• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11047
+
-

درخواست برای برخورد با عاملان به آتش کشیدن کاخ تاریخی سرهنگ آباد

رئیس کمیته ملی موزه‌ها از تعلل در معرفی عاملان آتش‌سوزی کاخ تاریخی انتقاد کرد

میراث فرهنگی
درخواست برای برخورد با عاملان به آتش کشیدن کاخ تاریخی سرهنگ آباد

رئیس ایکوم(کمیته ملی موزه‌ها) ایران و مدیر افتخاری پایگاه بافت تاریخی شهر زواره در واکنش به آتش‌زدن کاخ سرهنگ آباد زواره ،که یک بنای تاریخی با تزیینات فاخر بود، از مسئولان این شهر خواست تا «پاسکاری برای شناسایی خاطیان آتش‌سوزی عمارت سرهنگ‌آباد زواره را تمام کنند و هر چه سریع‌تر با عاملان آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد برخورد قضایی شود.»

سید احمد محیط طباطبایی با اعلام اینکه تعمدی بودن آتش‌ انداختن به جان کاخ سرهنگ آباد زواره یک احتمال جدی است، به ایسنا گفت: باید پیگیری‌ها برای شناسایی عاملان این حادثه انجام شود و عوامل مشخص شوند تا برخورد قضایی صورت گیرد.

به گفته او، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و مالک عمارت تاریخی و نفیس کاخ سرهنگ‌آباد زواره بهتر است پاسکاری به یکدیگر برای پیگیری قضایی عاملان تخریب این بنای تاریخی ارزشمند را تمام کنند.

محیط طباطبایی با تأکید بر اینکه عمارت سرهنگ آباد زواره در اختیار مالک شخصی بود و سازمان میراث فرهنگی این کاخ را با هزینه گزاف مرمت کرده است، افزود: عمارت سرهنگ‌آباد متعلق به خاندان عامری سهام السلطنه بود و آنها بنای خود را شبیه به عمارت چهلستون صفوی اصفهان ساخته بودند، اما چون معماری بنا متناسب با مجموعه کوهستانی و سردسیر منطقه نبود، بعد از مرگ سهام‌السلطنه، این بنا مورد بی‌توجهی قرار گرفت و چندین سال نیز دچار آسیب شد تا آنکه سال گذشته سازمان میراث فرهنگی مرمت بنا را در دستور کار قرار داد و عملیات نجات‌بخشی کاخ تاریخی سرهنگ آباد انجام شد.

به گفته رئیس ایکوم و مدیر پایگاه بافت تاریخی زواره، قرار بود با پایان عملیات مرمت، مالک آن را تحویل دهد و کاربری آن به گردشگری تغییر کند.

سید احمد محیط طباطبایی با اعلام این مطلب که تنها مسئول حفظ ۳۴ هکتار از بافت تاریخی شهر زواره است، گفت: هنوز میزان آسیب وارد شده به عمارت سرهنگ آباد مشخص نیست اما این بنا همچنان جزو ابنیه ارزشمند شهرستان زواره است و باید مورد توجه قرار گیرد.



حادثه آتش‌سوزی با جدیت در دست پیگیری است

فریدون‌اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، درخصوص آتش زدن کاخ سرهنگ آباد زواره اعلام کرد بعد از وقوع آتش‌سوزی و اطلاع مردم محلی، آتش خاموش و عملیات رفع خطر از کاخ نیز انجام شد.

به گفته او، کاخ سرهنگ آباد زواره اگرچه دارای مالک خصوصی است اما با توجه به آنکه این بنا به ثبت ملی رسیده و بنایی منحصر به فرد است، اداره میراث فرهنگی استان اصفهان با جدیت پیگیر قضایی تعرض به این کاخ است و با عاملان این رفتار غیرفرهنگی و غیرقانونی در به آتش کشیدن کاخ ثبت ملی شده زواره برخورد می‌کند.



خواهر خوانده عمارت چهلستون اصفهان

روز 14فروردین بخشی از کاخ قاجاری سرهنگ‌آباد شهرستان زواره توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد و تصاویر منتشر شده از این آتش‌سوزی نشان داد که درصد زیادی از عمارت تاریخی سرهنگ آباد در آتش سوخته است. کاخ سرهنگ آباد زواره را، که شکارگاه سهام‌السلطنه در دوره قاجار بود، خواهرخوانده عمارت چهلستون اصفهان نیز خوانده‌اند. مجموعه کاخ سرهنگ‌آباد در سال ۱۲۹۹ قمری توسط مصطفی قلی‌خان سهام‌السلطنه عرب عامری، در دهستان سفلی از توابع بخش زواره استان اصفهان ساخته شد و نخستین گزارش تاریخی این بنا را نیز حاج سیاح در سفرنامه خود در سال ۱۲۹۶ قمری منتشر کرده است. عمارت «چهلستون سرهنگ‌آباد» که 4روز پیش توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد 600مترمربع مساحت دارد و معماری این بنا شامل یک کوشک اصلی و 3طبقه است. 3 بخش بنا نیز در منتهی‌الیه شرقی عمارت احداث شده که شامل حمام، ‌محل زندگی خدمه‌ها و اصطبل سهام‌السلطنه است. در منتهی الیه غربی کاخ سرهنگ آباد هم بادگیر خانه احداث شده است. اسکلت کاخ سرهنگ آباد زواره چوبی است و این کاخ دارای تزیینات چوبی بسیار فاخر بود، اما به آتش کشیدن این کاخ در 14فروردین‌ماه جاری موجب نابود شدن تزیینات چوبی کاخ سهام السلطنه شد و بخش زیادی از این بنای ثبت ملی شده تاریخی در آتش نابود شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید