• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 24 شهریور 1399
کد مطلب : 110054
+
-

خیز مجلس برای نجات بورس

رئیس مجلس: هفته جاری شاهد تحول در بورس خواهیم بود

بازار سهام
خیز مجلس برای نجات بورس

 بهزاد رنجبر- خبرنگار

به‌دنبال تداوم نزول در بازار سهام و گسترده‌تر شدن ابعاد اجتماعی آن، دیروز مجلس در یک جلسه 2.5ساعته غیرعلنی با حضور مقامات اقتصادی راهکار‌های ایجاد تعادل در بازار سهام را بررسی کرد. به‌دنبال آن رئیس مجلس اعلام کرد: در این هفته شاهد تحول در بورس خواهیم بود.
به‌گزارش همشهری، با وجود آنکه سیاست‌های حمایتی شورای بورس در روز پنجشنبه اثرات مثبتی بر معاملات روز شنبه داشت اما دیروز شاخص کل بورس تهران بار دیگر با افت مواجه شد. طبق مصوبات شورای بورس، باید منابع مالی جدیدی از سوی شرکت‌های حقوقی، شرکت‌های تابعه بانک‌ها و حتی صندوق توسعه ملی به بازار تزریق شود اگرچه برسر تزریق منابع از سوی سهامداران حقوقی از طریق انجام عملیات بازارگردانی اختلاف نظر وجود ندارد اما در مورد تزریق منابع از سوی بانک‌ها و صندوق توسعه ملی مخالفت‌های جدی وجود دارد و شاید همین عامل و نامشخص بودن نحوه تزریق منابع به بازار سرمایه ابهاماتی را ایجاد کرده که منجر به تداوم نزول بازار سهام در مبادلات دیروز شد چرا که روند معاملات نشان می‌دهدکه هنوز با وجود حمایت‌های دولت و مصوبات شورای بورس منابع مالی پرقدرتی وارد بازار سهام نشده است و تحت‌تأثیر این موضوع بازارسهام همچنان به روند نزولی‌اش ادامه می‌دهد.

گسترده‌تر شدن واکنش‌ها
دنباله‌دار شدن روند نزولی شاخص بورس منجر به واکنش گسترده سهامداران، کارشناسان و حتی مقامات مسئول شده است به‌طوری که این روز‌ها فضای شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مملو از اظهارنظر‌های مختلف درباره بازار سرمایه است و همین موضوع مسئولان دولت و سایر قوا را درصدد پاسخگویی و انجام اقدامات عملی برآورده است به‌طوری که از زمان نزول بازار سهام از 20مرداد‌ماه تاکنون ده‌ها نشست برای جلوگیری از نزول بازار سهام برگزار شده است و مصوبات و مقررات مختلفی برای حمایت از بازار سهام ازجمله افزایش سقف اعتباری کارگزاران، افزایش سقف معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، صدور مجوز انتشار اوراق تبعی و اسناد خزانه، آغاز عملیات بازارگردانی سهام و تزریق منابع ازسوی بانک‌ها و صندوق توسعه ملی تصویب شده است. به موازات این نشست‌ها از سوی سازمان و شورای بورس، دولت و حتی شخص رئیس‌جمهوری هم در این‌باره اظهارنظر کرده‌اند. حسن روحانی به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی دولت چند روز پیش از سازمان بورس خواست از سرمایه مردم محافظت کند. به‌دنبال حمایت‌های دولت اکنون مجلس نیز وارد عمل شده و دیروز در یک نشست 2.5ساعته راه‌های تثبیت بازار سرمایه را بررسی کرد.

در جلسه غیرعلنی چه گذشت؟
در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس که از 8صبح آغاز شد به‌ غیر از نمایندگان مجلس، وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس هم حضور داشتند. بحث اصلی این جلسه پیدا کردن راهکار‌هایی برای تثبیت شرایط در بازار سهام با توجه به نزول‌های اخیر بود. گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد بخش عمده نشست غیرعلنی روز گذشته بازار سرمایه در امتداد مصوبات روز پنجشنبه شورای بورس برای حمایت از بازار سرمایه بوده است با این حال تصمیم‌های قطعی برای تزریق منابع جدید به بازار سرمایه گرفته شده که محل این منابع به‌درستی مشخص نیست. روز پنجشنبه، شورای بورس در یک نشست فوق‌العاده، مجوز تزریق منابع از سوی بانک‌ها و صندوق توسعه ملی را صادر کرد، هنوز مشخص نیست با توجه به مخالفت‌هایی که در زمینه تزریق منابع از سوی شرکت‌های تابعه بانک‌ها و صندوق توسعه ملی وجود دارد آیا مجلس با این 2طرح موافقت کرده است یا خیر؟ اما آنطور که دیروز رئیس مجلس تأکید کرد بحث آغاز بازارگردانی سهام مورد توافق مجلس بوده و به‌طور قطع به‌کار گرفته خواهد شد. همچنین خبر‌های دریافتی از مفاد این نشست غیرعلنی نشان می‌دهد که مجلس قول مساعد داده است سهامداران حقوقی بزرگ را که از قضا دولتی هم هستند و در زمان اوج شاخص، سهام خود را فروخته‌اند مکلف کند، منابع مالی فروخته شده را دوباره به بورس بازگردانند. بخشی از موضوعات طرح شده در نشست روز گذشته مجلس نیاز به بررسی‌های کارشناسی داشته و قرار است از امروز صبح نشست‌های کمیسیون‌های تخصصی و مسئولان اجرایی با حضور رئیس مجلس برگزار شود تا راهکارهای جامع‌تری برای تثبیت بورس ارائه شود.

مجلس برای حمایت از بورس مصمم است
رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز پس از پایان نشست غیرعلنی، درباره ماحصل این نشست با تأکید بر اینکه در این هفته شاهد تحول در بورس خواهیم بود گفت: تصمیمی در روز پنجشنبه در شورای‌عالی بورس گرفته شد که با نظارت و پیگیری مجلس و کمیسیون‌های اقتصادی، این تصمیمات را پیگیری خواهیم کرد.در این راستا امروز نخستین جلسه ساعت ۹ صبح با حضور بنده و رؤسای کمیسیون‌های مربوطه، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای پیگیری این موضوع برگزار می‌شود تا ان‌شاءالله در این هفته شاهد تحول در حوزه بورس باشیم.
محمدباقر قالیباف ادامه داد: مردم مطمئن باشند که مجلس مصمم است حمایت، تقویت و تثبیت لازم در بورس را انجام دهد. تلاش ما این است که حتما از سرمایه مردم در بورس به درستی صیانت شود، به همین دلیل حتما کمک‌هایی که لازم باشد را به دولت برای تثبیت بورس انجام خواهیم داد. او با بیان اینکه لازم است در حوزه بورس تصمیمات جدیدی مورد توجه قرار گیرد که این تصمیمات درمجلس گرفته شد ادامه داد: در زمینه بازارگردانی یک موضوع جدی و اساسی تصمیم‌گیری شد و حتما باید از امروز در بورس دنبال شود. او توضیح داد: این تصمیم درباره شرکت‌های حقوقی و دولتی است که در بورس فعالیت می‌کنند، چرا که در زمان اوج بازار درآمدهایی برای این شرکت‌ها پیدا شد که بخشی از این درآمدها به هر دلیلی از بورس خارج شد و از ظرفیت بورس کم شدکه ما در مجلس مصمم هستیم آن شرکت‌هایی که این اتفاق برایشان افتاده است و عمدتا شرکت‌های دولتی هستند و مدیریت دولتی دارند، مکلف شوند این وجوه را دومرتبه به بورس برگردانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید