضایت آنها افزوده می‌شود.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست یادآورشد: متأسفانه سالانه بسیاری از هموطنان خود را به‌دلیل غرق‌شدن در دریا از دست می‌دهیم. براین اساس، اگر شناگاه‌ها نجات غریق‌هایی به‌صورت دائم داشته باشند و مردم نیز در همان نقاط پایش شده و پرچم‌گذاری شده شنا کنند، بسیار اثر‌گذار خواهد بود. وی افزود: رسانه‌ها و به‌ویژه صداوسیما نیز در آگاه‌سازی‌ مردم بابت حضور در نقاط پرچم‌گذاری آبی اثرگذار هستند؛ رسانه ملی باید به اجرا و تداوم این طرح مهم کمک کند.

فرشچی تأکید کرد: ما در کشور شناگاه به‌معنای محل حضور مردم و تفریح آنها نمی‌خواهیم بلکه به‌دنبال وجود امکاناتی مانند نجات غریق، دوش، بهداشت، سرویس بهداشتی، امکانات اولیه و... هستیم. سالم‌سازی شناگاه با همین رویکرد اجرا می‌شود. به گفته وی، گردشگری که به سواحل کشور مراجعه می‌کند، باید از امکانات اولیه برخوردار شود و باید از ظرفیت گردشگری کشور در حوزه دریایی بهره لازم را کسب کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید