• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 22 شهریور 1399
کد مطلب : 109793
+
-

10کرسی مجلس در انتخابات میان دوره‌ای دیروز تعیین تکلیف شد

تکلیف 6کرسی مجلس، 1400مشخص می‌شود

تکلیف 6کرسی مجلس، 1400مشخص می‌شود

امروز تکلیف 10کرسی دیگر از بهارستان، مشخص شد و از این پس شمار نمایندگان حاضر در مجلس به 284کرسی خواهد رسید و تکلیف 6 کرسی باقیمانده آن در بهار سال آینده روشن خواهد شد.
مجلس شورای اسلامی دارای 290کرسی نمایندگی است و 6کرسی آن تا 28خرداد‌ماه سال آینده که انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس برگزار می‌شود، همچنان خالی خواهد ماند.
انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه‌ای برگزار شد که تکلیف رقابت‌های انتخاباتی در مرحله اول مشخص نشده و نیازمند بازتکرار انتخابات برای تعیین تکلیف کاندیداها هستند. اگرچه  قرار بود انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم در 11حوزه انتخابیه برگزار شود، اما ابطال انتخابات در حوزه انتخابیه میانه سبب شد تعیین تکلیف آن به انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در خرداد‌ماه1400 موکول شود.
چهارشنبه گذشته نام حوزه انتخابیه میانه به‌دلیل ردصلاحیت یکی از نامزدهای شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی حذف شد.
به گزارش همشهری، براساس قانون انتخابات مجلس در انتخابات‌های دور دوم مجلس 2نفر نخست هر حوزه انتخابیه در مرحله اول به مرحله دوم راه می‌یابند. انتخابات دور دوم مجلس یازدهم بر مبنای همین قانون در کل 20نامزد دارد که 10نفر آنان به مجلس راه خواهند یافت.
به هر روی دیروز دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس در ۸استان و ۱۰حوزه انتخابیه یعنی در حوزه‌های انتخابیه لنجان و سمیرم استان اصفهان، حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس استان البرز، حوزه انتخابیه دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره استان ایلام، حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون استان خوزستان، حوزه انتخابیه زنجان و طارم استان زنجان، حوزه‌های انتخابیه کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب و دالاهوی استان کرمانشاه، حوزه انتخابیه بیجار استان کردستان و حوزه انتخابیه کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان استان گلستان دیروز برگزار شد.
 انتخابات مجلس یازدهم دوم اسفندماه سال98 برگزار شد که 279نماینده به مجلس راه یافتند و تعیین تکلیف 11کرسی به انتخابات میان‌دوره‌ای موکول شد. به‌دلیل فوت نمایندگان و یا عدم‌تأیید اعتبارنامه نمایندگی، 5 نماینده از حضور در مجلس بازماندند.
از این شمار فاطمه رهبر، محمدعلی رمضانی و عیسی جعفری نمایندگان تهران، آستانه اشرفیه و کبودر آهنگ به‌دلیل ابتلا به کرونا فوت شدند و غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران به‌دلیل رد اعتبارنامه نمایندگی‌اش در بهارستان از نمایندگی در مجلس بازماند.
سینا کمالخانی، نماینده تفرش نیز به‌دلیل اثبات جعل مدرک تحصیلی‌اش پیش از ورود به مجلس از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد و کرسی‌ نمایندگی خود  در پارلمان را از دست داد.


   عزل به‌خاطر تخلفات انتخاباتی

مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم در خوزستان حاشیه‌ای داشت و منجر به برکناری یک مسئول انتخاباتی شد، در همین راستا فرمانداری اهواز اعلام کرد که رئیس منطقه۱۳ انتخاباتی شهرستان اهواز به‌دلیل «تخلف انتخاباتی و ارسال پیام به‌نفع یکی از نامزدهای مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس» از سمت خود عزل شده است. در مرحله اول انتخابات هم فرمانداری اهواز اعلام فهرست انتخاباتی از سوی مجمع شوراهای اسلامی شهرستان‌های اهواز، باوی، حمیدیه و کارون را مصداق تخلف انتخاباتی دانسته بود.

   الگویی برای انتخابات 1400

در جریان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دیروز در جمع خبرنگاران گفت: به همت نیروهای اجرایی، نظارتی، امنیتی، انتظامی، رسانه‌ای، تبلیغاتی و همه آنانی که در حوزه انتخابات به ما کمک می‌کنند، دور دوم انتخابات مجلس دیروز در ۱۰حوزه، ۲۳شهرستان و 8 استان برگزار شد.
وزیر کشور ویژگی این مرحله از انتخابات را مواجهه با کرونا عنوان و تصریح کرد: با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا از رأی‌دهندگان خواستیم با ماسک وارد شعبه شوند و خودکار همراه خود داشته باشند.
به گزارش ایرنا، او همچنین با ابراز امیدواری که انتخابات سالم و قانونی خواهیم داشت، گفت: در کنار برگزاری یک انتخابات سالم، باید بتوانیم این انتخابات را آسیب شناسی کنیم تا یک انتخابات با شکوه در ۱۴۰۰ برای ریاست‌جمهوری داشته باشیم.
وی اضافه کرد: اگر وضعیت کرونا تداوم داشته باشد باید شرایط، ملاحظات و مقتضیات خاصی را برای آن زمان درنظر بگیریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید