• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 17 شهریور 1399
کد مطلب : 109415
+
-

شناسایی عوامل خرابکاری در نطنز

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: هدف خرابکاران ضربه زدن به ما در تولید مواد غنی شده بود، ولی نتوانستند به هدف خود برسند

هسته‌ای
شناسایی عوامل خرابکاری در نطنز


بیش از 2‌ماه از انفجار مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نطنز، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اطلاعات بیشتری درباره علت این حادثه در اختیار رسانه‌ها قرار داد. توضیحات بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی از میان فرضیات مختلف، گزینه خرابکاری را تأیید کرده است. مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نطنز ۱۱تیرماه منفجر شد و فرضیات مختلفی ازجمله حمله پهپادی، نفوذ، خرابکاری و...درباره این انفجار مطرح بود. کمالوندی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به سوابق خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران و احتمال نفوذ بازرسان آژانس گفت: «ما غیراز بازرس، بارها حملات سایبری را داشتیم و آنها را دفع کردیم. تعداد زیادی خرابکاری صنعتی داشتیم و از موارد زیادی که کشف کردیم، نمایشگاهی داریم که البته همه اینها مواردی نیست که بخواهیم به بازرس انتساب دهیم. اما می‌تواند بازرس هم عامل باشد. باید مراقبت کنیم و می‌توانم بگویم مراقبت خوبی هم شده و اشراف کامل وجود دارد.» 
او با بیان اینکه حادثه نطنز متأسفانه جنبه خرابکاری دارد، گفت: این سازمان‌های امنیتی هستند که باید دقیق بررسی کنند و قرار هم بر این بوده که آنها در این‌باره اظهارنظر کنند و تحقیقاتشان ادامه دارد و تا آنجایی که اطلاع داریم عوامل را کشف کرده‌اند و دلایل، روش و چگونگی را هم می‌دانند و نسبت به این موضوع اشراف دارند. ما جزئیات دقیق را نمی‌دانیم، تا اندازه‌ای می‌دانیم که به ما گفته‌اند، چون موضوع در دست پیگیری و بررسی است معذوریم که بیشتر در رابطه با آن صحبت کنیم. به گفته کمالوندی «هدف آنها ضربه زدن به ما در تولید مواد غنی‌شده است، ولی نتوانستند به هدف خود برسند، لذا ما یک سالن دیگر هم به تجهیزات خود اضافه می‌کنیم. اکنون تولید ما صدمه‌ای ندیده و تلاش مذبوحانه آنها، ما را متوقف نکرده است.» 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی قبلا گفته بود: «بررسی‌های امنیتی خرابکارانه بودن این اقدام را تأیید می‌کند و آنچه مسلم است اینکه در نطنز انفجار رخ داده است اما اینکه این انفجار چگونه صورت گرفته و با چه موادی انجام شده و جزئیات آن چیست را مسئولان امنیتی در وقت مناسب اعلام خواهند کرد.» او با تشبیه کردن صحنه فعلی به صحنه جنگ گفته:«ممکن است در این صحنه ضربه‌ای بخوریم ولی این صحنه انگیزه ما برای دفاع و کار را بیشتر کرده است.»
ساخت سوله مونتاژ سانتریفیوژها از سال۹۲ شروع شد. در سال۹۴ ساخت این سوله در حال تکمیل بود که به‌دلیل بحث برجام کاملا تکمیل نشد. این سوله بعد از خروج آمریکا از برجام و دستور رهبر انقلاب به سازمان انرژی اتمی مبنی بر ایجاد زمینه لازم برای تولید ۱۹۰هزار سو دقیقا ۲روز بعد از این فرمایش ایشان یعنی در روز ۱۶خرداد۱۳۹۷ با حضور خبرنگاران این مجموعه افتتاح شد.
براساس توضیحات کمالوندی، تصمیمات لازم برای بازسازی سوله ‌آسیب‌دیده مجتمع شهید احمدی‌روشن (نطنز) اتخاذ شده و قرار است سوله بزرگ‌تر و با تجهیزات پیشرفته‌تری در این مجتمع احداث شود، هرچند که اذعان کرده: «ممکن است این حادثه در برنامه میان‌مدت در توسعه و تولید ماشین‌های پیشرفته کندی‌هایی ایجاد کند.» و اینکه «در زمینه بازسازی سوله خسارت‌دیده باید 2 فرایند ایجاد تاسیسات و تامین تجهیزات به موازات و درعرض هم در دستور کار قرار گیرد. در واقع همزمان با احداث تاسیسات باید تامین تجهیزات را هم پیگیری و ابعاد کار را گسترده‌تر کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید