• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109537
+
-

رضایت از مذاکره

ظریف: قدردان ‌تلاش‌های سوئیس برای سبک‌کردن خرابکاری‌های‌ آمریکا هستیم

دیپلماسی
رضایت از مذاکره

وزیرخارجه سوئیس که سفر خود را به ایران با بازدید آثار تاریخی اصفهان آغاز کرده بود و یکشنبه شب در مراسمی در باغ‌موزه نگارستان که با حضور شهردار تهران برگزار شد یکصدمین سالگرد حضور دیپلماتیک سوئیس در ایران را جشن گرفته بود، در سومین روز حضور خود در کشورمان با همتای خود، محمدجواد ظریف دیدار کرد. مهم‌ترین دستور کار مذاکرات ظریف و ایگناتسیو کاسیس تبادل نظر درباره فعالیت کانال مالی موسوم به کانال سوئیس بود. وزیر خارجه سوئیس که روز یکشنبه با رئیس مجلس ایران دیدار کرده بود، دیروز هم به دیدار رئیس‌جمهور رفت.
به‌گزارش همشهری، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه بعد از پایان دیدارهایش با همتای سوئیسی در توییتر نوشت: گفت‌وگوهایی عالی درخصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی داشتیم. ضمن آنکه از تلاش‌های سوئیس جهت کاستن از آثار خرابکاری ایالات متحده تقدیر می‌کنیم، اما بازگشت به تجارت عادی اولویتی جهانی است.
ایگناتسیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس نیز با انتشار ویدئویی از دیدار خود با وزیر امور خارجه در صفحه توییتر خود نوشت: «صلح، توسعه اقتصادی و حقوق بشر- گفت‌وگوی پرثمری با محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌ام (داشتم). من خوشحالم که می‌توانیم با همدیگر کانال بشردوستانه سوئیس را برای انتقال غذا و تجهیزات دارویی برای مردم ایران ایجاد کنیم.»
2سال قبل و پس از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها وعده داده بودند با ایجاد یک سازوکار شرایط فروش نفت و تجارت ایران را فراهم می‌کنند اما با ناکام ماندن این سازوکار موسوم به اینستکس همه وعده‌های اروپایی‌ها در یک کانال مالی که البته در آن خبری از فروش نفت و تجارت با ایران نیست خلاصه شد. با این حال به موازات اینستکس، سوئیسی‌ها هم یک کانال مالی ایجاد کردند که بعد از 20‌ماه در نهایت 2 ‌ماه قبل نخستین بار تراکنش داشت. بهمن‌ماه سال گذشته سفیر سوئیس در تهران با جمع کردن خبرنگاران تحویل ۱۸۰هزار بسته از اقلام دارویی مورد نیاز بیماران پیوند اعضا به ایران را اطلاع داد.
بهانه سفر کاسیس به ایران شرکت در مراسم یکصدمین سالگرد روابط ایران و سوئیس بود که با حضور جمعی از دیپلمات‌ها و شهردار تهران برگزار شد.
کاسیس در روز اول سفر خود به ایران به اصفهان سفر کرد و پس از بازدید از اماکن تاریخی این شهر، در توییتر اصفهان را مروارید خاورمیانه توصیف کرد. او در اصفهان گفته بود: تلاش سوئیس آن است که حداقل‌های گفت‌وگوی بین ۲‌کشور برقرار شود.
سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است که سفارت این کشور در کنار نمایندگی ایران در سازمان ملل به‌عنوان دو کانال ارتباطی رسمی بین مقامات 2کشور به شمار می‌روند و در آستانه سفر کاسیس به تهران مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با او تماس گرفت اما مشخص نیست پیامی برای انتقال به مقامات ایران به او محول شده یا خیر. هرچند سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش‌تر گفته بود سفر وزیر خارجه سوئیس ربطی به روابط ایران و آمریکا ندارد با این حال سوئیسی‌ها علاوه بر میزبانی چند دور مذاکرات هسته‌ای، در جریان دو مرحله تبادل زندانی بین ایران و آمریکا نقش میانجی ایفا کرده‌اند.
ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه یک‌ماه بعد از انجام موفقیت‌آمیز پروژه تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در سوئیس انجام شد و به همین دلیل تحلیلگران عملیات ترور سردار سلیمانی را نقشه‌ای از طرف تندروهای آمریکایی برای بستن پرونده مذاکره بین ایران و ترامپ ارزیابی کرده‌اند با این حال در همان قضیه سفیر و کاردار سوئیس بارها به وزارت خارجه احضار شد تا پیام‌های متقابل مقامات ایران و آمریکا را منتقل کند.
کاسیس در مراسم یکصدمین سالگرد حضور دیپلماتیک کشورش در ایران با اشاره به روابط کهن این 2کشور گفته بود: روابط دوستانه بین سوئیس و ایران به سال۱۸۷۳ بازمی‌گردد، زمانی که 2کشور با هم پیمان دوستی و بازرگانی به امضا رساندند. سوئیس یکی از نخستین کشورهای اروپایی بود که روابط تجاری خود را با ایران آغاز کرد؛ درحالی‌که مردم و دولت‌های 2کشور از پیش‌تر ارج بسیاری برای یکدیگر قائل بودند.

   3دستورکارکاسیس در دیدار با ظریف
 ایگناتسیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس پس از دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار ویدئویی از استقبال ظریف در این دیدار در پیامی توییتری نوشت: صلح، توسعه اقتصادی و حقوق بشر از موضوعات بحث ثمربخش با همتایم ظریف بود. او در ادامه نوشت: خوشحالم که توانستیم با هم کانال بشردوستانه سوئیس را برای تامین مواد غذایی و دارویی مردم ایران فراهم کنیم.

ترامپ محاسبه غلط کرد
حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار وزیر امور خارجه سوئیس با وی، با اشاره به اینکه معیار در روابط کشورها باید مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باشد، اظهار داشت: آمریکا سال‌هاست که به دنبال حذف نظام جمهوری اسلامی و مداخله در امور داخلی ایران است و آقای ترامپ در یک محاسبه غلط فکر می‌کرد که با فشار به ایران و جنگ اقتصادی می‌تواند نظام جمهوری اسلامی را ظرف 3‌ ماه از پای درآورد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌ جمهوری، روحانی با تأکید بر اینکه ما به مقررات بین‌المللی و توافقات چندجانبه پایبند بوده و خواهیم بود، گفت: هر روزی که آمریکا تصمیم بگیرد از اشتباهات خود دست بردارد، اقدامات غیرقانونی خود را جبران کند و به قطعنامه2231 و برجام برگردد، راه برای او باز است. رئیس‌جمهور تأکید کرد: امروز برای آمریکایی‌ها کاملا روشن شده که اشتباه کرده‌اند و با فشار و تحریم به هدف خود نخواهند رسید. رئیس‌جمهور، تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، ترور یک مقام عالی‌رتبه نظامی ایران در یک کشور دیگر و همچنین تعرض به حریم هوایی ایران را نمونه‌های بارز تروریسم اقتصادی، عملیات تروریستی و تروریسم هوایی از سوی این کشور عنوان کرد و افزود: انتظار ما از همه کشورهای دوست و آزاد جهان این است که در برابر تروریسم و اقدامات غیرقانونی که آمریکا طی این سال‌ها مرتکب آن شده، سکوت نکنند. روحانی با بیان اینکه انتظار ما این بود که در شرایط شیوع ویروس کرونا، کشورهای اروپایی در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا که حتی مانع از ورود دارو به ایران شده است، اقدام عملی قاطع و صریحی انجام دهند، خواستار فعال‌تر شدن کانال مالی سوئیس و ایفای نقش مؤثر‌تر و مفید‌تر آن شد. «ایگناتسیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس، نیز در این دیدار، با اشاره به اهمیت رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی از سوی همه کشورها، گفت: همه کشورهای جهان باید بدانند یک نظام حقوقی قوی در دنیا برقرار است تا بتوانند با امنیت خاطر زندگی کنند. به همین‌خاطر مهم است که به‌ویژه کشورهای قدرتمند به مقررات و قوانین بین‌المللی به‌طور کامل پایبند باشند.

سیاست ایران در موردآمریکا عوض نشده
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در ارتباط با سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران و اینکه این سفر ارتباطی به روابط ایران و آمریکا دارد؟ تصریح کرد: سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران مربوط به روابط ایران و آمریکا نیست و سیاست ما در مورد آمریکا تغییر نکرده است. سعید خطیب‌زاده ادامه داد: سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است و از طرف دیگر حافظ منافع متقابل ایران و عربستان سعودی و حافظ منافع ایران در کاناداست. وی با اشاره به تماس تلفنی پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه سوئیس در آستانه این سفر گفت: در آستانه سفر آقای گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نیز شاهد اینگونه رفتارها و فشارها از سوی آمریکا بودیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید